Hej!
Jag ska göra om taket på vårt garage och undrar lite över vilka dimensioner som de nya reglarna bör vara.
Tänkte ha cc600mm.
Taket är 6*4,5 meter och med två meters mellanrum sitter det två stora järnbalkar som hålls fast mellan två bärande tegelväggar. Bifogar bild:
Det ska inte vara några takpannor på utan enbart takpapp.
Vad tror ni?
Mvh
Mikael
Jag ska göra om taket på vårt garage och undrar lite över vilka dimensioner som de nya reglarna bör vara.
Tänkte ha cc600mm.
Taket är 6*4,5 meter och med två meters mellanrum sitter det två stora järnbalkar som hålls fast mellan två bärande tegelväggar. Bifogar bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte vara några takpannor på utan enbart takpapp.
Vad tror ni?
Mvh
Mikael
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte använda samma dimensioner som det befintliga taket har? Det verkar ju ha hållit några år.
Varför skall du göra om det förresten?
Varför skall du göra om det förresten?
Absolut, det är en lösning 
Vi ska göra om en del av det till bostadsrum. I dagsläget så sitter det en takbrunn i ena änden och den läcker.
Det har medfört att spåntarna runt den är i dåligt skick.
Sen är det ett uppbyggt fall mot takbrunnen och det snor för mycket av utrymmet i rummet.
Bifogar en liten hemmagjord bild. Vi vill vinkla om taket och lägga det utöver kanten och använda oss av stupränna istället för takbrunn.
Vi ska göra om en del av det till bostadsrum. I dagsläget så sitter det en takbrunn i ena änden och den läcker.
Det har medfört att spåntarna runt den är i dåligt skick.
Sen är det ett uppbyggt fall mot takbrunnen och det snor för mycket av utrymmet i rummet.
Bifogar en liten hemmagjord bild. Vi vill vinkla om taket och lägga det utöver kanten och använda oss av stupränna istället för takbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mexistenen är knappast bärande, bärningen finns i träkonstruktionen bakom. Huvudidén med att ta bort den invändiga avvattningen låter vettig. För fler synpunkter på konstruktionen behövs uppgifter om nuvarande dimensioner, c/c avstånd och snözon.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då är det väl egentligen ganska enkelt.
Takvinkel? Vad säger takpappens tillverkare, vad är "tillåtet" med deras produkt?
Sedna kanske ni bör vara beredda att skotta taket fritt från snö då och då. Det gjorde vi ända ner i Göteborg år 2010.
Var i landet är det ni bor?
Takvinkel? Vad säger takpappens tillverkare, vad är "tillåtet" med deras produkt?
Sedna kanske ni bör vara beredda att skotta taket fritt från snö då och då. Det gjorde vi ända ner i Göteborg år 2010.
Var i landet är det ni bor?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den princip för bärning som ni har nu, primärbalkar (idag i stål) på tvären och takbjälkar i takfallets riktning, går mycket bra att tillämpa även i fortsättningen. Frågan är hur mycket isolering ni behöver och hur man lämpligen placerar den. Framtida takmaterial har också styreffekt. Det är ingen mening med att räkna på dimensioner än, innan huvuddragen är klara.
När jag testar dagens lösning finner jag att takbjälkarna ligger på gränsen. Stålbalkarna verkar kraftigt underdimensionerade, om det är IPE 100 med 4,5 m spännvidd.
När jag testar dagens lösning finner jag att takbjälkarna ligger på gränsen. Stålbalkarna verkar kraftigt underdimensionerade, om det är IPE 100 med 4,5 m spännvidd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ser att det är IPE balkar och gissar dimensionen när jag jämför med träbjälkarna. Om dessa balkars spännvidd är 4,5 meter är de alldeles för klena för uppgiften. Inte så att de kommer att gå av men nedböjningen vid maxlast (framför allt snö) är oacceptabel. Det räknar jag ut med ledning av de uppgifter du lämnat. Så de måste bytas mot något kraftigare. men principen är bra.
Klicka här för att svara
