Jag köpte och uppförde en bod ifrån trähuset förra hösten, http://www.trastugor.com/monteringsanvisningar/PETER-25.PDF

Den har nu stått under press under vintern, våren och sommaren utan att jag lyckas begripa hur jag ska lösa takfrågan. Jag har läst så många forumtrådar utan att bli helt klok på vad jag "måste" göra. Jag vill inte lägga en förmögenhet på taket, det ska vara tätt helt enkelt. Jag tror att plåt blir enklast, ev måttbeställd men frågan är hur man då gör med papp och ev läkt ? Jag har inte isolerat byggnaden.

Som framgår av byggbeskrivningen är det endast 4 takstolar, men lite variabla avstånd då mellanväggarna inte har fasta punkter (jag har svurit många gånger över byggbeskrivningen), och råspont som spikas från fot till nock. Det var inte speciellt enkelt att få sponten jämn eller att gå jämnt ut, och den har dessutom förstås torkat och därmed krympt. Resultatet är alltså att taket inte på något sätt är helt plant, och dessutom finns det förstås lite avstånd mellan en del av sponten.

Jag har ca 10,70 mellan takbjälkarna och därmed är det bredden på taket. Den främre delen är ca 1.62 och det bakre är ca 1,86. Lutningen är 30 grader.

Kan någon tipsa om hur jag enklast gör, gärna fullständigt materialval ? Gärna inte bara med tips på mtrl utan även var det isf billigast kan köpas. Jag har tex konstaterat att om man ska leta papp så är ju rullar på 10 meter rätt kasst i mitt fall.

Jag är medveten om att det ser lite bedrövligt ojämnt ut i en av hörnorna, men jag har gjort så gott jag kunnat och jag tänker inte bygga om det, såvida någon inte har ett väldigt bra argument för detta.

• Ojämnt träsponttak på bod, med synliga takstolar och skogsbakgrund.
  • Ojämnt träbodstak av råspont med synliga knutar och lutning, ej isolerat, omgiven av träd.
Excel
Är väl inget bekymmer att skarna takpappen?

Excel
Beg lertegel brukar finnas på blocket, runt 4 kr st eller rentav gratis vid avhämtning.

Excel Excel skrev:
Är väl inget bekymmer att skarna takpappen?
Säkert inte, men det ska undvikas om möjligt enligt vad jag läst. Dessutom är skarvningen inte det största problemet, utan att jag behöver komplett tips på hur taket ska färdigställas. Tex vilken papp, monteras hur, om läktning, hur med just det taket osv.

Excel Excel skrev:
Beg lertegel brukar finnas på blocket, runt 4 kr st eller rentav gratis vid avhämtning.
Det är inte ett alternativ är jag rätt säker på, den vikten tror jag inte taket klarar om du kontrollerar konstruktionen, men det passar dels inte in mot övriga byggnader, dels föreställer jag mig en enorm arbetsinsats. Svart papp eller helst plåt är det enda som är rimligt, vilket jag missade att upplysa om.

Papp eller underlagsduk och sedan trapetsplåt eller pannplåt.
Vad är så speciellt?

Men i beskrivningen står att Takpapp och spik ingår ej.
Så den är väl planerad för att endast täckas med papp.
Och det borde väl räcka på en enkel bod.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Papp eller underlagsduk och sedan trapetsplåt eller pannplåt.
Vad är så speciellt?

Men i beskrivningen står att Takpapp och spik ingår ej.
Så den är väl planerad för att endast täckas med papp.
Och det borde väl räcka på en enkel bod.
Jag vet inte om något är så speciellt, men jag kan *inget* om takläggning och har aldrig gjort det. Jag behöver alltså mer hjälp än "lägg papp".

Menar du att jag endast ska lägga ett lager papp ? Det låter väldigt bra, men vilken papp och hur isf ? Inget jag läst hittills har gett någon antydan om att det skulle räcka. Det mesta jag hittat säger att jag måste minst ha någon underlagspapp, och sen ströläkt (hur göra det med min cc på takstolar ?) sen bärläkt och plåt, alternativt underlagspapp + ytpapp (vilket jag tror blir nästan dyrare än plåt ?). Hur man läktar den konstruktion jag köpt är iaf inget jag begriper, om det nu ska göras.

R
S stensäter skrev:
Jag köpte och uppförde en bod ifrån trähuset förra hösten, [länk]

Den har nu stått under press under vintern, våren och sommaren utan att jag lyckas begripa hur jag ska lösa takfrågan. Jag har läst så många forumtrådar utan att bli helt klok på vad jag "måste" göra. Jag vill inte lägga en förmögenhet på taket, det ska vara tätt helt enkelt. Jag tror att plåt blir enklast, ev måttbeställd men frågan är hur man då gör med papp och ev läkt ? Jag har inte isolerat byggnaden.

Som framgår av byggbeskrivningen är det endast 4 takstolar, men lite variabla avstånd då mellanväggarna inte har fasta punkter (jag har svurit många gånger över byggbeskrivningen), och råspont som spikas från fot till nock. Det var inte speciellt enkelt att få sponten jämn eller att gå jämnt ut, och den har dessutom förstås torkat och därmed krympt. Resultatet är alltså att taket inte på något sätt är helt plant, och dessutom finns det förstås lite avstånd mellan en del av sponten.

Jag har ca 10,70 mellan takbjälkarna och därmed är det bredden på taket. Den främre delen är ca 1.62 och det bakre är ca 1,86. Lutningen är 30 grader.

Kan någon tipsa om hur jag enklast gör, gärna fullständigt materialval ? Gärna inte bara med tips på mtrl utan även var det isf billigast kan köpas. Jag har tex konstaterat att om man ska leta papp så är ju rullar på 10 meter rätt kasst i mitt fall.

Jag är medveten om att det ser lite bedrövligt ojämnt ut i en av hörnorna, men jag har gjort så gott jag kunnat och jag tänker inte bygga om det, såvida någon inte har ett väldigt bra argument för detta.
Finns perfekta beskrivningar hos planja hur du skall göra.
Underlags papp finns i 25 m rulle.
Dela den i 2 dvs 12.5 m, du behöver vika över trekantslist, rådspont och 45x45 an.

R RapidSledge skrev:
Finns perfekta beskrivningar hos planja hur du skall göra.
Underlags papp finns i 25 m rulle.
Dela den i 2 dvs 12.5 m, du behöver vika över trekantslist, rådspont och 45x45 an.
Har du lust att länka till den beskrivning du syftar på ?

Utöver anvisningar för enskilda produkter och steg, vilka jag i många fall redan har läst, så behöver jag främst en övergripande konstruktionsbeskrivning, dvs vilka produkter jag totalt ska använda (och hur) för att få ett färdigt tak. Utan denna helhet så kommer jag inte vidare, det är här jag har fastnat.

Ifall du målar och sätter dit bräda nr:7 och regel:44 så blir råsponten lite jämnare.

Sedan underlagspapp tex. Den som föreslagits från byggmax. Sedan täckpapp eller läkta och plåt. Till varje produkt medföljer monteringsbeskrivning.

För att hjälpa dig vidare måste du bestämma dig vilket sorts yttertak du vill ha. Plåt, papp eller shingel?

Låter som du behöver ta in en snickare för att färdigställa taket. Du vet ju inte ens vad du vill ha. Svårt att hjälpa då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.