Tak & Vind
huggan: Ska man prata om den bästa lösning som också givetvis är den dyraste så är det att göra en klimatvind.
Niq: Om du inte vill göra det själv så tycker jag du borde kontakta en lokal plåtslagare och köpa allt genom dom. Då borde det inte bli några problem med garantier.
ramafred: Du har rätt angående krokar och montage underifrån. Tål att funderas kring. :-) Tog en bild på hur lockpanelen ser ut på taket. De har monterat krokarna på bärläkten. [bild] Jag förstår, vi kommer köra allt slamfärgat rött, vindskivor, foder med mera, plåt runt skorsten blir tegelröd (Wakaflex + skorstenssats), fönster i rött sedan alla övriga plåtbeslagningar i Aluzink. Fick
Anna_H: Vårt tak är 150 kvm, huset 100 kvm (10*10, 38% taklutning, + ca 50 cm utstick, så din uträkning på 149 känns rimlig. (bytte tak förra året).
VillaAnna: Gammal men lika aktuell tråd Limmar ni innan ni kapar? Kapar ni på plats? Vilka mått gäller för ströläkten närmast ränndalen, hittar inte det i monteringsanvisningen men det finns saker någon standard! Ska byta i sommar och det blir randers höjslev eller Vittinge.
HBG: Låter rimligt. Från V-listen går det stålband in under pannorna. Dessa borde väl hindrat V- listen att glida ut?
Daniel 109: Det är definitivt en lösning som funkar. Det funkar även utan plåt.
Frag: [citat] Hej. Jag ser att ditt inlägg är snart ett år gammalt. Jag antar att du fixat taket och är bara nyfiken på vad du valde för takmaterial då jag söker något liknande det du beskriver. Ett tåligt och ljusgenomsläppigt tak till en planerad vintertid carport/sommartid uteplats under tak i anslutning till huset. :)
rävlyan: Det blir lite merjobb för att dra in takfoten , det blir ett tomrum mellan befintlig väggpanel och tak det måste fyllas med något , Spikas igen och där tror jag nog att du ska det med en snickare för att få det bra , inte helt lätt med en sådant arbete Den delen står jag över med info för , då det är en platsbedömning som måste göras
Andreas_kalmar: För att dom andra kräver att man rensar själv vilket är lätt att glömma
KnockOnWood: [citat] Nåväl, ta ner pannorna, byt takpappen mot duk som andas, och på med isolering, läkt, och opp med pannorna igen. Det kanske inte blir så dyrt, och det är nog absolut ett enkelt jobb i sammanhanget. Det är faktiskt väldigt skönt med en oventilerad vind, som det aldrig blir en tillstymmelse till fukt och mögel i, och som alltid är lagom varm och go :)
S.I: [citat] Ja, de ser likadana ut. Jag skulle säga att det är högst 1/3 av alla takstolar som överhuvudtaget har nån form av stöttning av en längsgående vägg under. Och det är just väggen jag syftar på då. Den är inte mer än 2,5 meter lång.
Kultypjämt: [citat] Haha! De är inte klara än och mycket strul på vägen, främst med arbetsledning som inte svarar när frågorna blir jobbiga. Grabbarna på plats kan man prata med och få snabba svar från ifrån, och de fixar allt man ber dem fixa. Jag tippar att de blir klara med stora taket nästa vecka. Sen ska ställningen ner, och bandtäckning på ett skärmtak och entréutbyggnad göras. Men
tommib: Njae..... Jag skulle nog inte släppa upp sådana lirare på mitt tak, eller någon annan stans på tomten. Apropå de irländska asfaltsläggarna så finns det exempel där de hastigt och olustigt börjat riva och sedan hävdat att det finns ett avtal. Då står man där med ett halvtrasigt tak...
kardborren: Upptäckte att solcellsinstallatörerna dragit DC-kabel genom nocktätningen, kommer detta leda till läckage?
vectrex: Jag har anlitat Pixbo plåtslageri både för ett väldigt litet falsat plåttak ovanför min entré och även för alla nya fönsterbleck när jag bytte fasad. Väldigt nöjd båda gångerna. Återkoppla gärna vad du än väljer då jag ska ha bandtäckning på mitt attefallshus så småningom.
Anonymiserad 173289: Finns flexböjar. [bild] https://www.rinkabyror.se/artikel/flexboj-110-dranror/ Det kanske också går bra med 2st 15 graders rörböjar för avlopp / dränering. https://www.hornbach.se/shop/HT-Rorboj-DN-110-15/266966/artikel-detaljer.html
MollyMoon: Hej, Är det någon som vet vad som menas med dubbla ränndalar? Är den bockad på annan sätt, eller? Uttrycket används, men svårt att hitta information. Mvh MollyMoon. ps. anledningen är vid kombinationen regn, kraftig blåst och sidvind tränger vatten in hos min kompis via ränndalarna. Olika sakkunniga menar därmed att man måste montera dubbla ränndalar för att förhindra detta.
Hallb: [citat] Stort tack för ditt utförliga svar, det hjälpte en hel del!
rävlyan: Stämmer om du inte har ett helt läckande tak , vad jag förstår så ska du bara bättra på för att vara säker då är det massa som gäller och inte lim
Anonymiserad 168520: [citat] Ja, det är denna typ av avfuktare jag syftar på. Vi installerade en Acetec, dimensionerad för vårt behov. Det finns en hel del andra märken också så jag kan inte säga om någon annan är bättre. Jag är dock nöjd med utrustningen vi valde.
Himmelsfararen: Halloj, vill väl inte erkänna men får inte ihop det hela... Pulpettakt med takbredd 4400 (3500+450+350) och byggytemått väggar 3500 mm. Höjd 4000 mm totalt högsta sida och vill ha 6 graders lutning. Vill ha limträ direkt på vägg som bildar takstol. Tak består av Plåt 1 mm, 25x30 mm läkt, 2 mm papp, 20 mm spontat, 45 mm regel, 3 mm masonit och takstol 90x225=321 mm. Vilka blir
rävlyan: Finns färdiga att köpa , helt kitt som monteras i taketbjälklaget , kan bli lite virke att växla av med i hålet till rätt storlek , du får se vad d får plats med
13th Marine: Ja jag skulle gärna haft takfönster, speciellt i vår mörka hall.
NoOne2k: [citat] [citat] I ena änden av huset är det ett förlängt takutsprång, därav den bärande balken. Ca 1, 5 meter in är sedan ytterväggen placerad och den har konstruktören inte tagit med i beräkningarna för upplagskrafterna. Jag räknade på upplagskrafterna och det blir 36.8kN per upplag förutsatt att man räknar med fritt upplagda takstolar. 270 mm upplagsbredd ger en kraft på ca