Jag har ett tak med lutningen 5.7 grader som jag ska montera underlagsduk på. Har en fråga Ang klistringen av skarvarna med "icoklister" som levereras i en hink:
Duken jag valt heter Icopal flexlight pro.
I monteringsanvisningen står det att alla skarvar ska "skarvklistras" om taket har en lutning under 18 grader.
Menar dom verkligen ALLA skarvar?
Hur ska man göra med skarvarna som man klistrar ihop med klisterremsorna som redan finns på takduken? Ska dom också tätas med "icoklister"?
Eller är det som jag anar: dvs klistret används endast i skarvar där det kanske inte finns självklistrande kant? (Exempelvis takåsar m.m)
 
Du behöver inte klistra dom horisontella skarvarna då det redan är klister där. Dock alla vertikala, som även skärs sneda.
 
Kolla bara så den produkten är godkänd till det du ska ha den till. Vad ska du ha ovanpå?
 
H huggan skrev:
Kolla bara så den produkten är godkänd till det du ska ha den till. Vad ska du ha ovanpå?
Jag ska ha profilerar takplåt
 
Då är det lugnt.
 
E
Klarar plåten så lite lutning?
 
E epw skrev:
Klarar plåten så lite lutning?
Ställde mig den frågan jag med innan jag började.
Lindabs LLP20 takplåt (vanlig profilerad) är godkänd ända ner till 5 graders lutning. (Mitt tak 5.7 grader)
Lutning under 14 grader ska tätningsremsor användas.
Takpappen klarar också lutningen. Följer man monteringsanvisningen tilö punkt och pricka har jag svårt att se vad som kan gå fel.
Kommer nog bli skitbra när de är klart:)
Allt går bara man är noga!
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/llp-20.aspx

14 grader enligt Lindab själva .



H henrikbergman86 skrev:
Ställde mig den frågan jag med innan jag började.
Lindabs LLP20 takplåt (vanlig profilerad) är godkänd ända ner till 5 graders lutning. (Mitt tak 5.7 grader)
Lutning under 14 grader ska tätningsremsor användas.
Takpappen klarar också lutningen. Följer man monteringsanvisningen tilö punkt och pricka har jag svårt att se vad som kan gå fel.
Kommer nog bli skitbra när de är klart:)
Allt går bara man är noga!
 
pelle plåt pelle plåt skrev:
[länk]

14 grader enligt Lindab själva .

Jag har läst 5° i lindabs monteringsanvisning..
 
  • Skärmbild av monteringsanvisning för tak med beskrivning av underlag och montering, med illustration av takprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henrikbergman86 skrev:
Jag har läst 5° i lindabs monteringsanvisning..
märkligt det står olika beroende på var man läser

som plåtslagare är det inget jag skulle rekommendera,

men kör på och lycka till
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.