Luften går lättaste vägen (minst motstånd) och den går alla vägar som finns, om än i olika mängd. Ju större öppning desto högre flöde.
På ovanvån blir det i princip alltid övertryck, så forcerad frånluft (=fläkt) behövs oftast. Därför blir lätt ventiler på ovanvån frånluftsventiler, oavsett vad man har tänkt att de ska ha för funktion.
Sedan är det precis som du noterat att vinden har stor betydelse. Det blir stora övertryck på blåssidan, och motsvarande stora undertryck på läsidan. Vilken sida som är vilken beror ju på varifrån det blåser, och varierar alltså.
Hos oss är det nästan alltid västliga vindar, vilket betyder att östsidan har undertryck, och att ev luftläckge trycks/sugs ut på östsidan. Om det är samma hos TS så kan det förklara varför östsidan har kondens men inte västsidan.

Sedan tycker jag iofs att det mer ser ut att ha varit en gammal takläcka som gett missfärgning och ev mögel, dvs inte luftläckage inifrån. Eftersom det är vid gaveln kan det också vara vatt- och/el vindbrädor som varit dåliga.

Plasten innanför isoleringen på kallvindsgavlarna bör tas bort helt och hållet. Den gör mer skada än nytta. Om isoleringen mot förmodan faktiskt gör ngn nytta för vinden så får den hållas på plats och vindtätas av t ex masonitskivor. Används vindpapp och brädor så kan det finnas en risk att pappen går sönder längs brädorna.

Hej igen,
Har inte gjort så mycket kring detta projektet då det varit så varmt, men gjort detta:
Har skruvat bort några doslock i rummet under där isolering var fuktig och tätat elröret med utefog (skulle vara diffusionstät)
Tagit upp en spaltventil i vädringsluckan på fönstret så jag får in lite mer luft (fanns ingen tilluft innan)

En fundering, kan fukten på något sätt han kommit utifrån? Har för mig att dagen jag upptäckte det så hade det varit ganska varmt och solen legat på ytterväggen där fukten var några dagar på rad men det var fortfarande väldigt kallt på nätterna (typiskt mars väder)
Jag tänker att vinden kan varit kallare än ute och den varmare uteluften kondenserades på plasten/isoleringen?

• Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Jag tänker att vinden kan varit kallare än ute och den varmare uteluften kondenserades på plasten/isoleringen?
Japp, så kan det ha varit. Det är just därför man inte bör plasta hus som inte är uppvärmda året om.

Dokumentera utseende och utbredning på möglet. T ex rita med penna runt kanterna av större partier + foton. Så ser du från år till år om det verkar vara ett aktivt (=växande) problem.

Ang ev luftläckage så är skorsten/skorstensschakt också ofta en svag punkt. Ev också fläktkanal om den är fristående.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.