Tak & Vind
VillaAnna: [citat] Det borde va billigt.... dom har ju sparat in på fallskyddet :surprised:
Jonas!: [citat] Varför högst 25 mm? En offert jag fått från en erfaren takfirma föreslog 45x45 mellan duk och råspont för att skapa luftspalt mellan vindarna. Vi har kallvind. Förvisso inte tilläggsisolerad så en del värme ( ej varmluft ) bör vandra upp.
Rickard.: Byggmax TP20 = klassisk trapetsplåt i budget utförande lite väl tunn i vissa fall men har lagt den på garage och vedbodar med bra resultat, inga färgsläpp på snart 10år. Tveksam om att fästa taksäkerhet på den. Bauhaus 18 R = En lite annars modell av plåt, vet inget om den egentligen. Hornbach LLP20 = detta låter som Lindabs vanliga trapetsplåt och lindab är en jätte inom
Rickard.: Det är väldigt knöligt på plegel då man inte kan styra vars profilen hamnar i förhållande till olika hinder. Jag har löst liknande problem förr med att figurklippa gavelplåten så den passar in "under" profilen och tätat rikligt med silikon så vattnet styrs upp på plåten och iväg, i ditt fall vill man styra vattnet mot rännan såklart. Svårt att förklara märker jag när jag
Anonymiserad 144342: Tack för alla svar. Går det ar få taket! Mörkare med ngn typ av pigment eller liknande? Att smutsa ner det mer så det blir nästan svart
justusandersson: 90x315 finns garanterat på de flesta ställen. Två 45x220 ovanpå varandra håller men då ska de vara limmade vilket kan vara lite besvärligt.
justusandersson: Nu är jag med. Med 45x70 C 14 och 108 cm spännvidd bör du minska avståndet mellan dessa reglar till 45 cm för att de inte ska böja ner för mycket vid max snölast.
Anonymiserad 168520: Om du kan täta vindsutrymmet så att luften där blir ett eget klimat (ingen takfotsventilation och inget på gavelspetsarna) kan du sätta in en sorbtionsavfuktare. Kostnad ca 15000 kr. Den håller fukthalten på vinden på en nivå där mögel inte ska uppstå.
ahlgren88: Ja jag har kikat in på kattvinden så gott det går.. Ja jag har hört fler som säger som du, ser pappen ok ut så är det bara att lägga på nytt ovanpå. Men hade nog ändå varit skönt att ta några stickprover. Framförallt i nederkant vid takfoten. Det är väl ofta där det blir som sämst?
justusandersson: Förstår nu att klossarna sitter på ömse sidor om golvbjälken och i den vinkelrätt placerade regeln. Orsaken är givetvis den som bossespecial skriver om i inlägg #8. För att kunna bedöma betydelsen av detta arrangemang och alternativa lösningar behövs en sektionsritning.
Isakare: Zanda, som inte verkar finnas längre hade överlägsen kvalité mot Benders, Jönåker och vad nu alla pannor hette då. Betongen var genomfärgad, svarta pannor blev inte gråa med tiden. Jag la ett svart Zanda 1993, det är fortfarande lika svart, passformen var 100%. Grannen byggde -99 med svart Jönåker, det taket var grått efter 10 år. Kollade på nya Benders som kompisen fick levererade
tomas.noren86: Hej, Har stött på förslag om polyurea som beklädnad på yttertak men hittar inte så mycket referenser och verkliga Case. Någon här som har erfarenhet och verkliga referenser kring detta??
hyggabus: visa ritningen för nån firma som tillverkar takstolar. de kan beräkna, och kanske även tillverka. det kan bli rätt giftiga dragspänningar i skarvarna till hanbjälken då den ligger såpass nära nock.
ahlgren88: Hej igen! Tänkte bara uppdatera er. Nu är takbytet igång! I helgen tog vi ner pannorna, och pappen under ser fin ut! Inte skadad på något ställe.. Hur skulle ni gjort för att ta reda på om svallet är ok?? Endast förutsätta det för att pappen är fin, eller skurit upp pappen på ett par ställen för att se hur det ser ut? Kom gärna med lite råd :) Tack på förhand!
lärjungen: [citat] Skönt att det ordnat sig. Tråkigt att de första killarna inte skötte sig. Och varför i hela världen lämnade de kvar en såpass rutten nockbräda? :surprised: Vilket slarvande!!
Peter2400: [citat] Sant, kör du med valfri underlagsduk, det räcker gott.
Hoffmeister: [citat] Ok, men du tror inte det räcker att borsta med stålborste och sedan spraya på vanlig zinkspray? Den är ju typ rätt grå. Iaf så pass att man inte ser det på långt håll:) Har testat det på en fläck, men nu ett dygn senare kan man liksom gnugga bort färgen. Ja taket är magnetiskt. Funkar zinkspray då?
mexitegel: Jag gjorde samma på vårt tak och borste först med piassavakvast och sprutade sedan på bensaltensid. Men där jag inte var så noga utan lämnade lite tjockare lager mossa är mossan fortfarande vid god vigör, all annan dog.
elpaco: Jag tolkar ser som att du vill ha riktiga klättrargrepp uppsatta på vägg och tak? Alltså inga ribbstolar. Jag skulle riva gipsen, förstärka takkonstruktionen och lägga ett lager råspont och sedan gips. Du kommer aldrig kunna fästa små fästen i gips som en 80 kilosperson skall kunna hänga i. Även om fästen skulle sitta kvar i gipset skulle en hel gipsning lossna. Den enda möjliga
Knight: Jag tror det är billigare för dig att bygga ett garage eller ett attefallshus. De drar snabbt iväg och i slutänden blir de inte många kvm med bra takhöjd. Du tappar 30-40cm takhöjd på större takstolar sen tillkommer 8cm för golv och innertak
Tosse: Beror ju på om du har skadat gipsskivan eller om det bara spruckit i en gipsskarv. Antagligen räcker det med målarrensa och spackel och sen måla. Eventuellt hela rummet. Har du knäckt en skiva få man ta ner den och byta eller skära ut en bit och lappa i. Inget jättejobb, men kan vara lite svårt att få takspackling perfekt första gången.
Leif i Skåne: Tag kontakt med flera stora leverantörer, dom har erfarenhet från 100-tals installationer. Här är en av dom med stor kunskap. https://germansolar.se Man behöver inte ha takpannor under.
justusandersson: Snözon 2,5 betyder att snölastens värde på marken är 2,5 kN/kvm, vilket motsvarar ca 250 kg/kvm. Snölastens värde på taket beror sedan på takform och taklutning. På ett sadeltak med 18 graders lutning blir max snölast ungefär densamma som på marken. De 30-40 kilo per kvadratmeter extra som tegel eller betongpannor väger kan betraktas som försumbart.
JeLö: Ringde till butiken jag köpt våtrumsfärgen av som jag ska täckmåla med. Fick ungefär samma svar. Framförallt att om jag redan var färdig med spackling och slipning skulle jag låta det vara och köra på med färgen jag köpt. Risken att det skulle hända något var för liten för det skulle vara värt jobbet att börja om. Så nu är klumpen jag nyss hade i magen borta :)
justusandersson: Man brukar säga att skillnaden i ångtäthet mellan materialet på insidan (ångbromsen) och det på utsidan (luftspaltsbildande) bör vara minst en faktor 5. Om bewi skivorna är gjorda av cellplast (vilket jag inte visste) har de antagligen för högt ångmotstånd för att vara lämpliga ihop med ångbromsen. Det finns en liknande produkt som är någon sorts wellpapp och som borde passa