6 447 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Är tejp runt ventialation OK istället för takstosar?
Tejpen är till för byggfolie, inte takpapp. Det går ju aldrig att tejpa mot takpapp med bra vidhäftning. Pappen har
ju oftast sandig yta.
Uppdatering: När man zoomar in syns att det inte alls är takpapp utan någon form av vindduk som ligger där. Vad är det för någe och är det godkänt att använda som tätskikt i tak?
ju oftast sandig yta.
Uppdatering: När man zoomar in syns att det inte alls är takpapp utan någon form av vindduk som ligger där. Vad är det för någe och är det godkänt att använda som tätskikt i tak?
Det är Icopal flexilight prima, och såvitt jag förstår så är den helt ok att ha som tätskikt. Jag var inte direkt och pillade på tejpen för att se hur hårt den satt, jag trodde nog att det bara var tillfälligt och att de skulle sätta stosar över den senare, men sen var jag på semester och när jag kom tillbaka så låg pannorna redan på taket.Erik_Hansson skrev:
Ja, det är plåthuvar över genomföringarna. Det är totalt tre stycken, två mindre runda (avlopp och en takventil på en toalett) och en större fyrkantig till köksfläkten.D Dsl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har fått tag på Icopal support och de tyckte inte heller att det såg bra ut, men duckade lite på frågan på om det var fel och hur det påverkar deras garantier. Ska få tag på dem igen och få tydligare svar. Wurth har jag inte fått svar från än.
som plåtslagare har jag sett mycket , men detta tar nog priset .
ring firman , kräv att dom kommer tillbaka och åtgärdar .
Pinsamt att en takfirma kan göra sådär
Finns ingen garanti i världen som täcker detta om det börjar läcka in
ring firman , kräv att dom kommer tillbaka och åtgärdar .
Pinsamt att en takfirma kan göra sådär
Finns ingen garanti i världen som täcker detta om det börjar läcka in
Härligt att det verkar lösa sig!
Har du något tips om hur du övertygade takläggaren om att ”hans” metod inte var ändamålsenlig? Har själv ett liknande problem men då på mitt låglutande papptak, där något geni tyckt att det varit enklare att medelst flikar av takpapp, tejp, asfaltklister och häftklammer(!) täta runt avloppsavluftningen istället för att investera i en stos... Tyvärr utfördes detta jobb på uppdrag av de vi nyss köpt huset av, så eftersom vi potentiellt kan behöva övertyga flera parter hade lite sakliga argument inte suttit fel...
Har du något tips om hur du övertygade takläggaren om att ”hans” metod inte var ändamålsenlig? Har själv ett liknande problem men då på mitt låglutande papptak, där något geni tyckt att det varit enklare att medelst flikar av takpapp, tejp, asfaltklister och häftklammer(!) täta runt avloppsavluftningen istället för att investera i en stos... Tyvärr utfördes detta jobb på uppdrag av de vi nyss köpt huset av, så eftersom vi potentiellt kan behöva övertyga flera parter hade lite sakliga argument inte suttit fel...
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Problemet är att det är inget dolt fel och du som köpare inte är avtalspart med den "klåpare" som gjort jobbet. Så du kan i praktiken inte kräva något av säljaren eller klåparen.N Nyrostad skrev:Härligt att det verkar lösa sig!
Pratade mest vänligt med honom och han var förstående. Hade också pratat med firman som producerade tätskiktet och firman med tejpen. Och inte minst kände jag att jag hade på fötterna genom forumet här så jag kände att jag kunde vara övertygande i argumentation. Men som Demmpa skrev, så i ditt fall hade jag anlitat en riktig besiktningsman för att ha mer tyngd bakom argumenten när det kommer till att prata med parterna.N Nyrostad skrev:Härligt att det verkar lösa sig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden