Tak & Vind
mrbygg1: Tack för svaret. Tänkte på att det skulle bli så fult med en dosa i taket, men så får det bli.. Stort tack..
Gabsson: [citat] Inget uppenbart läckage att det samlas en pöl, men jag tänker att sponten hinner suga upp kondenset innan. Enligt besiktning som gjordes 2003 så är det tjärpapp ovanpå sponten.
Rickard.: Det spelar ingen roll, det är nog vanligare att man gör som på ditt tak än att riva.
satchmo: Ja men du, det förklarar ju ett och annat kanske! För området med horisontell planka har ett fönster under sig. Sedan området med vertikal plank är en vägg!
Staffans2000: [citat] Det har de kanske gjort. Alternativt hade de delat in takpannelängden med en rad till så att pannorna nådde ända fram. Det är iallafall den gängse metoden.
ItWasntMe: [citat] Peller, jag ger upp jag med. Går inte att föra en vettig konversation med en person som anser sig ha rätt i precis allt, oavsett hur dumt det än låter.
Villa1949: Uppföljning. Blev rivning av garaget istället i samband med dränering av hela källaren. Nu blir det istället gräs där garaget låg och i framtiden kanske ett trädäck.
Bulldog_76: Hittade det till slut. Snäpplås hette det visst. Nytt beställt.
Rickard.: Har funderat en stund på detta och kan egentligen bara komma på 2 lösningar och den ena är att riva bort spåntaket och spika råspont. Andra är att man reglar upp på spåntaket (kommer krävas jobb för att få det slätt och rakt) och sedan lägger råspont på dom reglarna. Shingel behöver ett slätt och hårt underlag av trä som är minst 20mm tjockt täckt av underlagspapp eller duk
Rickard.: https://mataki.se/produkt/mataki-unotech/ Här kan du läsa dig less om du vill, bl a skötselanvisningar i pdf-format. Icopals variant heter System Mono om du vill forska i dom 2 giganterna på tätskikt i Sverige. (top safe är en helt annan produkt framtagen till gör det själv kunder)
Etrompa: Klokt. Skulle inte anlita Swedala Tak. Och som Birgit påpekat, plåten ska vara ordentligt gjord. Svårt att få tag i plåtslagare idag, så säkerställ att din tänka taigorna har plåtslagare. Tråkig erfarenhet av just detta (visade sig att takfirman vi anlitade inte hade plåtslagare som kunde göra plåtarbete när taket skulle på plats igen). och det var otroligt svårt, och dyrt att
mackeian: Hej! Är spekulant på ett hus men är lite tveksam till vad som ser ut som fuktangrepp under takfoten (förutom den smuts som syns). Besiktningsmannen säger att det är osannolikt att fukt från hus/fasad rör sig uppåt och utåt på detta sätt, men det ser i mina ögon ut som fukt snarare än enbart smuts/mögel/tillväxt som annars syns här och var och går att tvätta bort. Någon som har
Rickard.: Pappen som heter YEP brukar alltid vara en 2500 så alltså YEP 2500 (inte att blanda ihop med YAP 2200) YEP 2500 är den bästa underlagspappen och en fördel med den är att den är att man får montera den med helt dold infästning som man gör på dukarna. Annars tycker jag det finns fördelar med duk men det kanske är en annan diskution.
Kallelu: hej, vi ska bygga ett nytt entretak, men vet inte var vi kan hitta en ordentlig ritning? Någon som kan rekommendera en bok eller någon site? (Har inte hittat vad jag söker på byggbeskrivningar.se) se bilder för hur vi tänker oss taket
Rickard.: Jag är 99% säker på att det är pvc-duk. Tyvärr är det inget du kan lösa själv utan du behöver hjälp av någon som kan det. Den där skadan måste det svetsas en lapp över. Tills du får hjälp tycker jag du tvättar med lite avfettning och tejpar med det absolut bästa du har, helst grön byggtejp.
Alezaaa: [citat] Går ju inte riktigt att jämföra [citat] Går ju inte riktigt att jämföra, helst ska ju duken ligga ovanpå råsponten. I detta fallet hade han ju duken som underlagstak..
Anonymiserad 168520: Vi hade samma fel i vårt hus även om möglet hos er är mer/värre. Vi gjorde följande: - installerade FTX system för att skapa undertryck i bostaden och bättre luftkvalitet - Rev ut all isolering på vinden - tätade alla genomföringar och glipor till bostaden - fixade vår avluftning så den blev tät men den går fortfarande ut genom yttertaket - tätade all takfotsventilation och
Kent-O: Invändigt är den kvadratisk som på bilden
optimum: Här är en länk till lite tips om montering av hängrännor. Kolla 4,08 in i filmen så är det ett stycke om placering av hängrännan [MEDIA=youtube]Q2mmX0JBRAM[/MEDIA]
TheGame: Jag vet inte hur stor takyta du har men jag hade en takyta på 300m2 och med nedtagning plus nytt undertak och plåttak hade gått på ca 300 000 för mig. Så 200 000 lät väll bra :) Själv slutade det med att jag gjorde jobbet själv för ca 110'
justusandersson: 3,5 m är alldeles för lång spännvidd för 45x145 bjälkar. Det är framför allt svikten som blir väldigt besvärande. Om du inte vill ha någon extra balk är enda möjligheten att förbättra bjälkarnas styvhet. Det kan ske på olika sätt, men du måste redovisa förhållandena lite tydligare för att kunna få konkreta förslag.
Pappa1986: [citat] Kolla följande länk. https://www.plannja.se/produkter/tak/roof-details/Plannja-Regal_41758 Kan tycka det är relativt likt
BrorEskil: [citat] Efter snack med min konstruktör kommer jag att ha cc 60 mellan takbjälkarna. Detta för att komma ner i dimension på bjälkarna. Har en nockbalk av limträ och inga normala takstolar. Borde göra att innertaket inte sviktar. Tänker en takpanel med en tjocklek på ca 2 cm.
Trallalaaa: Jag ska byta tak på sommarstugan, ett torp från sent 1800-tal, men är lite osäker på hur jag ska göra med undertaket. Det är inga problem med nuvarande tak, annat än att det är av betongpannor och ganska gammalt, så det är på tiden att byta taket och samtidigt lägga på snyggare tegelpannor. Det finns ingen takpapp under nuvarande pannor, däremot är det plankor i stället för
Rickard.: Mitt råd är att du skiter i luckor, det är inte värt det på något sätt för dig. Köp ändspont av minst 20x120 och bara kör ser bara fördelar med det.