901 läst · 3 svar
901 läst
3 svar
Samma underlagspapp till hus med pannor som ytpapp
Hej,
Ska bygga friggebod och mina föräldrar har bytt tak på sitt hus. De har fått över underlagspapp till huset och frågade om jag ville ha det. De ska ha takpannor på sitt tak och friggeboden skall ha en ytpapp. Funkar de ändå?
Ska bygga friggebod och mina föräldrar har bytt tak på sitt hus. De har fått över underlagspapp till huset och frågade om jag ville ha det. De ska ha takpannor på sitt tak och friggeboden skall ha en ytpapp. Funkar de ändå?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Kolla med infolappen på papprullen, eller med papptillverkaren, vad den skall/kan användas till.
Men det borde fungera tycker jag som amatör
Men det borde fungera tycker jag som amatör
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det som skiljer olika typer av underlagspapp åt är pappens stomme och mångden asfalt (eller motsvarande material). Pappens beteckning talar om hur det förhåller sig. YAP 2200 betyder ytbelagd asfaltimpregnerad polyesterpapp där mängden asfalt väger 2200 g per kvm. Oavsett beteckning bör du kunna använda underlagspappen. Det är så klart en fördel om den sista bokstaven i beteckningen är densamma både för underlagspappen och för ytpappen, men det är inte avgörande.
På den pappen jag läst om, som du har under pannor, så kan den bara ligga öppen för solen under max några månader. Min erfarenhet säger mig att en sådan papp inte är att föredra. Eller förstod jag TS fråga fel? Men visst ska du kolla på faktabladet och se vad den säger.