Hej.
Idag såg jag att det låg en pannspik på marken bredvid vår husvägg så den har uppenbarligen lossnat och blåst ner från taket. Är det någon fara om det lossnar en spik eller sitter takpannor fast ändå eftersom de ligger överlappade på varandra? Jag tänker att spiken kanske bara är en extra säkerhetsåtgärd eller? Eller måste man ta hit en takfirma som får leta runt på taket var det saknas en spik? Vi bor i radhus och taken ser ut såhär.
Idag såg jag att det låg en pannspik på marken bredvid vår husvägg så den har uppenbarligen lossnat och blåst ner från taket. Är det någon fara om det lossnar en spik eller sitter takpannor fast ändå eftersom de ligger överlappade på varandra? Jag tänker att spiken kanske bara är en extra säkerhetsåtgärd eller? Eller måste man ta hit en takfirma som får leta runt på taket var det saknas en spik? Vi bor i radhus och taken ser ut såhär.
Det är som du säger bara en extra säkerhet, borde inte falla ner någon panna bara för att den inte är spikad. Frågan är väl kanske vad som gjort att den ramlat ned? Kan ju alltid kolla från stege om någon panna ser ut all ligga snett, då behöver du bara lägga till den. Tror inte du behöver vara oroligJ Jossan81 skrev:Hej.
Idag såg jag att det låg en pannspik på marken bredvid vår husvägg så den har uppenbarligen lossnat och blåst ner från taket. Är det någon fara om det lossnar en spik eller sitter takpannor fast ändå eftersom de ligger överlappade på varandra? Jag tänker att spiken kanske bara är en extra säkerhetsåtgärd eller? Eller måste man ta hit en takfirma som får leta runt på taket var det saknas en spik? Vi bor i radhus och taken ser ut såhär.
Det är så väldigt högt hus så vi kan inte / vågar inte ta oss upp dit själva. Så då måste vi isåfall anlita en takfirma. Tror du att man måste det eller kan man bara låta det vara?Carro_D skrev:
Det är som du säger bara en extra säkerhet, borde inte falla ner någon panna bara för att den inte är spikad. Frågan är väl kanske vad som gjort att den ramlat ned? Kan ju alltid kolla från stege om någon panna ser ut all ligga snett, då behöver du bara lägga till den. Tror inte du behöver vara orolig
Brukar spikarna sitta i alla pannor på hela taket eller endast pannorna som ligger ytterst? Alltså de som ligger längst ner närmast hängrännan?Carro_D skrev:
Det är som du säger bara en extra säkerhet, borde inte falla ner någon panna bara för att den inte är spikad. Frågan är väl kanske vad som gjort att den ramlat ned? Kan ju alltid kolla från stege om någon panna ser ut all ligga snett, då behöver du bara lägga till den. Tror inte du behöver vara orolig
Är det bara en spik men ingen panna som åkt ner med den hade jag låtit det vara. Pannor håller ju som du skrev fast varandraJ Jossan81 skrev:
Det är nog olika beroende på lutning, tror du inte uppmanas att spika alla förrän lutningen är över 55 grader. Vi har 45 grader på vårat och då har vi endast de två nedersta raderna och pannor närmast gavlarna spikade (inte spik men med takpannekrok)J Jossan81 skrev:
Tack så mkt för dina svar och återkoppling! JättesnälltCarro_D skrev:
Vi har bara spik i nockpannorna. 45graders takvinkel.
Jag vet inte vilken vinkel vi har på taket. Och inte heller var spikarna sitter. Vi har aldrig själva varit uppe på taket. Tror du att det är lugnt även om en spik ramlar ner? Spiken ser ut såhär. Jag googlade och det verkar vara en så kallad pannspikD Daniel 109 skrev:
Sannolikt en spik som blivit kvar på taket snarare än en som har suttit i en panna.
Jaså tror du det? Ja så kanske det förhoppningsvis är eftersom den är så krokig? Kanske en "misslyckad" hamring som gubbarna lämnade kvar. Det ligger en massa spik och skärp här och var uppe på vinden som byggnadarbetarna lämnade kvar när de byggde radhusen.D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara

