Hej!
Hoppas jag hamnat rätt i forumet annars for mod flytta men det har med taket att göra(nästan).
Huset har inte använt sin eldstad på sisådär 72 år och den har haft en "trähuva" med plåtak på sig och ett par stenar för att hålla den på plats.
Efter att ha fått upp taksteg och rengjort taket var det tags för sotaren att komma på besök. Han röktestade och gjorde kamera kontroll och han sa att den var i bra skick men att det aldrig är bra att "plugga" en skorsten där 4 kanaler i den är ventilation (6 totalt). De andra 2 är eldstaden och spisfläkten.
Men toppen hade skador och lite små läckor en armlängd ned i den och sotaren sa att det kunde man lätt fixa själv med lite murbruk och nya tegelstenar.
Har fått många bra tips här förr så jag tänkte att jag slänger upp en till tråd om mitt nya skorstensäventyr.
Har aldrig murat förr men han gav mig en snabb "crash course". Plugga hålen du arbetar i med skumgummi för att slippa att massor av slabb hamnar i skorstenen i onödan och vatten och ännu mer vatten när man murar, man ska tydligen doppa tegelstenarna i vatten och när man lagt dom på plats så får man inte röra dom.
Ska sätta in en insats och han gillade inte att det var tapetserat över eldstaden då det kan bli väldigt varmt, stämmer det? Han ville att jag skulle ta ned tapeterna som sitter över eldstaden, låter lite hårt?