Hej,
jag har en stuga med tak på ca 90 kvm. Idag är det lertegel som takklädnad. Stor mängd av takpannorna är dåliga och nästan samtliga måste bytas ut.

Min plan var att byta ut till betongpannor men då jag såg att det ät 14 mm råspont så lär inte taket/ takstolarna hålla? ( stugan är belägen i Stockholmsområdet)

Så jag har två frågor:

1: Kan taket hålla för betongpannor? Praxis är 21 mm råspont, takstolarna har jag inte koll på tjocklek.

2: Plåttak på 14 mm råspont ska inte vara nåt problem. Enligt takläggaren så lägger man dubbelfalsat plåttak direkt på underlagspappen (Mataki MB380) utan nån ventilation, ex mögelstopp. När jag läser på om Mataki MB380 så är pappen ångspärrstät och man ska ombesörja att ventilation sker. Vinden är isolerad med kutterspån och det saknas ångspärr mellan innertak i stugan till vinden (som man byggde på 60-talet)
Jag blir förvirrad.
Vad gäller?
Idag är det en ventil på vardera gavel, det är allt.
Längst ned på takfoten sitter en kil, som måste tas bort så takplåten ligger helt jämn.

Måste jag byta ut råsponten helt, ja då är det ekonomiskt bättre med plåttak?

Redigerat:
  • Gilla
Polyene och 1 till
  • Laddar…
H Husbyggare1000 skrev:
Hej,
jag har en stuga med tak på ca 90 kvm. Idag är det lertegel som takklädnad. Stor mängd av takpannorna är dåliga och nästan samtliga måste bytas ut.

Min plan var att byta ut till betongpannor men då jag såg att det ät 14 mm råspont så lär inte taket/ takstolarna hålla? ( stugan är belägen i Stockholmsområdet)

Så jag har två frågor:

1: Kan taket hålla för betongpannor? Praxis är 21 mm råspont, takstolarna har jag inte koll på tjocklek.

2: Plåttak på 14 mm råspont ska inte vara nåt problem. Enligt takläggaren så lägger man dubbelfalsat plåttak direkt på underlagspappen (Mataki MB380) utan nån ventilation, ex mögelstopp. När jag läser på om Mataki MB380 så är pappen ångspärrstät och man ska ombesörja att ventilation sker. Vinden är isolerad med kutterspån och det saknas ångspärr mellan innertak i stugan till vinden (som man byggde på 60-talet)
Jag blir förvirrad.
Vad gäller?
Idag är det en ventil på vardera gavel, det är allt.
Längst ned på takfoten sitter en kil, som måste tas bort så takplåten ligger helt jämn.

Måste jag byta ut råsponten helt, ja då är det ekonomiskt bättre med plåttak?
betongpannor idag väger inte mycket mer än tegelpannor

http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/taket--husets-paraply/
t

T tergo skrev:
betongpannor idag väger inte mycket mer än tegelpannor

[länk]
t
Hej, det skiljer 1,1 kg mellan tegel och betongpannor. Det blir ca 30% mer på taket. Inte mycket men ändå?

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
Plåttak kräver kraftigare råspont än betongpannor. Är du säker på att det är 14 mm (ovanligt) Brukar vara 17 mm till pannor och 21 mm till plåttak.

R RoBo skrev:
Plåttak kräver kraftigare råspont än betongpannor. Är du säker på att det är 14 mm (ovanligt) Brukar vara 17 mm till pannor och 21 mm till plåttak.
Enligt byggaren var det 14 mm, taket är från 60-talet.
Varför kräver plåttak kraftigare råspont? Plåt är lättare. Eller vad har jag missat?

Tegel blir tyngre när det blir blött.
Annars har jag ett tegeltak du kan köpa....

• Gilla
Random
  • Laddar…
Det finns begagnat tegel att köpa (exempelvis på http://hedenstedt.se ), så att du kan komplettera med de tegelpannor som är skadade. Det är iof ca 3 gånger så dyrt än att köpa nytt betongtegel, men det är ju bara om du byter allt. Du får försöka göra ett överslag på hur mycket du behöver byta för att få reda på verklig kostnad. För egen del har jag betongtegel på fritidshuset men kommer absolut byta till riktigt tegel när taket behöver åtgärd.

S Svante Svenson skrev:
Det finns begagnat tegel att köpa (exempelvis på [länk] ), så att du kan komplettera med de tegelpannor som är skadade. Det är iof ca 3 gånger så dyrt än att köpa nytt betongtegel, men det är ju bara om du byter allt. Du får försöka göra ett överslag på hur mycket du behöver byta för att få reda på verklig kostnad. För egen del har jag betongtegel på fritidshuset men kommer absolut byta till riktigt tegel när taket behöver åtgärd.
Tack för svar, jag har bestämt mej för svart tak. Om det nu blir betongpannor eller plåt återstår att se.
Sedan är priset en viktig faktor.

Men vad säger ni? Kan taket bli svajigt med tegelpannor?

Dubbelfalsat plåttak på råspont tunnare än 21 mm, det är inte att rekommendera?

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Hus AMA rekommenderar 22 mm till bandtäckning.

R RoBo skrev:
Hus AMA rekommenderar 22 mm till bandtäckning.
Så trots att plåttak är lättare, så krävs det tjockare råspont än till betongpannor?

Pannorna har ju läkt också.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ok - ja då lutar det åt betongpannor. Dubbelfalsat tak är snyggare men har taket håll alla år tidigare med tegel och snörika vintrar så borde taket hålla för betongpannor.

Ni som har dubbelfalsat plåttak - ligger det dikt an undellagspappen?

H Husbyggare1000 skrev:
Ni som har dubbelfalsat plåttak - ligger det dikt an undellagspappen?
Ja det skall det göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.