Tak & Vind
Staffans2000: [citat] Och är man hyfsat händig, är det något man kan göra själv. Gärna tillsammans med hjälpsam person.
stf01: Jag känner lite efter att jag läst denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.138891/ samt denna rapport http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf att jag blir mer och mer fundersam om detta är rätt lösning i Sverige just nu. Det känns som standarden inte är satt .. Annars får man väl
Metroid: Vi håller på att renovera vår ovanvåning i 1,5 planshus. Ska riva ut till råspont och sedan isolera med luftspalt, isover mineralull, difftät åldersbeständig plast, 45 mm installationslager som sedan isoleras med 45 mm mineralull och därefter gips. I samband med renoveringen gör vi om en liten toalett så att vi får plats för dusch. Toaletten kommer att ha badrumsmatta på golv och
Bello: Tack för många bra svar och en intressant diskussion. Det blev tyvärr inte detta huset men jag känner att jag lär mig mer och mer hela tiden, vilket underlättar min fortsatta jakt på hus.
Grim Pedersen: [citat] Om du ska ha så låg luting som möjligt skulle jag köra nån variant av tät takduk eller dylikt som är avsett för just låga lutningar. Dessa brukar antingen måttbeställas för att vara helt täta (några mm tjocka) eller så "svetsar" man dem med värmepistol. Jag skulle inte lägga plåttak under en terass, känns bara som slös av pengar :)
prototypen: Visserligen Umeå energi men borde ligga i samma härad http://www.umeaenergi.se/el/solceller/vara-nyckelfardiga-solcellspaket Jag tittade på näst största och med bidrag så har jag igen kapitalet efter 12 år Inget till ränta och reparationer då. Protte
Shiraz: Samma sak med nån takstol hos oss. Hos oss lite gegga Kvittar nog. Jag e petig men det är så lite och förhoppningsvis så kommer det att vara torrt på vinden
Christoffer85: [citat] Nä, men jag hade haft det i åtanke när jag budade på huset..
Daniel 109: Men du bör väl ha haft någon typ av tanke på vad du menade?
Pettttter: Yttertakets undersida går tyvärr inte att inspektera. Det är öppet upp till nock. Ångspärr, isolering och liten luftspalt inga inspektionsluckor. Skulle vara om man sticker in kamera eller sensorer i luftspalten via ventilerna i takfoten. Känns lite extremt eller är det något som faktiskt görs ibland? Har en känsla av att man kommer börja slänga in trådlösa sensorer för fukt,
asenstam: Det visade sig att den stora snö/is-mängden har brutit sönder 11 takpannor och troligtvis trasig plast under. Blir att reparera. Tackar för tips o visat intresse. :-)
justusandersson: Avsikten med mitt inlägg var att sätta in takets laster i ett sammanhang. I ett gammalt hus med underdimensionerade takstolar kan det spela roll på marginalen. Storleken på snölasterna har höjts successivt under lång tid. Det kan därför vara viktigt att hålla ner takets egenvikt.
Demmpa: Enligt en av Benders montageanvisningar så ska två yttersta pannorna runt ytterkanterna & alla närmsta panna runt tex skorstenar, Se sid 7, http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf
Gurgel: [citat] Ska tillägga att Ama bara är en rekommendation. Det behöver inte vara fel bara för att ama säger annorlunda. Däremot hänvisar besiktningsmannen ofta till den.
huggan: 10% är 6 graders lutning. Papp tak är godkända ner till 3 grader så det funkar utan problem med papp tak.
RoBo: [citat] Så skulle jag gjort. Är väl det ända rätta i detta fall. Lika stor bit på båda sidor.
TheGame: Takfotsplåten ska ner i rännan och jag tycker funktionen speciellt på plåttak blir bäst att takplåten möter fotplåten. Vad du menar med förlorar funktionen vet jag inte vad du menar riktigt. Plåten går då så långt tills det kommer till fotplåten. Jag är ingen byggexpert men jag har lagt om plåttak på egna huset och även hjälpt bekanta med olika tak
prototypen: Tp20 - Prima 0.5 mm, Kampanj - 93kr/m2 inkl moms. En liksidig takprofil anpassad för att läggas på olika hus, ekonomi- och industribyggnader. Försedd med ett vattenlås som ger extra säkerhet mot att vatten tränger in under plåten i sidoöverlappet. Passar till alla tak ned till 9 graders lutning. Tp20 är en ekonomisk lågprofil för tak med kapilär-brytande rilla. Finns att få med
ivarssonivar: Man brukar oftast bara dubbelfalsa i plx mjuka plåt och då vill man ha den direkt på råspånt. På tegel å liknande tak när det ligger i luften kör man fa hård plåt och enkelfalsar. Sen går allt å göra om så önskas men ska ju beställas så då.
Lexington: Hade en plåtas hemma för några år sedan o frågade då om vår plåt som hade samma problem, hand svar va att få bort allt som va löst o sen låta det stå över vintern för att porerna skulle stängas, därefter måla!
arwa02: K-Rauta tar in fotplåtarna 50x2000 i min specialfärg för ungefär 143 kr/styck inkl. moms. Då är det en färg från Lindabs färgkarta, men som vanligtvis bara säljs för takplåtar. Jag är mycket nöjd med det priset! De svarta och vita plåtarna i samma modell säljer K-Rauta för 99 kr/styck, men det är ju också K-Rautas "standard" fotplåt och en lagervara som de säljer oändligt
Bakken: Funderar över hur första våden av den frihängande underlagsduken borde monteras. De flesta monteringsanvisningar påpekar att underlagsdukan skall placeras ovanpå takfotsplåten. Men även plåttaket skall monteras på takfotsplåt. Så borde jag nu: - Montera dubbla takfotsplåtar, en under underlagsduken samt en under plåten - Montera enbart den övre, och på något sätt dra upp
hempularen: Du har ju deras monteringsanvisning här: http://www.clix.se/produkter.asp?AVD=Produktinfo&Visap=y&SID=47 Tittade som hastigast, ser ut att vara mer än bara kapa som gäller, men läste inte detaljer.
Robert-san01: Weland stål eller CW är störst. Kolla med din bygghandel så hjälper de dig med en godkänd lösning.
Andersba: Efter att Hederlig bygg bytt vårt tak från plåt till shingel så läckte det igenom på vintrarna. Benny gjorde två tafatta försök att åtgärda det men gav sen upp och skyllde på kondens och dolda fel. Vi fick då ta dit en annan firma som snabbt kunde konstatera att jobbet var undermåligt. Läckaget berodde på dålig tätning runt skorstenen och shingeln, som Hederlig bygg lagt, fick
volvo51: Skruva dit en list underfrån några m.m. ut från väggen.