Tak & Vind
pelle plåttak: svårt att hjälpa dig om kostnaden är rimlig , vore bra med en bild på skorstenen och lutning på taket
Byggtolvan: Hej, har ett hus med mansardtak och liten kinavipp/takfotskil (flackare vinkel på sista pannraden mot hängrännan). Pappen är lagd, avslutande dropp-plåt istucken under den, och tror att vi fått till brytningen mitt på taket så att pannorna gör sitt jobb på rätt sätt. Men avslutande pannraden skulle må bra av en aningen brantare vinkel mot taket. Funderar på att ersätta sista
Trrttsch: Tack! Ja, jag får köpa en stos nästa gång jag besöker civilisationen. Läkten kapade jag försiktigt med en liten fintandad såg. När jag fått bort bärläkteb och spikarna så lyckades jag lyfta upp ströläkten nån cm. Det blev en liten skada på ett ställe och där hade jag på takmassa.
justusandersson: Eftersom takkupans fasad är i liv med övriga fasaden är den bästa lösningen att leda stupröret från takkupan rätt ner till marken. Detta kräver dels en liten sväng runt gesimsen, dels att stupröret flyttas i sidled så att det kan passera fritt från alla fönster.
justusandersson: En viss sidostabilisering får du av balkarnas infästning i respektive ände. Det fiffiga med nockbalkar är att man inte behöver ha hanbjälkar.
ivarssonivar: [citat] Man får inte ha aluzink med tegel heller enligt garanti avtalet. Aluzink är riktigt dåligt material och börjar försvinna från marknaden kör silver metallic istället.
egge: [citat] Vi valde Takbolaget i Sverige AB. Far och son i Mariefred. Vi är nöjda, både med hur arbetet, kommunikation och frågeställningar sköttes och även resultatet. Noteras bör att det fanns och fortfarande finns en del varningsklockor när man kollar upp företaget. Jag ställde raka frågor om detta vid besiktning inför offert, vilket ledde till ett långt samtal med i mitt tycke
Gladebock: Ett alternativ kanske är ångbroms som jag sett Mataki har? Hej! Har samma frågeställning! Vad valde du att göra tillslut?
Magnus E K: Apropå ränna, vad tänkte den som monterade stupröret på TS eventuellt blivande hus? Ser inte klokt ut. Sen består väl den gråa shingeln av eternit? Vilket kan göra det dyrare att byta än om det varit något ofarligt.
nikasp: Tacksam för tips på lösning för hur man får det tätt för både insekter och vatten. Ovanpå lockbeäsorn kommer det att ligga 3 mm oljehärdad board som jag passar till så bra det går runt. Det är också lite en fråga om byggnadsvård. Vill ha en bra lösning som inte känns helt fel på ett så gammalt hus. Som det är är det vådligt otätt och jag ska be plåtslagare att fixa en
Ankarstjärna: Hej, har köpt ett hus med fristående garage. Ska isolera och fixa ordning övervåningen på garaget som är på 45m2. Min fundering gäller taket. Det är ett sadeltak, och varje fack i taket är ventilerat ca 1m från nockbalk på båda sidor. Jag vill isolera till nock, men tänkte fixa luftspalt först vid råsponten. Någon som har erfarenhet av denna takkonstruktion som är ventilerat 1m
hakan_o: [citat] Bytte tak förra året på ett hus från 1950. Låg betongpannor med eternit där. Dom var helt slut och hade varit det bra länge, alldeles uppmjukade och upplösta på sina håll. Men taket var tätt ändå och det var nog asfaltspapp som var använt där också. Misstänker att detta var originaltaket. Att det skulle varit bytt någon gång där emellan 1950 och 2018 känns lite svårt
jansen: Så är det! Hade planer på att lägga skivmaterial i "hålrummet" och sen läkt på det med panel spikat.
tttomten: Jag skulle inte bry mig, det vädrar ut. Om du upptäcker det igen så kanske ta en funderare på att blocka där det blåser in.
Rickard.: Det är såklart möjligt att det är dålig ventilation på vinden men om nu dina bilder ger en rättvis bild så tycker jag att all förändring är en onödig risk.
Zakalwe: Hmm, varje gång man tittar på något dyker något annat upp. Vidskivorna är installerade lite annorlunda. Det kanske inte spelar något roll...? Jag bröt ut frågan då det inte handlar om veluxfönster: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-detta-korrekt-installation-av-vindskivor.341974/
martin43: Instämmer. Sålänge träet fortfarande är ordentligt fast och ej ruttet behandlar du med Mögel-fri (propylenglykol och bensaltensid) så att det dör. Du kan även skrapa om det behövs och behandla igen. Obs använd skyddsmask.
108kvm: Hej, Jag har rivit delar av två väggar mellan kök och vardagsrum då vi ska förändra planlösningen något i lägenheten. Vid flera tillfällen släppte takfärgen i anslutning till vägg som revs och följde med ner i stora (och ganska tjocka) flak. Se bifogade bilder. Min fråga är hur jag jag på bästa sätt återställer taket. I och med att lagret som släppt är såpass tjockt
Martin_B: Sätta ändar? Man kan väl bara vika ett slut på den?
justusandersson: Nej. Sista pannan får sitt undre stöd genom att nedersta bärläkten (nära takfoten) ställs på högkant.
hempularen: Jo det kan nog bli lite värre, allt trä i utomhusmiljö påverkas. Och om 50år kan det nog ha påverkat hållfastheten också.
Annjan: [citat] Eftersom jag går i samma tankar väcker jag liv i tråden. Kom du vidare i projektet?
Rickard.: Precis då rekomenderar jag "lättduk", det är den vanliga underlagsduken som inte är genomtrampningssäker, eller om du mycket hellre vill ha underlagspapp välj då minst YAP 2200 men YEP 2500 är ett ännu bättre val. Fall INTE för det låga priset på YAM. Jag skulle personligen gå på ett produkt från en tillverkare så man vet att man lätt kan hitta dokumentation till exakt den
digg75: [bild] [bild] [bild] [bild] Insida på luftspaltsskiva mot isolering möglig. Även insida yttertaksboard från takfot till nock. Åtgärd, byta rubbet?
Stefan N: Fortsätt med betongpannor, det passar stilen bäst.
Dowser4711: Att få tag på enstaka betongpannor för att lappa och laga med samma format är inte så svårt, du får kolla bland andra 70-tals hus och se om någon har en trave reservpannor som inte använts än. *Men* om du ändå ska byta hela taket så är det ointressant, då de inte behöver matcha de gamla så exakt för att få ett likvärdigt utseende.
Rickard.: Är det riktig svetsad eller klistrad papp i ok skick är det inga problem att svetsa ny papp som du beskriver. Visst det blir en liten kant som ev stoppar upp lite vatten men det spelar ingen roll annat än att det kanske ser lite "fel" ut.
ivarssonivar: Inga problem men ta dagvatten rör istället för stuprör då dom inte fryser sönder.