Köpt hus och var uppe och kollade vinden nu. 1 år senare.
Besiktningsmannen har skrivit att de saknas takpapp och att plåttaken sätts direkt på råsponten.
Ska de se ut så här? Ha de möglat på 1 år sen köpet? Eller är de bara gammalt Material? Taket byttes för ca 10år sen.
Besiktningsmannen har skrivit att de saknas takpapp och att plåttaken sätts direkt på råsponten.
Ska de se ut så här? Ha de möglat på 1 år sen köpet? Eller är de bara gammalt Material? Taket byttes för ca 10år sen.
Om besiktningsmannen skrivit att plåten ligger direkt på råsponten är han inte värd mycket. det du har är ett gammalt sticketak, det har man använt som ytskikt en gång i tiden och om det var i bra skick när man la plåten så kan det vara ok. Det jag undrar är dock om det finns någon luftspalt emellan, kan du se det?
jag kan inte se något oroväckande på bilderna men saknas luftspalt kan det försämra livslängden.
jag kan inte se något oroväckande på bilderna men saknas luftspalt kan det försämra livslängden.
Som sagt, det där är ett gammalt spåntak eller sticketak som fått plåt på sig. Lite läkt mellan hade inte gjort nåt men har det fungerat hittills kommer det troligen att fungera i fortsättningen också. Plåtens profil gör att det kan röra sig luft mellan spånet och taken utan läkt.
Klicka här för att svara


