Hej!
Jag ska göra om taket på vårt garage och undrar lite över vilka dimensioner som de nya reglarna bör vara.
Tänkte ha cc600mm.
Taket är 6*4,5 meter och med två meters mellanrum sitter det två stora järnbalkar som hålls fast mellan två bärande tegelväggar. Bifogar bild:
Garageinteriör med träbjälkar och en synlig järnbalk mellan tegelväggar, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska inte vara några takpannor på utan enbart takpapp.
Vad tror ni?

Mvh
Mikael

Varför inte använda samma dimensioner som det befintliga taket har? Det verkar ju ha hållit några år.
Varför skall du göra om det förresten?

Absolut, det är en lösning :)
Vi ska göra om en del av det till bostadsrum. I dagsläget så sitter det en takbrunn i ena änden och den läcker.
Det har medfört att spåntarna runt den är i dåligt skick.
Sen är det ett uppbyggt fall mot takbrunnen och det snor för mycket av utrymmet i rummet.
Bifogar en liten hemmagjord bild. Vi vill vinkla om taket och lägga det utöver kanten och använda oss av stupränna istället för takbrunn.
Skiss föreställande förändring av takkonstruktion före och efter ombyggnad med stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mexistenen är knappast bärande, bärningen finns i träkonstruktionen bakom. Huvudidén med att ta bort den invändiga avvattningen låter vettig. För fler synpunkter på konstruktionen behövs uppgifter om nuvarande dimensioner, c/c avstånd och snözon.

Då är det väl egentligen ganska enkelt.
Takvinkel? Vad säger takpappens tillverkare, vad är "tillåtet" med deras produkt?

Sedna kanske ni bör vara beredda att skotta taket fritt från snö då och då. Det gjorde vi ända ner i Göteborg år 2010.
Var i landet är det ni bor?

Tackar så mycket för era svar!
Vi bor i Jönköping. Snözon 2,5.
Vilken vinkel taket kommer bli är fortfarande oklart för oss.
Idag är det cc 1000mm och reglarna har lite äldre mått, 135*45mm.

Mvh
mikael

Den princip för bärning som ni har nu, primärbalkar (idag i stål) på tvären och takbjälkar i takfallets riktning, går mycket bra att tillämpa även i fortsättningen. Frågan är hur mycket isolering ni behöver och hur man lämpligen placerar den. Framtida takmaterial har också styreffekt. Det är ingen mening med att räkna på dimensioner än, innan huvuddragen är klara.

När jag testar dagens lösning finner jag att takbjälkarna ligger på gränsen. Stålbalkarna verkar kraftigt underdimensionerade, om det är IPE 100 med 4,5 m spännvidd.

Jag mätte balkarna idag. Garaget består av två st IPE 100mm.
Hur har du räknat på det?

Jag ser att det är IPE balkar och gissar dimensionen när jag jämför med träbjälkarna. Om dessa balkars spännvidd är 4,5 meter är de alldeles för klena för uppgiften. Inte så att de kommer att gå av men nedböjningen vid maxlast (framför allt snö) är oacceptabel. Det räknar jag ut med ledning av de uppgifter du lämnat. Så de måste bytas mot något kraftigare. men principen är bra.

Jag förstår. Det är ju tak där idag och det ska jag "bara" byta. Men det kanske ställs lite andra krav när det är bostadsrum.

Mvh
Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.