Hej
Bor i 1,5 plans hus från-74 med kallvind
Hade precis missnöjet att upptäckta att isoleringen vid gaveln mot öst-sidan av huset är blöt. Ser inte ut att ha runnit från taket så förstår inte riktigt hur fukten kan ha hamnat här? Det är ett större område vid takstolen bredvid fuktiga isoleringen som är svart och ser ut att ha varit fuktskadat men känns torrt nu. Var lite frost där när jag var uppe en gång i vintras dock.
Det är någon slags plast framför isoleringen som är sprucken på flera ställen så särskilt lufttätt borde det inte vara.
Vindsbjälkag är tilläggsisolerat av tidigare ägare och golv är lagt på kallvinden.
Vad är första steg i åtgärd? Hur tar jag reda på vart fukten kommer ifrån?
Vi har bara bott här 8 månader och upptäckte detta nu. Huset är besiktigad av Anticimex vid överlåtelse där tidigare fukten vid takstolen noterades men att det mätningar inte påvisade något då. Vad har de för ansvar? Inget troligtvis..?
Bor i 1,5 plans hus från-74 med kallvind
Hade precis missnöjet att upptäckta att isoleringen vid gaveln mot öst-sidan av huset är blöt. Ser inte ut att ha runnit från taket så förstår inte riktigt hur fukten kan ha hamnat här? Det är ett större område vid takstolen bredvid fuktiga isoleringen som är svart och ser ut att ha varit fuktskadat men känns torrt nu. Var lite frost där när jag var uppe en gång i vintras dock.
Det är någon slags plast framför isoleringen som är sprucken på flera ställen så särskilt lufttätt borde det inte vara.
Vindsbjälkag är tilläggsisolerat av tidigare ägare och golv är lagt på kallvinden.
Vad är första steg i åtgärd? Hur tar jag reda på vart fukten kommer ifrån?
Vi har bara bott här 8 månader och upptäckte detta nu. Huset är besiktigad av Anticimex vid överlåtelse där tidigare fukten vid takstolen noterades men att det mätningar inte påvisade något då. Vad har de för ansvar? Inget troligtvis..?
Fukten kan komma från läckage av inomhusluft som kondenserar i ett kallt hörn. Kontrollera alla genomförningar och se till att vindsluckan är tät. Pga av övertryck och konvektion till vinden kan det bli precis som hos dig.
Hur fungerat er ventillation? Har ni bytt värmesystem eller gjort någon ändring av ventilationen?
Nu är det snart sommar och då kommer ni inte ha problem med vinden så ni kommer att ha lite tid att se över vad som kan vara fel.
Isoleringen ser plastad ut på samtliga sidor. Då kommer fukt som har kommit in ha svårt att torka ut.
Hur fungerat er ventillation? Har ni bytt värmesystem eller gjort någon ändring av ventilationen?
Nu är det snart sommar och då kommer ni inte ha problem med vinden så ni kommer att ha lite tid att se över vad som kan vara fel.
Isoleringen ser plastad ut på samtliga sidor. Då kommer fukt som har kommit in ha svårt att torka ut.
Det är nästan garanterat fukt inifrån.. nu har det ju varit ganska kallt och då kondenserar det däruppe. Börja med att se över ventilationen, jag har själv samma spår av gammal fukt på min kallvind (säg det 70-talshus med tilläggsisolerad vind som inte har det?) men har satt in extra tilluft och frånluft sen jag flyttade in och har inte upplevt att det blivit värre. Kan vara värt att kolla hur ångspärren som ska finnas under tilläggsisoleringen ser ut också (och att den ens finns)
Tack för svar! När jag känner ned med handen under vindsgolvet så känns det som att det ligger plast under isoleringen i alla fall. Men ser den inte på grund av golvet tidigare ägare lagt ovanpå isoleringen.. får väl ta bort några golvplattor och kika.
Men vad fyller isoleringen i gavlarna för funktion? Och speciellt plasten?
Kan jag skära upp ett hål i plasten för att torka ur isoleringen?
Men vad fyller isoleringen i gavlarna för funktion? Och speciellt plasten?
Kan jag skära upp ett hål i plasten för att torka ur isoleringen?
Bra fråga, jag har inte isolering i gavlarna. Den kan inte göra mycket nytta. Ang plasten så måste det ju främst vara för att hålla den på plats men där är jag ingen expert så vågar inte säga något om huruvida du kan skära upp den. Antar att det inte borde vara nåt problem att göra det dock.K kungcoopa skrev:
Skulle möjligen kunna vara att gavelisoleringen höjer vindstemperaturen något och på så sätt sänker RF marginellt. Dock plast på den kalla sidan är inte bra.
Tillägsisolerardes det något när golvet lades?
Tillägsisolerardes det något när golvet lades?
Hur menar du med plast på den kalla sidan? Plasten är alltså inåt mot vinden.F frlise skrev:
Tyvärr vet jag ej om det tilläggsisolerades samtidigt som golvet lades men jag misstänker det. Hade du någon idé kring det??
Reglarna är kalla på gaveln. Mot den kalla regeln ligger det plast. När fuktig luft kondenserar där blir den instängd av plasten. Det är inte ditt största problem men känns ändå fel.
Tilläggsisolering gör det varmare inne på bekostnad att vinden blir kallare. Kallare vind ger högre fuktighet vilket ger mögelrisk.
Du måste minska mängden fukt som kommer upp på vinden genom bättre tätningar mot vind samt skapa ett bättre undertryck i huset. Dessutom se över att du ventilerar ut fukt där den skapas. Exempelvis badrum och kök.
Kan du inte minska mängden fukt måste du höja värmen på vinden eller avfukta den.
Tilläggsisolering gör det varmare inne på bekostnad att vinden blir kallare. Kallare vind ger högre fuktighet vilket ger mögelrisk.
Du måste minska mängden fukt som kommer upp på vinden genom bättre tätningar mot vind samt skapa ett bättre undertryck i huset. Dessutom se över att du ventilerar ut fukt där den skapas. Exempelvis badrum och kök.
Kan du inte minska mängden fukt måste du höja värmen på vinden eller avfukta den.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ok tack för svar! Uppskattas verkligen, jag vet inte vart jag ska börja så är otroligt tacksam över alla hjälpsamma här på forumet!F frlise skrev:Reglarna är kalla på gaveln. Mot den kalla regeln ligger det plast. När fuktig luft kondenserar där blir den instängd av plasten. Det är inte ditt största problem men känns ändå fel.
Tilläggsisolering gör det varmare inne på bekostnad att vinden blir kallare. Kallare vind ger högre fuktighet vilket ger mögelrisk.
Du måste minska mängden fukt som kommer upp på vinden genom bättre tätningar mot vind samt skapa ett bättre undertryck i huset. Dessutom se över att du ventilerar ut fukt där den skapas. Exempelvis badrum och kök.
Kan du inte minska mängden fukt måste du höja värmen på vinden eller avfukta den.
.
Anser du att plasten bör tas bort? Den är inte särskilt tät med flera revor i sig. Kan otätheten i plasten ha med fukten att göra, borde jag laga den?
Det sitter plast och isolering på samma sätt på andra nock-gaveln och även sidovindarnas gavlar (i alla fall på den sidan, ej kontrollerat den andra, får kolla i kväll)
Den andra sidans isolering hade ingen fukt i sig vad jag kunde se, men rummen under den gaveln används nästan inte idag. Rummet under fuktdrabbade gaveln använder vi som sovrum så det produceras väl troligtvis ganska mycket mer fukt där.
Vet att jag har övertryck på övervåningen när jag testat med rökelse tidigare. Ventilationsfläkten som sitter eftermonterad på ventilationskanalen från badrummen gick sönder i december men är nu sedan någon vecka bytt och snurrar igen. Är inte helt säker på att övertrycket är borta men borde blivit bättre. Får försöka få till extra tilluft till rummen kanske?
Får även försöka hitta genomföringar i vindsbjälklaget och täta dem. Även om det blir ett väldigt stort projekt eftersom det är lagt golv på vinden med spontade skivor.. Eller kan man täta från insidan?
Redigerat:
Jag tror nog att det är detta som är boven. Att fläkten nu är bytt är ju positivt, bara den åtgärden kommer att göra skillnad till nästa vinter. Om ni gått nästan hela vintern utan frånluft från badrummen så har ni ju haft massor med extra fukt i inomhusmiljön.K kungcoopa skrev:Vet att jag har övertryck på övervåningen när jag testat med rökelse tidigare. Ventilationsfläkten som sitter eftermonterad på ventilationskanalen från badrummen gick sönder i december men är nu sedan någon vecka bytt och snurrar igen. Är inte helt säker på att övertrycket är borta men borde blivit bättre. Får försöka få till extra tilluft till rummen kanske?
Har ni någon tilluftsventil alls i sovrummet? Annars borde du sätta in en sådan.
Bara du ser till att få isoleringen torr nu så kommer inget hända förrän nästa vinter, och med förbättrad ventilation kan du då hålla koll på vinden för att se om det blivit bättre. Jag skulle inte börja riva upp golv etc för att kontrollera ångspärren i förstaläget, du har som sagt mer uppenbara åtgärder du kan testa först.
Nu när vårsolen ligger på borde det väl redan bli ganska varmt uppe på vinden på dagarna? Då borde det ju torka upp rätt fort.
Hade nog gjort följande i ordning tills problemet är borta och sedan stannat vid den punkten.
1. Utvärdera åtgärden med den lagade fläkten genom att installera fuktmätare där möglet uppkommit. Ligger du inom säkert intervall så är problemet löst. Se till att du installerar en fuktmätare som loggar så du kan följa fukten över tid.
2. Försök att hitta eventuella läckage upp på vinden. Detta kan med fördel göras från insidan då du vill stoppa luften att komma upp på vinden. Speciellt vindslucka och rörgenomföringar. Hörn kan vara en svag punkt då plasten kanske är slarvigt tejpad där.
3. Se över dörr in till sovrummet så att du får undertryck från den ventilation du har på övervåningen. Är den tät suger du inte ut fukten via ventilationen.
4. Är vinden enbart ventilerad vid gavelventilerna skulle jag sätta in en kontrollerad ventilation som mäter ånghalten på vinden samt utomhus. Ventilation sker enbart om ånghalten inne är högre än utomhus.
5. Stäng ventilationen helt och installera avfuktare.
Lycka till
1. Utvärdera åtgärden med den lagade fläkten genom att installera fuktmätare där möglet uppkommit. Ligger du inom säkert intervall så är problemet löst. Se till att du installerar en fuktmätare som loggar så du kan följa fukten över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Försök att hitta eventuella läckage upp på vinden. Detta kan med fördel göras från insidan då du vill stoppa luften att komma upp på vinden. Speciellt vindslucka och rörgenomföringar. Hörn kan vara en svag punkt då plasten kanske är slarvigt tejpad där.
3. Se över dörr in till sovrummet så att du får undertryck från den ventilation du har på övervåningen. Är den tät suger du inte ut fukten via ventilationen.
4. Är vinden enbart ventilerad vid gavelventilerna skulle jag sätta in en kontrollerad ventilation som mäter ånghalten på vinden samt utomhus. Ventilation sker enbart om ånghalten inne är högre än utomhus.
5. Stäng ventilationen helt och installera avfuktare.
Lycka till
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja jag hoppas att fläkten gör skillnad! Jag var osäker på hur stor betydelse den har haft då test med rökelse framför ventilerna i badrummen har visat att luft sugs ut även fast fläkten har varit avstängd. Som sagt är fläkten eftermonterad (självdragshus)M MaBj skrev:Jag tror nog att det är detta som är boven. Att fläkten nu är bytt är ju positivt, bara den åtgärden kommer att göra skillnad till nästa vinter. Om ni gått nästan hela vintern utan frånluft från badrummen så har ni ju haft massor med extra fukt i inomhusmiljön.
Har ni någon tilluftsventil alls i sovrummet? Annars borde du sätta in en sådan.
Bara du ser till att få isoleringen torr nu så kommer inget hända förrän nästa vinter, och med förbättrad ventilation kan du då hålla koll på vinden för att se om det blivit bättre. Jag skulle inte börja riva upp golv etc för att kontrollera ångspärren i förstaläget, du har som sagt mer uppenbara åtgärder du kan testa först.
Nu när vårsolen ligger på borde det väl redan bli ganska varmt uppe på vinden på dagarna? Då borde det ju torka upp rätt fort.
Jag har ingen direkt tilluft i sovrummet som är på fuktdrabbade gavelsidan. Det är gamla 2 glas fönster som troligtvis inte är helt täta men ingen tilluftsventil. Det verkar som att jag bör installera en sådan? Förslagsvis bakom elementet kanske då jag med öppen balkongdörr i sovrummet verkar ha undertryck upp till midjehöjd (luft sugs in genom dörren) och övertryck ovanför (luft sugs ut genom dörren) Sovrummen på andra sidan huset på övervåningen är bytta 3 glas fönster med spaltventiler i ovankant men de verkar variera med till/frånluft beroende på hur vinden ligger?! Får inte alltid in luft genom dem :/
Jättetack för dina tips, verkligen! Men hur kontrollerar jag läckage upp på vinden utifrån utan att riva taket? Om jag inte ser några uppenbara genomföringar då förstås.F frlise skrev:Hade nog gjort följande i ordning tills problemet är borta och sedan stannat vid den punkten.
1. Utvärdera åtgärden med den lagade fläkten genom att installera fuktmätare där möglet uppkommit. Ligger du inom säkert intervall så är problemet löst. Se till att du installerar en fuktmätare som loggar så du kan följa fukten över tid.
[bild]
2. Försök att hitta eventuella läckage upp på vinden. Detta kan med fördel göras från insidan då du vill stoppa luften att komma upp på vinden. Speciellt vindslucka och rörgenomföringar. Hörn kan vara en svag punkt då plasten kanske är slarvigt tejpad där.
3. Se över dörr in till sovrummet så att du får undertryck från den ventilation du har på övervåningen. Är den tät suger du inte ut fukten via ventilationen.
4. Är vinden enbart ventilerad vid gavelventilerna skulle jag sätta in en kontrollerad ventilation som mäter ånghalten på vinden samt utomhus. Ventilation sker enbart om ånghalten inne är högre än utomhus.
5. Stäng ventilationen helt och installera avfuktare.
Lycka till
Har en fundering kring hur jag ska torka ur isoleringen bakom plasten, vågar jag skära upp en hål i plasten för att torka ur fukten? Känns ju onekligen konstigt att plasten är på insidan av vinden. Hade förstått om vinden var uppvärmd boyta för då fungerar väl plasten som ångspärr antar jag? Men som tidigare sagt i tråden, vad gör den för nytta där idag?
Det finns en lång tråd om placering av tilluftsventiler på rum i övervåning, där problemet med att luften går åt fel håll om man placerar den för högt avhandlas. Sök lite på forumet så hittar du nog den.
Ang plasten runt isoleringen så, tja, om fukten nu är på insidan så gör den ju ingen nytta längre om syftet var att skydda isoleringen mot fukt. Det kan väl som sagt också vara för att hålla den på plats, men du måste ju få det torrt så det kanske är läge att göra några ventilationshål. Jag måste verkligen påpeka att jag inte är någon expert men kan inte se att plasten har någon viktig funktion.
Ang plasten runt isoleringen så, tja, om fukten nu är på insidan så gör den ju ingen nytta längre om syftet var att skydda isoleringen mot fukt. Det kan väl som sagt också vara för att hålla den på plats, men du måste ju få det torrt så det kanske är läge att göra några ventilationshål. Jag måste verkligen påpeka att jag inte är någon expert men kan inte se att plasten har någon viktig funktion.
Var uppe och kikade för några dagar sedan och då var det torrt vad jag kunde se. Det enda jag har gjort är att startat ventilationsfläkten
Vet inte om det har torkat upp pga att det varit varmare ute (fortfarande många minus på nätterna) eller om starten av fläkten löste det?
Jag verkar oftast få in luft via ventilerna på övervåningen efter jag startat fläkten (blåser det hårt från ena sidan känner jag inte riktigt att det kommer in luft från andra sidan men kanske blir så?), men borde inte luften letat sig ut genom ventilerna istället för upp på vinden/ut i huskonstruktioner om övertryck hade rådit som innan fläkten?
Vet inte om det har torkat upp pga att det varit varmare ute (fortfarande många minus på nätterna) eller om starten av fläkten löste det?
Jag verkar oftast få in luft via ventilerna på övervåningen efter jag startat fläkten (blåser det hårt från ena sidan känner jag inte riktigt att det kommer in luft från andra sidan men kanske blir så?), men borde inte luften letat sig ut genom ventilerna istället för upp på vinden/ut i huskonstruktioner om övertryck hade rådit som innan fläkten?




