G
guggen: Fungerar utmärkt. Se bara till att pappen går ner ett par cm så att vattnet inte går upp på baksidan.
3 svar · 1,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Ganska likt halleplattan, https://www.hornbach.se/shop/HALLE-Plasttak-Halleplattan-transparent-4000x1140-mm/5115195/artikel-detaljer.html
2 svar · 2,8k läst
·
orustinnan
orustinnan: Vi har precis köpt ett hus där vi vet att taket måste bytas snarast. Det ligger idag ett papptak på. Huset har bergvärme och bra energiklass (C). Det ligger i sydväst läge nära vatten och har sol hela dagen. Bifogar bild. (vi ska stajla om huset med färg, fönster, etc så att det känns modernt grått/svart) Kanske borde man passa på att sätta solceller, men vad sjutton ska man
0 svar · 1,0k läst
·
A
ankanankesson: [citat] Pappen ser helt OK ut, hittar inget som är misstänkt, dock upplever jag pappen som ganska "hård". Pappen är extremt utsatt för sol, vind och vatten så jag tycker 15 år är ganska OK. Vanlig takmassa tar emot att köra med, just därför någon av dessa "gummifärger" kunde vara ett alternativ tänkte jag. Verkar vara ganska vanligt utomlands att köra med polyuretan-bas "färg"
7 svar · 3,1k läst
·
A
aka_the_barf: Golvet i källaren till taket på en av långsidorna alltså. mätte lite snabbt just nu och jag landar på en bit över 5 meter, kanske närmare 6 meter så de klenaste stegen går nog bort.
28 svar · 7,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Plåten ska ligga på råsponten, inte på läkten...
15 svar · 9,0k läst
·
S
Suss12345: [citat] Har inte hittat den i fysisk butik utan på pinterest
7 svar · 5,6k läst
·
S
Struler: (y)
11 svar · 10,2k läst
·
S
11 svar · 10,2k läst
·
E
Etriol: Tänkte ju givetvis inte använda de skenorna som är för takprofilerna om jag skruvar i plåten, utan bara beslaget direkt mot plåten i så fall så jag får en plan yta mot plåten. Blir då fem skruvar per konsol som fäster i den tunna plåten samt underliggande tp20.
6 svar · 4,9k läst
·
W
witten: [citat] Friktionsförband används relativt sällan inom stålbyggnad och aldrig inom träkonstruktion. Det normala är skjuvförband. Sen finns det ett visst mått av friktion i alla förband men det tar man inte hänsyn till.
53 svar · 22,9k läst
·
H
heimlaga: Träd växer i skogen så bara man får kontakt med någon intresserad skogsägare och någon byasåg så får man virke i alla gamla dimensioner. Jag skulle börja med grunden och arbeta mig uppåt genom stommen. Stötta med snedsträvor och stämp så det inte rasar.
2 svar · 3,5k läst
S
StRob: Bra. Tackar
9 svar · 1,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] En heltäckande dammduk under plåten borde väl hålla en normal livslängd, då spelar lutningen inte så stor roll. https://www.dammcenter.se/dammduk-gummiduk-1mm-40001348
2 svar · 1,9k läst
·
M
Mattberg: [citat] Jag tog några bilder för att visa dig det. Jag ser också att det finns ångspärr bakom nuvarande paneler och bakom ångspärren finns det isoleringsmaterial. Jag bestämde mig för att bygga en takram ovanpå det nuvarande innertaket.
8 svar · 4,3k läst
·
F
Fredde557: Japp, det är nog ett klokt val. Som sagt har ej bråttom utan letar hellre lite längre och får en som vet vad de gör. Billigast är inte intressant.
5 svar · 1,4k läst
T
tergo: ev asfaltklister+en liten bit underlagspapp t
1 svar · 2,6k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Jag tror vi lät fotplåtsremsan ligga med någon centimeters överhäng i förhållande till råsponten, som vi tydligen vek ner (det hade jag glömt). Dock var den väldigt flexibel så det är nog ok! [bild] Här är den innan skyddsremsan är borta (den är borta under duken!) eftersom ytan är helklistrad mot fotplåten. Man ser även burspråket med fotplåt + underlagsduk/papp på första
17 svar · 8,4k läst
·
PNO
PNO: Det är du som byggherre som är ansvarig för att det du bygger eller låter bygga uppfyller boverkets byggregler. Dessutom är det du som fastighetsägare som är ansvarig för ditt brandskydd. Alltså måste du förstå vad du gör. Byggreglerna rörande rökkanaler och eldstäder finner du i boverkets byggregler, 5:4 Skydd mot uppkomst av brand, 5:41 Allmänt. Byggnader och fasta
3 svar · 6,4k läst
·
J
jonaserik: Var inte rädd för att boka upp, det kommer att skrynkla sig och bli mest uppböjt mitt i dalen så ta två tag med tången, böj ungefär till 2/3 av djupet då ventilerar det
5 svar · 4,4k läst
S
stenna: [citat] skall vara ett ganska tjockt lager grus som helst skall vara fuktigt hela tiden
18 svar · 12,1k läst
·
P
postkontrollen: Funderar på att sätta upp en fuktspärr i innertaket. Idag finns någon form av fuktspärrspapp undertill på isoleringen. Behöver fuktspärrspappen tas bort innan plasten sätts upp? Huset byggt Behöver -75. Behöver råd allt förslag på firma som kan ge råd här?
0 svar · 1,5k läst
C
carl fabian: Tack för tips,detta får jag prova,verkar ju enkelt
2 svar · 4,2k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Vad beträffar hängränna är det väl egentligen inte ett absolut måste på takkupan i och med att vattnet ändå torde rinna ned i de hängrännor som sitter vid den nedre takfoten av taket. Men den gör ju att vattnet samlas till en punkt och rinner ned mer städat, och stänker då mindre på takkupans fasad tex. Vet ej om det finns någon direkt branschstandard som säger att små
11 svar · 14,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det hela beror på hur fuktigt det är på vinden. Har ni mätt temperatur och RH över ett eller flera år? Det finns åtminstone en undersökning som indikerar att det kan fungera utan luftspalt, men då med en ångbromsduk, vill jag minnas. Personligen är jag inte övertygad. Det beror på vilka förutsättningar man har, med temperatur, RH (luftfuktighet) och ventilation. Det är inget jag
5 svar · 2,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Precis, det behövs mycket mer uppgifter. Denna sida är annars bra för ändamålet: http://www.teokonsult.se/plat/malning/plat3200.htm
2 svar · 1,5k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: svårt att hjälpa dig om kostnaden är rimlig , vore bra med en bild på skorstenen och lutning på taket
5 svar · 2,4k läst
B
Byggtolvan: Hej, har ett hus med mansardtak och liten kinavipp/takfotskil (flackare vinkel på sista pannraden mot hängrännan). Pappen är lagd, avslutande dropp-plåt istucken under den, och tror att vi fått till brytningen mitt på taket så att pannorna gör sitt jobb på rätt sätt. Men avslutande pannraden skulle må bra av en aningen brantare vinkel mot taket. Funderar på att ersätta sista
0 svar · 2,6k läst
·
T
Trrttsch: Tack! Ja, jag får köpa en stos nästa gång jag besöker civilisationen. Läkten kapade jag försiktigt med en liten fintandad såg. När jag fått bort bärläkteb och spikarna så lyckades jag lyfta upp ströläkten nån cm. Det blev en liten skada på ett ställe och där hade jag på takmassa.
16 svar · 11,8k läst
·
L
långtradare: Men hittar inga ogrundade
4 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: Eftersom takkupans fasad är i liv med övriga fasaden är den bästa lösningen att leda stupröret från takkupan rätt ner till marken. Detta kräver dels en liten sväng runt gesimsen, dels att stupröret flyttas i sidled så att det kan passera fritt från alla fönster.
8 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.