Jag har ett tak till uterummet med falsat plåttak. Under förra vintern läckte taket in då taklutningen är för svag vilket gör att vatten samlas under isen och letar sig in och ner på det inredda uterummet.

Det börjar nu lacka mot vinter igen och jag vill inte ha en vinter till med vatten som tar sig in. Skulle det kunna fungera med att "kleta på" kemisk metall/ plastic paddig över falsen där vattnet tar sig in?

Sedan i våras har jag försökt att få tag på en plåtslagare/takläggare som kan komma och titta på taket för ett förslag på åtgärd, men jag har insett att det är lättare att få tag på en levande mammut än en person som kan hjälpa mig med problemet då alla, precis alla är upptagna med större projekt.

Bästa svaret

L
Känner igen problemet, har liknande bekymmer med ett garagetak (50år på nacken). Jag tycker att det blir bättre av att behandla med Hagmans Aquabarr. Det blir liksom en gummi hinna när man målar, 2-3ggr går åt att måla. Det ska vara bättre ur rostangrepps synpunkt än att kleta på asfaltsprodukter vad jag har läst.

, troligtvis är inte falsen ihopslagen ordentlgt , eller så dom dom inte lagt i olja i falsen. Är det mindre än 6 graders lutning har du problemet där .
sen är frågan , är det ett clix tak eller ett riktigt dubbelfalsat plåttak ?

har du en bild ?
i såfall är det mycket enklare att få en uppfattning

pelle plåt pelle plåt skrev:
, troligtvis är inte falsen ihopslagen ordentlgt , eller så dom dom inte lagt i olja i falsen. Är det mindre än 6 graders lutning har du problemet där .
sen är frågan , är det ett clix tak eller ett riktigt dubbelfalsat plåttak ?

har du en bild ?
i såfall är det mycket enklare att få en uppfattning
Här är bilder på taket, lutningen är mindre än 6 grader och min uppfattning är att det är vid den bakre delen (bild1) där det läcker in.

Där har man gjort någon typ av plåtjobb där vattnet ska ledas och rinna ut längs falsen.

• Tak med låg lutning och närbild på plåtarbete där vatten ledning är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt låglutande tak med plåtar och en vattenledande fals där det möjligen läcker in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.