Hej, är i färd med att hjälpa till vid enrenovering i ett gammalt fritidshus från 70-talet som under åren fungerat mer som ett året runt, där allt började med en otät skarv i plastmattan i ett badrum, så när vi river ut detta med allt vad det innebär så upptäcks även att råsponten i yttertak sett sina bättre dagar, såpass att det måste åtgärdas. På taket har det skruvats plåt direkt på gamla takbeklädnaden. Yttertaket kommer nog lejas bort men insidan kvarstår.

Bifogar en skiss på hur det är uppbyggt idag, samt ritningar. Och funderingarna är helt enkelt om det finns några problem med konstruktionen när det används året runt.
Allt kommer så småningom göras iordning men för stunden enbart hall/kök/bad. Ventilation består idag av självdrag och frånluftsfläkt i badrum.

Hur bygger man upp yttertaket inifrån upp till råspont för att undvika samma öde igen?

Hur gör man när man renoverar enstaka rum för att inte behöva riva alla innertak i samma veva?

Teknisk ritning av takkonstruktion för renovering av äldre fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inga andra foton för stunden än denna.

Del av ett gammalt fritidshus under renovering med synlig träbjälklag, skadat tak och vägg, samt en ventilationsöppning.
Skapa konto

• Svartvit ritning av fritidshusets planlösning och sektion, visar rum och mått.
    Skapa konto
Taket är byggt på längsgående åsar i stället för vanliga takstolar. Åsarnas spännvidd framgår inte av ritningar eller bilder. Antagligen vilar de på någon eller båda de tvärgående väggarna, men det är en gissning. Spännvidden är troligen i längsta laget för åsarna. I taket har det funnits en s.k. diffusionstät papp (som med dagens mått skulle kallas ångtrög). Isoleringen har bestått av 100 mm mineralullsmatta. Förekomsten av ventilation av råspontens undersida framgår inte.

Konstruktionen har inte varit lämplig för ett året runt boende, med uppvärmnig på vintern. Man ser på bilden att råsponten inte ser frisk ut. Den bästa lösningen är att förse yttertaket med en ny diffusionsöppen duk, så att behovet av luftspalt elimineras. Eftersom råsponten antagligen behöver bytas till stor del behöver det inte vara en omöjlighet. På undersidan ska man använda en ångtät folie. Med en diffusionsöppen takduk kan hela utrymmet mellan sarna fyllas med isolering.

Tack för svar! Du har rätt att åsarna vilar på dom tvärgående innerväggarna. Har varit en luftspalt 6-7 cm ungefär med gluggar på sidan av kåken. Hur löser man den konstruktion du talar om ifall inte hela taket är rivet innifrån?

Ventilation från gavel till gavel tror jag inte fungerar särskilt bra. Jag menar att man byter den råspont som är dålig och lägger en diffusionsöppen duk på hela taket. Då kan man strunta i luftspalter. Diffusionsöppen duk förutsätter att taket täcks med pannor eller liknande. Bandtäckning med plåt går inte.

Förstår vad du menar, tänker mer på ångspärren inifrån?

Oavsett lösning är ångspärr på insidan viktig, inte minst pga takåsarna.

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Oavsett lösning är ångspärr på insidan viktig, inte minst pga takåsarna.
Då du verkar ha bra koll så fortsätter jag fråga. Hur utifrån sett bör man bygga upp detta tak?
Från råsponten och utåt är jag ju med, men nedåt är det inte solklart, Idag finns det läkt spikad på sidan om takbalkarna och vindpapp spänd emellan, iom 100mm isolering på 45*195 balkar ger det en luftspalt mot råspont på typ 9cm.
Om man skulle gå på ditt förslag med den difföppna pappen, ska man då göra som tidigare byggt men hoppa läkten på insida takbalk?

Alltså utifrån sett,

Takplåt - läkt - takduk- något vindskydd (?) behövs det iom att jag antar att man stänger igen gavlarna? - isolering - plast- gles- gips

Martin321 Martin321 skrev:
Takplåt - läkt - takduk- något vindskydd (?) behövs det iom att jag antar att man stänger igen gavlarna? - isolering - plast- gles- gips
Extra vindskydd behövs inte då takduken har den funktionen, annars är det rätt. Det utrymme där isoleringen är instängd ska vara lufttätt. Taket får i princip samma uppbyggnad som en yttervägg. Du slipper luftspalt, som är svår att få att fungera bra med åsarna i vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.