Hejsan,
Planerar lite inför stundade takbyte nästa sommar.
Huset byggt 1948 och så här ser det ut idag inifrån och ut sett.
Innertak, ångspärr, isolerat mellan takstolar i snedtak ingen lufstpalt, underlagstak av brädor ej spåntade, på detta ligger det gamla taket kvar i hyvlat spån, på det är det spikat läkt och sen ligger tegelpannor.
Hur ska jag tänka nu, underlagstaket är fräscht så mycket som jag kunnat se hittills dock inte spåntat som sagt.
Hur gör jag en rätt och riktig konstruktion av detta? ska köra med Planja trend falsat plåttak.
Planerar lite inför stundade takbyte nästa sommar.
Huset byggt 1948 och så här ser det ut idag inifrån och ut sett.
Innertak, ångspärr, isolerat mellan takstolar i snedtak ingen lufstpalt, underlagstak av brädor ej spåntade, på detta ligger det gamla taket kvar i hyvlat spån, på det är det spikat läkt och sen ligger tegelpannor.
Hur ska jag tänka nu, underlagstaket är fräscht så mycket som jag kunnat se hittills dock inte spåntat som sagt.
Hur gör jag en rätt och riktig konstruktion av detta? ska köra med Planja trend falsat plåttak.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Klick-tak ställer stora krav på undertaket. Det måste vara slätt, jämt och stumt. Min första tanke är att riva ner till undertaket och på det regla upp en rejäl luftspalt som man också använder för att rikta upp taket (minst 45mm). Efter det monterar du råspont, underlag och plåt som vanligt.
Det är tidigt och lillen ska på dagis snart, ev rättar jag mig själv senare om jag inser något dumt med detta
Det är tidigt och lillen ska på dagis snart, ev rättar jag mig själv senare om jag inser något dumt med detta
Tack för tipset!Rickard.ag skrev:
Klick-tak ställer stora krav på undertaket. Det måste vara slätt, jämt och stumt. Min första tanke är att riva ner till undertaket och på det regla upp en rejäl luftspalt som man också använder för att rikta upp taket. Efter det monterar du råspont, underlag och plåt som vanligt.
Det är tidigt och lillen ska på dagis snart, ev rättar jag mig själv senare om jag inser något dumt med detta![]()
Undertaket idag är rätt rejält, typ 30x100 om inte grövre men inte spåntat då.
Är det big No no utan luftspalt? Tänkte om papp på det sen läkt och köra tegel kan vara ett alternativ?
Skickar en dålig bild på hur det ser ut inifrån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast plåten kan man väl också montera på läkt?R ruffrider skrev:
Klicka här för att svara