Hej!
Bilden ni ser är taket i mitt rum som blivit vattenskadat. Läckan är det ingen fara med längre men att se taket som det är gör mig ledsen. Det är treetex med vad som verkar vara ett lager färg och sedan papp och under det. Jag skulle vilja ha träpanel men vet inte om det är något jag kan fixa själv.
Dom största problemområderna från mitt perspektiv är;
Kakelugnen. Jag kan inte se hur det ser ut ovanför den och har ingen aning om hur man ska fästa något där
Elkablarna. Dom sitter precis under listen och dom är väldigt gamla, jag är lite rädd att dom går sönder om dom tas ur plats.
Taket. Jag har inte den blekaste vad taket under allt det där är gjort av och därför vet jag inte om olika spikar/skruvar gäller för olika material.
Jag hoppas att ni kan ge mig lite råd, antingen på hur man kan fixa det själv eller om jag bara ska anlita någon att göra det åt mig.
Bilden ni ser är taket i mitt rum som blivit vattenskadat. Läckan är det ingen fara med längre men att se taket som det är gör mig ledsen. Det är treetex med vad som verkar vara ett lager färg och sedan papp och under det. Jag skulle vilja ha träpanel men vet inte om det är något jag kan fixa själv.
Dom största problemområderna från mitt perspektiv är;
Kakelugnen. Jag kan inte se hur det ser ut ovanför den och har ingen aning om hur man ska fästa något där
Elkablarna. Dom sitter precis under listen och dom är väldigt gamla, jag är lite rädd att dom går sönder om dom tas ur plats.
Taket. Jag har inte den blekaste vad taket under allt det där är gjort av och därför vet jag inte om olika spikar/skruvar gäller för olika material.
Jag hoppas att ni kan ge mig lite råd, antingen på hur man kan fixa det själv eller om jag bara ska anlita någon att göra det åt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kan sluta med panelen innan ugnen och göra ett snyggt stopp? Låta taket ovan kakelugnen vara, förutom att måla... vi var tvungna att göra så eftersom vi annars skulle bygga bort den lilla springa som fanns mellan ugn och tak, vilket skorstensfejaren hade åsikter runt...
Det var en bra idea. Finns det något ställe där man kan skaffa någon sorts rundad list? Är panel svårt att sätta dit för en som aldrig gjort det förut förresten?S swe.jocke skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klar du kan! Det är i själva verket rätt enkelt, grundkonstruktionen finns ju där redan.M Madde123 skrev:
Och med rätt panel och rätt infästning så blir infästningen osynlig och utseendet alldeles säkert bra.
Sådan här panel till exempel:
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=30&product=583#product
https://www.byggmax.se/faspanel-p08414121

Panelklips:

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/panelclips-2000023031
Till list vid kakelugnen kan du ta en taklist, men i en fyrkant då.
Här är några exempel:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/listverk/taklister
T.ex.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Väldigt troligt att det är trä (råspont) längre upp i taket, så både spika och skruva bör fungera utan problem (troligen enklast att skruva; clipsen i förra inlägget är gjorda för det även om jag inte förstår hur de fungerar).
Det svåraste blir att få snyggt avslut mot väggarna. Det ser ut som om det sitter en list där. Bäst vore nog om det gick att lossa och flytta ner den, men elkabeln gör det förstås krångligare. (Om elkabeln är från före 50-talet bör den förövrigt absolut bytas ut.)
Det svåraste blir att få snyggt avslut mot väggarna. Det ser ut som om det sitter en list där. Bäst vore nog om det gick att lossa och flytta ner den, men elkabeln gör det förstås krångligare. (Om elkabeln är från före 50-talet bör den förövrigt absolut bytas ut.)
Tack så mycket för svaren, jag uppskattar det verkligen. Bör man ta bort pappret som sitter i taket innan man fäster panelerna?
Listerna kanske man i värsta fall får klyva i mitten då den är bakom en kabel, får hitta nya lister kanske. Kablarna kan vara från 70-talet, det var då huset renoverades. (1800-tals hus)
Vad används clipsen till? Förlåt, men jag vet verkligen lite om sånt här.
Såg precis ett klipp på Youtube om några killar som satte upp paneler och dom sa något om att hålla en centimeters mellanrum mellan vägg och tak på grund av eventuella svullnader i träet, är det något som stämmer? Vill bara att det ska bli rätt, är rätt så rädd att det blir fel.
Listerna kanske man i värsta fall får klyva i mitten då den är bakom en kabel, får hitta nya lister kanske. Kablarna kan vara från 70-talet, det var då huset renoverades. (1800-tals hus)
Vad används clipsen till? Förlåt, men jag vet verkligen lite om sånt här.
Såg precis ett klipp på Youtube om några killar som satte upp paneler och dom sa något om att hålla en centimeters mellanrum mellan vägg och tak på grund av eventuella svullnader i träet, är det något som stämmer? Vill bara att det ska bli rätt, är rätt så rädd att det blir fel.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är för att fästa spontad panel osynligt.M Madde123 skrev:
Klipset skruvas upp i taket, med den uppvinklade tungan instucken i brädans not.Magnus E K skrev:
Sedan skjuts nästa brädas fjäder in i noten, och döljer clipset och dess skruv helt.
Ger en mycket enkel montering, mycket lättare än att spika med dyckert och slå in med hjälp av dorn, eller skruva. Inget av de sätten ger osynliga fästelement.
(Jag har sådana i 100 kvm tak i vårt nu 9 år gamla hus)
Det skall nog inte behövas. Innerpaneler som man köper är torkade och sväller inte, särskilt inte om de är målade eller laserade/vitvaxade. Om något så krymper de lite när de kommer inomhus.M Madde123 skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det ser ut som taket varit täckt av plattor, ser ut att sitta några kvar på sniskan över kakelugnen? Elen ser också ut att behöva fixas.
Jag skulle ha rivit bort taklisterna och treetexen, som antagligen satts in runt 50-taket. Varför ha kvar gammalt vattenskadat material? Treetexen kan vara fäst på ett gammalt innertak eller direkt på bjälkarna. Kanhända det eventuella gamla innertaket är fint och går att använda, eller så kan du om du vill få fram synliga bjälkar. Samtidigt får du högre takhöjd. Hur ser det ut i resten av huset? Eller så sätter du dit ny träpanel, t.ex. finsågad 12mm. Dessa går utmärkt att skruva fast i sponten utan att skruvarna syns. Ny el kan du (elektrikern) dra osynligt till taklampan antingen mellan de gamla takbjälkarna eller genom att först sätta upp glespanel som sedan takpanelen skruvas på. Eller sätt dit synlig el i gammal stil.
Jag skulle ha rivit bort taklisterna och treetexen, som antagligen satts in runt 50-taket. Varför ha kvar gammalt vattenskadat material? Treetexen kan vara fäst på ett gammalt innertak eller direkt på bjälkarna. Kanhända det eventuella gamla innertaket är fint och går att använda, eller så kan du om du vill få fram synliga bjälkar. Samtidigt får du högre takhöjd. Hur ser det ut i resten av huset? Eller så sätter du dit ny träpanel, t.ex. finsågad 12mm. Dessa går utmärkt att skruva fast i sponten utan att skruvarna syns. Ny el kan du (elektrikern) dra osynligt till taklampan antingen mellan de gamla takbjälkarna eller genom att först sätta upp glespanel som sedan takpanelen skruvas på. Eller sätt dit synlig el i gammal stil.
Ja, det sitter kvar en del plattor. Många av dom föll ner när vattnet kom, andra tog jag själv bort då dom satt osäkert.
Det ser ut som om det sitter ett vitt innertak under alla lager av papp. Resten av huset har varierat mellan treetex, träpanel och plant otexturerat tak.
Kablarna gör inget om dom syns, bara dom inte hänger. Gör det något om dom målas?
Det ser ut som om det sitter ett vitt innertak under alla lager av papp. Resten av huset har varierat mellan treetex, träpanel och plant otexturerat tak.
Kablarna gör inget om dom syns, bara dom inte hänger. Gör det något om dom målas?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden