Hej,
Helt ny medlem här men hoppas jag hamnat rätt!
Två reglar har blivit skeva (oklart när) där ett tillbyggt uthus möter ett annat. Det är långa takstolar och svag lutning så tyngden här kan sannolikt bli rejäl. Så, tror någon begåvad själ här att vi har ett problem som behöver åtgärdas? Fixar man det själv genom att förstärka upp det hela på något vis eller bör vi kalla in expertis? Tacksam för alla råd! Bild bifogas.
mvh, Robert
Helt ny medlem här men hoppas jag hamnat rätt!
Två reglar har blivit skeva (oklart när) där ett tillbyggt uthus möter ett annat. Det är långa takstolar och svag lutning så tyngden här kan sannolikt bli rejäl. Så, tror någon begåvad själ här att vi har ett problem som behöver åtgärdas? Fixar man det själv genom att förstärka upp det hela på något vis eller bör vi kalla in expertis? Tacksam för alla råd! Bild bifogas.
mvh, Robert
Felet tycks vara att de inte är stagade i sidled, det måste takstolar vara. Överarmarna får tryckande krafter vilket de inte kan ta utan att knäckas om de är ostagade.
Det var ett intressant plockepinn av underdimensionerade bjälkar. Ser ut som att takstolen mer eller mindre gått till brott, nån form av vippning kanske. Tror man bara lastat på det nya taket på de gamla takstolarna utan att förstå lasterna.
Takstolarna måste stagas upp i sidled, räta upp dem och spika på glespanel tillfälligt för att staga dem. Ta sedan kontakt med en konstruktör som kan räkna på lasterna som uppstår och hur man ska åtgärda det.
Tack för alla snabba svar. Jag är som det säkert alldeles tydligt framgår en total novis i området.. när ni säger staga i sidled så är dessa alltså inte det eftersom det är en vinkel och (ytter-)taket inte vilar på dem, så att säga? Om det skulle göra det så skulle takstolarna hållas samman i sidled på ett helt annat sätt än nu. Och detta åtgärdas genom att fästa ihop dem i överkant (dvs då stagas de i sidled). Är det så ni menar?
Japp, så här som det är på det nybyggda taket. Sen behöver bärlinan förstärkas med en grövre regel, du ser att den böjer ner ganska ordentligt. Jag säger inte att det här är tillräckligt för bilden räcker inte till, man behöver titta på plats. Men det kommer att bli mycket bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp
Klicka här för att svara