Jag var upp och tittade på vindarna i flerbostadshuset jag bor i idag, och på flera ställen ser det ut såhär. Det är vitt ludd som ser ut som mögel. Huset är gammalt och det verkar ha läckt in många gånger förr, så det är gott om gamla fuktskador. Tror ni detta är pågående angrepp som kommer sig av ett läckande tak? Trät kändes inte mjuk eller fuktigt. Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lättast och billigast är nog att rita runt några påväxter med blyerts och vänta ett år för att se om de växt eller inte. Foton underlättar också såklart. De kan ju tillväxa utan att trät i sig är så fuktigt att det känns.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
det ser helt normalt ut och det lilla som är är inget som kommer att sprida sig som rabies.Borsta bort det om det stör dig. Det har varit fuktigt ja men det är/var nog tillfälligt.
Ser ut som ett gammalt hus och då har man oftast bytt taket flera gånger sedan huset byggdes och de är jätte svårt att bedömma vad som är nytt och gammalt. Generellt kan man säga eftersom detta ser ut som en oisolerad råvind, finns inget och oroa sig för, eventuell fukt som tränger in vid väder torkar snabbt ut igen. Tycker det mer ser ut som utfällning än mögel. Att markera med en penna kan va bra om man vill se om den utökas med åren.
Det låter ju betryggande! Det är egentligen inte möglet i sig som oroar mig, utan om det är en takskada som måste fixas som ligger bakom. Som ni kanske kan se på bilderna så är flera av angreppen kring skruvar eller andra genomföringar. Jag sitter i styrelsen för bostadsrättsföreningen och en större takreparation vore inte så välkommet ekonomiskt just nu 
Ser ut som om den nya infästningen för takgången ser frisk ut. Tycker den tidigare takgången har suttit längre ner ( man ser ljus spår av stödjande regel) vilket utan huset historik tyder på att utfällningen/läckan härstammar från en tidigare takläggning. Inte ofta man flyttar takgången utan att lägga om taket.
Klicka här för att svara