Nu när regnsäsongen (kanske) är på gång så är det dags att byta den undermåliga takavvattningen som finns på vårt "extrahus" på tomten. Jag har hittat en monteringsanvisning på Byggmax som förklarar en del, men jag har inte fått någon koll på vad som är lämpligt avstånd i horisontal-led, eller hur långt in under taket takrännan ska sitta.
Följande bild kanske förklarar hur jag menar, jag gjorde ett testskott för att se hur det kan bli.
Det är alltså "A" jag är ute efter, hur långt in/ut bör kroken/rännan sitta för att fånga upp både smått rinnande vatten och häftiga skyfall? "B" har jag förstått, efter att läst Byggmax anvisning, ska vara 25mm under taknivån (om den hade förlängts ut till ändan av takkroken.
Någon som kan ge råd?
Följande bild kanske förklarar hur jag menar, jag gjorde ett testskott för att se hur det kan bli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså "A" jag är ute efter, hur långt in/ut bör kroken/rännan sitta för att fånga upp både smått rinnande vatten och häftiga skyfall? "B" har jag förstått, efter att läst Byggmax anvisning, ska vara 25mm under taknivån (om den hade förlängts ut till ändan av takkroken.
Någon som kan ge råd?
De flesta takavvattningsleverantörerna har bra informationsblad.
Ytterkanten ska ligga ~5mm lägre än bakkanten på rännan (för att vattnet vid översvämning i rännan ska rinna framåt).
Ytterkanten ska även ligga lite under förlängningen av din takbeklädnad så att inte snö/ismassor vid töväder river ner din hängränna.
Det är detta som bestämmer vart hängrännan hamnar.
Ytterkanten ska ligga ~5mm lägre än bakkanten på rännan (för att vattnet vid översvämning i rännan ska rinna framåt).
Ytterkanten ska även ligga lite under förlängningen av din takbeklädnad så att inte snö/ismassor vid töväder river ner din hängränna.
Det är detta som bestämmer vart hängrännan hamnar.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Kroken brukar sättas så att den ligger direkt intel avslutet på råsponten och så att fotplåten ansluter till rännan. Se illustration (Träguiden) nedan. Nu ser ju inte ditt tak riktigt ut som på den bilden men om du tittar på hur rännan hamnar i förhållande till pannorna på bilden så ser det ju ut som att du har ett ganska bra läge i ditt test.
Edit: kanske att du skulle lite närmare fasaden om du inte har tänkt luska dit en fot plåt. Annars kan vatten nog hamna bakom rännan om det blåser mot huset. Fundera om du kan få ditt en fotplåt som leder vattnet rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: kanske att du skulle lite närmare fasaden om du inte har tänkt luska dit en fot plåt. Annars kan vatten nog hamna bakom rännan om det blåser mot huset. Fundera om du kan få ditt en fotplåt som leder vattnet rätt.
Klicka här för att svara