Hej! Vad tror ni om nedan takstolar? Behöver de förstärkas på något sätt? Har lite funderingar på att sätta spikplåtar i nockskarvarna och eventuellt spikplåt eller plywwoood på båda sidorna av balkarna nertill.
Ska byta från tegel till betongpannor. Stugan är byggd 1920. Spännvidden är ca 4,5m och dimensionen på takbalkarna är 100x100mm.

• Träkonstruktion av takstolar i gammal stuga, synliga nockskarvar och balkar, behov av förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal takstol i timmer med synliga 100x100mm takbalkar, eventuellt behov av förstärkning inför takrenovering
    Skapa konto
  • Takstolar med 100x100 mm balkar i en nockskarv på en stuga byggd 1920, behov av förstärkning diskuteras.
    Skapa konto
Redigerat:
Åsa Lund
Jag har för mig att pannor av betong och tegel väger ungefär lika mycket? Varför göra något med takstolarna?

Jag kan inte svara på takstolarna men angående vikt så väger tegel mindre än betongpannor.

Dock glömmer många att tegel kan väga uppemot lika mycket som betong när det har regnat.

Långtidslasterna borde dock bli mindre.

Ni ser inget behov av att komplettera med spikbeskag/plywood?

• Gilla
Sven M
  • Laddar…
Åsa Lund
Det har hållit i hundra år? Är det några förutsättningar för takstolarna som ska ändras nu?
Komplettera med beslag om du vill men utifrån vad du informerat om tror jag inte det behövs

Ja det är nog mest frågan om det skulle tillföra något hållfasthetsmässigt så konstruktionen håller 50 år till. Men jag kanske ställer till det istället. Dumt att ändra ett fungerande koncept ju

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det har hållit i hundra år? Är det några förutsättningar för takstolarna som ska ändras nu?
Komplettera med beslag om du vill men utifrån vad du informerat om tror jag inte det behövs
Vi ska ta bort 1 vägg men den ligger parallellt med takstolarna och ser inte att den kan hålla upp något.

Efter att ha varit uppe och inspekterat igen, så har jag bestämt mig för att det blir nya beslag både i nock och takfot.
Bild 2 visar en förskjutning som troligen inte hade skett om där funnits spikbeslag. Ska försöka pressa balken på plats när taket är avlastat.
Bild 1 Tror att de gamla förbanden släppt här i takfoten. Tycker man kan se att ytterväggen buktar lite nedanför. Tror inte det är lönt att försöka rikta men kanske gör ett försök när taket är avlastat.

• Träförband i takfot med synlig förskjutning och spikar, indikerar behov av reparation.
    Skapa konto
  • Närbild av skadat träförband i takfot med synliga sprickor och tecken på buktning.
    Skapa konto

Bästa svaret

100x100 mm takbjälkar motsvarar 45x130 mm modernt virke om det är av samma hållfasthetsklass, förmodligen är de befintliga bättre än C 24. Taklutningen är hyfsat bra dessutom. Det har hållit i hundra år under likvärdiga förhållanden så det finns ingen anledning att förstärka.

• Gilla
Kecke22
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
100x100 mm takbjälkar motsvarar 45x130 mm modernt virke om det är av samma hållfasthetsklass, förmodligen är de befintliga bättre än C 24. Taklutningen är hyfsat bra dessutom. Det har hållit i hundra år under likvärdiga förhållanden så det finns ingen anledning att förstärka.
Det va betryggande att höra. Tror du att balken som ligger mellan takstolarna nere vid takfoten fyller någon funktion? En del av dessa ”passbitar” har sett bättre dagar.

Det är lite svårt att avgöra dess funktion från bilderna. Känns som distanshållare av något slag och så håller den sågspånen på plats. Så dåligt virke bör man inte låta sitta kvar. Byt ut den mot nytt virke av ungefär samma dimension.

• Gilla
Kecke22
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.