var idag uppe på mitt garagetak som är korrugerad plåt anno 2005. För att komma åt och rensa ena hängrännan på husets kortsida måste jag upp på garagetaket.

Märkte att det på vissa punkter råkade bukta till lite när jag trampade och det råkade bli några små bucklor i ”topparna” på plåten...

Jag förstår ju att det inte tål vilken tyngd som helst på liten yta men trodde inte det var så ömtåligt...

Finns det risk för att dessa små bucklor påverkar taket? Kan det spricka vid väderlekar eller dylikt?

Någon?

S
H hullan skrev:
Någon?
Bucklorna är bara estetiskt och de lär inte synas från marken om det är mindre bucklor. Så länge ingen färg lossnade är det ingen fara. Om färg har lossnat är det bra att ta en mindre pensel och stryka på plåtfärg för att skydda plåten.

Okej tack! Är plåttak såhär känsliga? Jag måste tyvärr kunna gå upp där ibland för underhåll. Eller man kan kanske inte kliva på dem med fötterna?

H hullan skrev:
Okej tack! Är plåttak såhär känsliga? Jag måste tyvärr kunna gå upp där ibland för underhåll. Eller man kan kanske inte kliva på dem med fötterna?
Jag brukar krypa på taket, då blir det mindre punktbelastning. Alternativt kanske man kan lägga ut någon skiva eller liknande..?

Ja, korrugerade plåttak är så känsliga. Lägg ut brädor som fördelar lasten.

Snickarna som bytte tak på vårt hus förra året lade först papp och sedan OSB-skivor på plåttaket på garaget. Inte ett märke i plåten!

Redigerat:
  • Gilla
gerva252
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, korrugerade plåttak är så känsliga. Lägg ut brädor som fördelar lasten.

Snickarna som bytte tak på vårt hus förra året lade först pappa och sedan OSB-skivor på plåttaket på garaget. Inte ett märke i plåten!
Var pappa lagom mullig för det, eller hård och platt?:crysmile:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gissningsvis är det 0.4mm plåt som är tunnast möjliga som ligger, hade man gått upp lite i tjocklek så går det gå på utan vidare.

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Var pappa lagom mullig för det, eller hård och platt?:crysmile:
Ah, nej det är för att han har titanknän det gick så bra, de håller för allt ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
ingen fara med lite bucklor på plåten , så länge det inte är djupa bucklor som gör att vatten kan ligga kvar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.