Hej,
Kanske lite väl nojjig, men tänkte bara dubbelkolla med alla takkunniga i detta fina forum.
Vi har anlitat en firma att lägga nytt betongtak. Nu när de har lagt underlagsduken märkte jag att de fäste duken provisoriskt med planka och spik för att det inte skulle blåsas bort. Har varit uppe och kikat nu när de har lagt läkten och ser att de har lagat dessa ca 10 spikhål med silikon. Är detta vanligt? Risk för att det inte håller lika länge/tillräckligt tätt?
Tacksam för svar!
Kanske lite väl nojjig, men tänkte bara dubbelkolla med alla takkunniga i detta fina forum.
Vi har anlitat en firma att lägga nytt betongtak. Nu när de har lagt underlagsduken märkte jag att de fäste duken provisoriskt med planka och spik för att det inte skulle blåsas bort. Har varit uppe och kikat nu när de har lagt läkten och ser att de har lagat dessa ca 10 spikhål med silikon. Är detta vanligt? Risk för att det inte håller lika länge/tillräckligt tätt?
Tacksam för svar!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Tjära ska dom använda. Sen kan jag tycka att det är lite oavsnvarigt att medvetet göra hål på sin kunds tätskikt...M marrestar10 skrev:Hej,
Kanske lite väl nojjig, men tänkte bara dubbelkolla med alla takkunniga i detta fina forum.
Vi har anlitat en firma att lägga nytt betongtak. Nu när de har lagt underlagsduken märkte jag att de fäste duken provisoriskt med planka och spik för att det inte skulle blåsas bort. Har varit uppe och kikat nu när de har lagt läkten och ser att de har lagat dessa ca 10 spikhål med silikon. Är detta vanligt? Risk för att det inte håller lika länge/tillräckligt tätt?
Tacksam för svar!![]()
Tack för snabbt svar!
Hittade tuben som de använde och det är bygg & våtrumsilikon.
Hittade tuben som de använde och det är bygg & våtrumsilikon.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det är helt fel och duger inte alls för ändamålet.M marrestar10 skrev:
Det tråkigaste i allt är att silikonet går inte att få bort helt, vilket gör att även om dom smäckar på tjära så kommer dom aldrig få tjäran att fästa där silikonet varit fäst.
Hej,
Tack igen, här är några bilder och passar på att visa veck i underlagspappen, som jag misstänker inte heller är särskillt bra, men det kanske förekommer?
Tack igen, här är några bilder och passar på att visa veck i underlagspappen, som jag misstänker inte heller är särskillt bra, men det kanske förekommer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte du på silikonet eller noterade du något mer som inte ser bra ut?
Det vore bra med fler bilder från olika platser på taket.
Vid takfoten såg det konstigt ut längst ner på bild 1.
På bild 2 vet jag inte vad det är för kant mitt på på vänster takhalva
På bild 1 högst upp så är det mycket luft under läkten på vissa ställen. Har de spikat färdigt dessa?
Sen är det mycket hål i duken. Frågan är varför. Bara spikat, har varit oförsiktiga med skor eller har de inte rensat taken ordentligt innan lagt på nya duken.
Det är säkert några som kan ge bra svar redan från dessa bilder men silikonet ger definitivt en signal om risk för mer fusk.
Vid takfoten såg det konstigt ut längst ner på bild 1.
På bild 2 vet jag inte vad det är för kant mitt på på vänster takhalva
På bild 1 högst upp så är det mycket luft under läkten på vissa ställen. Har de spikat färdigt dessa?
Sen är det mycket hål i duken. Frågan är varför. Bara spikat, har varit oförsiktiga med skor eller har de inte rensat taken ordentligt innan lagt på nya duken.
Det är säkert några som kan ge bra svar redan från dessa bilder men silikonet ger definitivt en signal om risk för mer fusk.
Redigerat av moderator:
Från anvisningen:
https://www.monier.se/-/media/image...lagstakmonteringsanvisning20161014v100pdf.pdf
"Unoroll" är korrekt produkt att laga små hål.
https://www.monier.se/produkter/underlagstak/specialprodukter-underlagstak/reparationstejp/unoroll
https://www.bauhaus.se/reparationstejp-unoroll-l-50m.html
Summa summarum. Hälsa takläggarna: Gör om och gör rätt!
Men detta borde dom veta, varningsklockorna ringer!
Videon är tyvärr (eller rätt roligt!) på finska!
https://www.monier.se/-/media/image...lagstakmonteringsanvisning20161014v100pdf.pdf
"Unoroll" är korrekt produkt att laga små hål.
https://www.monier.se/produkter/underlagstak/specialprodukter-underlagstak/reparationstejp/unoroll
https://www.bauhaus.se/reparationstejp-unoroll-l-50m.html
Summa summarum. Hälsa takläggarna: Gör om och gör rätt!
Men detta borde dom veta, varningsklockorna ringer!
Videon är tyvärr (eller rätt roligt!) på finska!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "reparationstejp"
Reparationstejp
Reparationstejp, även känd som duct tape eller gaffatejp, är en kraftig, flexibel och mycket hållbar tejp som används för snabba och temporära reparationer. Denna typ av tejp är vanligtvis belagd med en stark lim på ena sidan och har en
Läs mer
Fasiken vad grymma ni är på detta forum, stort tack för all input! Även såklart om det är trist.
Allt är inte klart ännu och de har inte gjort takfoten ännu, se bilder nedan.
För att besvara lite frågor:
1. Till offerten och kommunikationsvis har de varit seriösa med många bra omdömen. Priset är också seriöst satt med tydlig offert. Ska återkoppla detta till de och se hur de ställer sig till silikonet framförallt.
2. Under duken ligger råspont.
3. De har inte skruvat färdigt ännu och antar att de ska åtgärda det där vecket man ser på bilden innan. Det är också två olika gamla tak som möts och det finns en viss ojämnhet emellan sen innan.
4. Toppen med en härlig video
Allt är inte klart ännu och de har inte gjort takfoten ännu, se bilder nedan.
För att besvara lite frågor:
1. Till offerten och kommunikationsvis har de varit seriösa med många bra omdömen. Priset är också seriöst satt med tydlig offert. Ska återkoppla detta till de och se hur de ställer sig till silikonet framförallt.
2. Under duken ligger råspont.
3. De har inte skruvat färdigt ännu och antar att de ska åtgärda det där vecket man ser på bilden innan. Det är också två olika gamla tak som möts och det finns en viss ojämnhet emellan sen innan.
4. Toppen med en härlig video
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nope, ingen takfotsplåt. De började uppeifrån nock och sen ned. Skarvarna är satta åt rätt håll iaf så vattnet inte rinner in, tänkte att det var en annan teknik bara? Finns det någon anledning till att man ska börja nedifrån och upp?
