7 116 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Provisorisk fästning av underlagsduk, OK?
Är det en trekantslist nere vid takfoten under duken? Eller är det en fyrkantslist?
Man börjar nerifrån för att det är enklare,
För att duken/pappen ska kunna fästas rätt mot takfotsplåten.
För att slippa räkna exakta mått på vådena (hur mycket överlapp)
Varje våd brukar fästas temporät/lätt i ovankant med pappspik/klammer, hur mycket och med vad är olika mellan olika produkter. -Enklara att göra detta om inte våden ovanför ligger på plats.
Man börjar nerifrån för att det är enklare,
För att duken/pappen ska kunna fästas rätt mot takfotsplåten.
För att slippa räkna exakta mått på vådena (hur mycket överlapp)
Varje våd brukar fästas temporät/lätt i ovankant med pappspik/klammer, hur mycket och med vad är olika mellan olika produkter. -Enklara att göra detta om inte våden ovanför ligger på plats.
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Det är en fyrkantslist, men den har de inte bytt ut ännu.
Ok, tack för all information. Trevligt att det finns många behjälpsamma här!
Ok, tack för all information. Trevligt att det finns många behjälpsamma här!
så utifrån svaren behöver du informera firman att du inte tycker att arbetet är fackmässigt utfört.
Informera att du har och kommer dokumentera allt med bilder och låta en besiktningsperson godkänna jobbet innan du betalar något.
Ge dem chansen att börja om och göra rätt.
Var personen som besökte och lämnade offert med och byggde? Det är ibland risken att någon duktig aldrig själv hinner bygga och extra hjälp eller inhyrd annanfirma gör jobbet om de får mycket att göra.
Informera att du har och kommer dokumentera allt med bilder och låta en besiktningsperson godkänna jobbet innan du betalar något.
Ge dem chansen att börja om och göra rätt.
Var personen som besökte och lämnade offert med och byggde? Det är ibland risken att någon duktig aldrig själv hinner bygga och extra hjälp eller inhyrd annanfirma gör jobbet om de får mycket att göra.
Det låter som rätt metod och ska ge de chansen att korrigera.
Nej, han är själv inte på plats, så ska ta kontakt med honom för att höra hans åsikter.
Nej, han är själv inte på plats, så ska ta kontakt med honom för att höra hans åsikter.
Hela poängen med en monteringsanvisning är ju att man ska följa den för systemet är testat med just denna monteringsanvisning!
Hitta på något eget brukar aldrig sluta bra och ev garantier gäller inte.
Och monteringsanvisningen ska dokumenterat och slaviskt följas för att det ska bli korrekt. Detta gäller både för privatpersoner och hantverkare!!!!
Jag har själv lagt om mitt eget tak för två år sen. Underlagspappen Mataki 350 ingick i offerten jag tackade ja till från XL-bygg. (2016)
Där beskriver dom exakt hur man ska ha papp under takfotsplåten för att förhindra att kondensen som kan byggas upp under takfotsplåten och påverkar råspånten negativt. Med ev röta som ett brev på posten.
Mataki hade "halvrullar" för detta ändamålet, men dom var så okristligt dyra så jag köpte en extra rulle och delade på mitten med tigersågen = Mycket billigare.
Se videon!
Och här hittar den nyfikne en sammanfattning av mina kostnader 2016 för byte av mitt tak:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-838#post-2476290
Hitta på något eget brukar aldrig sluta bra och ev garantier gäller inte.
Och monteringsanvisningen ska dokumenterat och slaviskt följas för att det ska bli korrekt. Detta gäller både för privatpersoner och hantverkare!!!!
Jag har själv lagt om mitt eget tak för två år sen. Underlagspappen Mataki 350 ingick i offerten jag tackade ja till från XL-bygg. (2016)
Där beskriver dom exakt hur man ska ha papp under takfotsplåten för att förhindra att kondensen som kan byggas upp under takfotsplåten och påverkar råspånten negativt. Med ev röta som ett brev på posten.
Mataki hade "halvrullar" för detta ändamålet, men dom var så okristligt dyra så jag köpte en extra rulle och delade på mitten med tigersågen = Mycket billigare.
Se videon!
Och här hittar den nyfikne en sammanfattning av mina kostnader 2016 för byte av mitt tak:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-838#post-2476290
Redigerat:
Vid en andra titt i din monteringsanvisning, som jag redan länkat till, står det faktiskt inget om detta förfarandet. Bara att plåten ska läggas först, direkt på råsponten!
Men trekantslist ska det vara!
Men vid inbyggd takfot och varmvind vill dom ha papp under takfotsplåten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men trekantslist ska det vara!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vid inbyggd takfot och varmvind vill dom ha papp under takfotsplåten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen och snyggt jobbat måste jag säga. Det ligger någon rulle med Makita fotplåtsremsa här, så de har iaf tänkt använda det vid takfoten 
Demmpa skrev:
Är det en trekantslist nere vid takfoten under duken? Eller är det en fyrkantslist?
Man börjar nerifrån för att det är enklare,
För att duken/pappen ska kunna fästas rätt mot takfotsplåten.
För att slippa räkna exakta mått på vådena (hur mycket överlapp)
Varje våd brukar fästas temporät/lätt i ovankant med pappspik/klammer, hur mycket och med vad är olika mellan olika produkter. -Enklara att göra detta om inte våden ovanför ligger på plats.
Jag skulle säga att det är enklare att börja pappa uppifrån, så man slipper trampa på pappen.
Speciellt med tanke vilka temperaturer det är just nu, pappen lär ju vara mjuk och ömtålig.
Kan man inte räkna ut överlapp och markera vart våderna ska hamna, då ska man nog inte göra jobbet heller.
Är inte speciellt jobbigt att vika upp 15cm av nederdelen på våden ovanför för att kunna fästa den undre våden i överkant heller.
Pappen/duken var ju inte vidare snyggt lagd, men det är väl inte vanligt med snyggt resultat när någon annan bygger antar jag. Så länge funktionen håller så spelar det andra mindre roll.
Ge dom en chans att förklara sig, och meddela oss vad deras svar blir.
Hej alla,
Sorry att det tagit lite tid att uppdatera när ni hjälpt mig så mycket. Varit både i kontakt med Monier själva och såklart byggföretaget. De har nu använt monier Unoroll för att fixa hålen (va också en ok lösning enligt monier). Det känns väll ok I efterhand, inget jag hade föredragit, men får förhandla fram några extra års garanti istället eller en kontroll om några år. Mindre veck var inget farligt enligt monier och anslutningarna ska de ha rättat till. Väntar på lite bilder då jag inte varit hemma och få det bekräftat.
Känner mig lite lugnare, men trist är det när man beställer nytt.
Tack för all input, borde ha anlitat någon härifrån för att säkerställa leveransen.

Sorry att det tagit lite tid att uppdatera när ni hjälpt mig så mycket. Varit både i kontakt med Monier själva och såklart byggföretaget. De har nu använt monier Unoroll för att fixa hålen (va också en ok lösning enligt monier). Det känns väll ok I efterhand, inget jag hade föredragit, men får förhandla fram några extra års garanti istället eller en kontroll om några år. Mindre veck var inget farligt enligt monier och anslutningarna ska de ha rättat till. Väntar på lite bilder då jag inte varit hemma och få det bekräftat.
Känner mig lite lugnare, men trist är det när man beställer nytt.
Tack för all input, borde ha anlitat någon härifrån för att säkerställa leveransen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden