H hempularen skrev:
De skriver att taket har otätheter. Därmed får du nog räkna med att vatten har trängt in. Så jag skulle nog säga att du inte kommer att få ersättning.

Att ett fel är dolt är INTE definitionen av ett dolt fel. Utan du har rätt att reklamera fel som du skäligen inte hade anledning att förvänta dig. Men du får inte reklamera sådana fel om de upptäckts eller borde kunnat upptäckas vid en grundlig undersökning av fastigheten. Som exempel så innebär det att du kan inte reklamera fel som är åldersrelaterade. Har du ett gammalt badrum från 1950, så kan du inte reklamera att det visar sig finnas vattenskador från badrummet, oavsett hur fint allt såg ut.

Här skulle jag vilja påstå att med det taket, och de brister som påtalas i protokollet, så har du objektivt sett inte skäl att anta att taket är tätt.

Dessutom så har besiktningsmannen inte inspekterat taket grundligt, eftersom stege saknades. Men en saknad stege är inte skäl att inte undersöka taket som köpare. Det innebär att besiktningsmannen i viss mån har friskrivit säg vad gäller fel på taket. Men med de brister bes. mannen observerat så fanns det egentligen ingen anledning att titta grundligare. Taket är slut eller väldigt slut. Oavsett vilket så är det inte säljarens ansvar.

Tack för utförlig kommentar. De kommer och tittar nästa vecka. Får se om de säger samma som du sade.

Oavsett vad som händer, i nästa skede måste ju åtgärder göras. Frågan är då hur mycket jag ska förbereda mig på att åtgärda?

1. Fästa fast, täta och måla på nytt färglager på existerande plåttak eller helt och hållet byta ut det? Taket är drygt 40 m2. Har mycket tid att lägga själv om det endast handlar om alternativ ett dvs renovering. Taket är dessutom lättåtkomligt och inte särskilt högt över mark.

2. Invändigt åtgärda något? Ska jag bryta upp en planka i innertaket och upp och titta i bjälklaget? Glasull ligger där som sagt och innertaket är knappast tätt så något lär det väl ventilera där uppe? (Kommer dessutom inom kort installera ny pax-fläkt i intilliggande badrum samt fräsa ut glipa i badrumströskeln. Föreställer mig att det kommer att hjälpa mycket att ha den igång permanent.)

3. Om det grönfärgade virket i innertaket specifikt: Har skrapat på det: Snustorrt och endast ytligt. Virket verkar friskt och starkt överallt och det grönfärgade ligger som en mycket tunn, torr beläggning. Påminner nästan om färg. Kanske räcker att sanda bort innan jag spacklar och målar? (Vill behålla träytan som innertak.) ingen doft alls av mögel. Ser ut som ytlig blånad men osäker.

Tack igen för alla kommentarer och tips! Det är ”learning by doing” som gäller för mig, det mesta är bara roligt men jag har en begränsad budget för att betala hantverkare!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.