V
volvo51: Skruva dit en list underfrån några m.m. ut från väggen.
7 svar · 2,1k läst
·
J
justusandersson: Ljudproblemen går säkert att åtgärda. Luftljud lite enklare än stegljud. Men först bör alla grunddata upp på bordet, annars blir det för mycket spekulationer.
12 svar · 4,2k läst
L
LarssonBygger: [citat] Ja, höjden på bärläkten, jo det finns allt dom som lägger 45x45, eller 45x70 också för den delen, jag har aldrig gjort det själv iofs men har stött på det några gånger.
3 svar · 1,9k läst
G
Ganescha: [citat] Finns väl en tråd om detta om jag minns rätt där folk blandat själv och vart super bra!
10 svar · 7,4k läst
sir_daniel
sir_daniel: Byt ut det nu och fundera på om ni vill göra andra förändringar samtidigt, tex takfönster, isolera från utsidan så ni får isolerad vind?
3 svar · 6,0k läst
G
Glad Amatör 76: Hej! Hoppas jag inte upprepar tidigare frågor för mycket nu men så här är läget: Vi har en balkong vars golv är yttertak för våningen under I vårt trähus. Idag består detta tak av 22mm råspont (med luftspalt under) som är täckt med någon sorts takpapp. Ovanpå detta har vi lagt löstagbar trall 92x22 som vilar på 45x45-reglar (tryckt virke alltihop). Lutningen på taket/golvet
0 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Korrekt! Vi har temp- och fuktmätare inne i bostaden, på vinden och ute. RH% är aldrig mer än 60% på vinden, alltså på den säkra sidan för mögel. Samtidigt blir det aldrig så otroligt torr luft som i nedervåningen på vintern. Hade säkert varit hälsosammare att bo där uppe :)
8 svar · 3,2k läst
sandgren86
sandgren86: Hej, Svärfar är målare och ska hjälpa oss måla våra betongpannor i sommar. Eftersom vi nyligen satt in FTX ville jag ta bort den gamla fula takhuven där frånluftsfläkten satt förut. Det visade sig att plåten från huven låg en bra bit in under masoniten och därför blev det ett betydligt större hål än jag tänkt mig. För att täppa för det gamla hålet gjorde jag en skiva som
0 svar · 4,5k läst
·
Fruktsallad
Fruktsallad: Vi kollade på ett hus där de lagt nytt tak för 4 år sen med falsad bandplåtstäckning. Jag känner inte alls till denna sorts tak, men finns det några uppenbara nackdelar med ett sånt tak kontra vanligt tegeltak? Det finns inget snörasskydd eller andra grejer som sticker ut på taket utan det är helt blankt. Hur gör man rent där uppe om man inte har något att hålla sig i? Kan man gå
0 svar · 1,2k läst
O
Otsef: Det finns ett medel som du kan måla på som gör att färgen/färglagren lossa. Se till att täcka ordentligt först. Du ska inte limma reglar i taket. Regla o skruva så ingen får det i huvudet.
2 svar · 7,2k läst
F
FRS05: Jag orkar inte bry mig mer faktiskt. Det får bli som det är nu:). Takvinkeln är väldigt brant där för vinkeln på taket bryts lite konstigt vid kupan.
6 svar · 4,6k läst
·
P
Pappskalle: Vi ska renovera vårt tak (tegelpannor från 83, taket är i gott skick förutom mossa). Har läst om algimpregnering för att minska mossbeläggning men har även läst om alternativ där taket slutligen målas. Har försökt ta reda på vad skillnaden är mellan ’bara’ mossborttagning och impregnering vs mossborttagning, impregnering & målning men hittar inget matnyttigt. Någon här som
0 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Taket är med moderna metoder felmonterat. Förr satte man spiken på topparna för att läckage inte skulle göra nån skada. När då plåten rör sig i värme/kyla/storm kommer det att skava och göra hålet större och större och när väder och vid även toRkat ut gummipackningen så läcker det. Numera sätter man dem i ränndalarna och ser till att det är tätt. Då rör det sig inte och
2 svar · 4,3k läst
·
C
claym: Hej alla! Undrar om någon kan hjälpa mig med vad (om) jag ska måla med. 1. Den 'spont' som sticker ut utanför takfotsskivan. Ska denna målas? bara grundoljas? bara grundmålas? Skulle takpappen varit nedvridenöver kanten egentligen? Röd färgmarkering i bilderna. 2. Takfotsskivan. Bllå färgmarkering i bilderna. Skickar med lite bilder så att ni kan få en uppfattning. Tacksam för tips!
0 svar · 2,1k läst
·
J
jocke15: Hej! Håller på med en genomgående lägenhetsrenovering där vi nu står och funderar på hur vi ska fixa ett snyggt slätt tak på smidigast sätt. Handlar om ett urymme om totalt ca 50kvm som är uppdelat i flera utrymmen, dock är taket genomgånde genom hall, kök, vardagsrum. Min första tanke vat att sätta glespanel 28x70 runt alla väggar och cc450mm, blir en del proppande men känns
0 svar · 904 läst
E
epw: Det absolut bästa är väl att riva ner till roten och kolla skicket på den och sedan på med ny papp och läkt och sedan plåt. Då vet du att du med största sannolikhet inte behöver bry dig om det där taket nå mer.
6 svar · 1,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Har du en nockpanna över skarven är det inte så noga hur du gör. Hade samma problem själv och det slutade med att jag bara vek upp ändarna mot varandra. Ovanpå lade jag en nockpanna. Staffan
1 svar · 1,8k läst
A
Avle: Lägg golv men isolera inte utan lägg fuktkänsliga material i påsar/lådor istället. Det ska inte vara fuktigt på vinden.
1 svar · 1,1k läst
·
P
Pottsork: Tack igen för alla svar, nu har ångesten lagt sig och äntligen sitter härkena där de ska i taket. Nu byter jag ångesten mot härligt Dolby Atmos-ljud :)
9 svar · 3,1k läst
B
Bakken: Tänkte börja byta tak på en gammal bondstuga som för tillfället har en oinredd vind. Ursäkta bristen på byggnadstekniska termen i beskrivningen nedan. Vi kommer att lägga nytt plåttak, råspnten kommer att vara gles, alltså en 32x100 följt av 100 mm öppet innan nästa spont. Det betyder att vi kommer att använda en frihänagnde underlagsduk som fästs direkt på takstolarna. Som
0 svar · 1,9k läst
·
C
crappy: Ja.... Tanken har slagit mig. Men det är som sagt ett engelskt bygge... med allt vad det innebär. Jag gissasr att det är plåten på taket som håller ihop eländet. Det finns ingen chans att den åtgärd, som nu görs. Med en luftspalt mellan dagens plåttak och det nya taket, det vill säga det gamla blir som en diffusionstät fuktspärr, som din väv? Fan att man kan för lite
2 svar · 2,2k läst
·
G
gaia: går att plugga på kalla sidan också :). Gör det idag! gaia
9 svar · 2,6k läst
·
T
TheGame: Besiktning av taket kanske inte alls är gjort eftersom du skriver att det saknas takstege? Det är du som besiktar som är ansvarig att fixa fram en takstege om det inte finns någon.
15 svar · 14,6k läst
B
Betula_Pendula: Nu är det dags att byta taket på boden och planerar att bygga ett förvaringsloft ovanpå då jag byter taket. Taket är idag ryggåsar med plåt och har gjort sitt. Planen är att riva av nuvarande takkonstruktion och sedan lyfta dit nya takstolar. Vill bygga takstolarna själv så efterlyser ritningar eller dimensionerings hjälp. (Takstolsboken som jag har dimensionerar bara över 6 meters
0 svar · 1,8k läst
M
Moho: Sant. Bra virke och bra tegel är det. Hade en plåtslagare här idag för att titta på hängrännan. Han verkade inte tycka att papp var nödvändigt. Dragiga hus= mindre fukt var hans analys. Skönt att veta att en del av uppvärmningskostnaderna kan räknas av mot besparingarna när man slipper takomläggningar.
2 svar · 1,6k läst
F
FRS05: Ta in fler offerter så ser du om den var dyr eller ej. Mitt tak på 160m2 med 2 kupor kostar 262000:-. Men då lyfter jag inte ett finger själv. Vad du än ska ha hantverkare till så är det fel tid nu. De har mycket att göra och kan ta betalt därefter.
1 svar · 1,3k läst
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Okej då kan jag kanke hoppa över den delen då. [citat]
2 svar · 3,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hos mig är det likadant eftersom jag struntade i att montera dom. Efter första stormen blev det en lagom stor glipa mellan isolering och tak. Mitt råd -gör ingenting.
2 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.