Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag lyckas böja in plåten en aning så passar det också takvinkeln bättre men ska man göra så?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 500 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 500 inlägg
Nockplåten ska "tryckas ihop" för att passa takvinkeln, så då kan du se till att locken passar.
Varför man inte gör tak först som du gjort är att vinden lätt kan få för sig att se till att man får börja om från början. Skynda på med vindduk och spikläkt minimun.
Varför man inte gör tak först som du gjort är att vinden lätt kan få för sig att se till att man får börja om från början. Skynda på med vindduk och spikläkt minimun.
Tänkte inte på det men ska vinden lyckas slita loss råspont och allt? Ska jag sätta fast locken med ett par farmarskruv? Och har man bara tur om locken passar aktuell takvinkel?Rickard.ag skrev:
Ska snart börja med väggarna. Tar nog några veckor dock.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
145 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 500 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 500 inlägg
Vinden är bra mycket starkare än vad man kan tro i rätt förhållanden. Finns exempel i Norge där flera tak blåste bort med takstolar och allt, enda skillnaden mellan dom som klarade sig sig och dom utan hatt var att underspikningen inte var klar så vinden fick öppen väg in på vinden (kan det heta tunneleffekt?) . Mest troligt går det bra för dig.
Du kommer inte ha några problem att anpassa nockplåten så den kommer passa både ändlock och takvinkel om allt är som det bör (fabrikat?) . Har aldrig jobbat med plast så jag vet inte riktigt men farmarskruv och lite kännsla på avtryckaren borde funka.
Du kommer inte ha några problem att anpassa nockplåten så den kommer passa både ändlock och takvinkel om allt är som det bör (fabrikat?) . Har aldrig jobbat med plast så jag vet inte riktigt men farmarskruv och lite kännsla på avtryckaren borde funka.
Hade de i Norge också öppna stommar? Jag har gaffelankare i varje takstol, två långa skruv i varje knutpunkt samt 5 vinkeljärn på båda gaveltakstolar. Hoppas taket får ligga i fred.Rickard.ag skrev:
Vinden är bra mycket starkare än vad man kan tro i rätt förhållanden. Finns exempel i Norge där flera tak blåste bort med takstolar och allt, enda skillnaden mellan dom som klarade sig sig och dom utan hatt var att underspikningen inte var klar så vinden fick öppen väg in på vinden (kan det heta tunneleffekt?) . Mest troligt går det bra för dig.
Sista fråga om nockplåten: är det lämpligt att böja till nockplåten innan jag klättrar på taket så man slipper sitta där och bryta eller köra gängpaj på plåtarna?
Satte första biten nock nu. Det blev hyfsat bra trotts buckla från rumpan. Tar mig fram medelst hasning från andra gaveln. Finns det lättare sätt när båda taksidor redan är lagda?
Apropå blåsrisk för taket kanske jag kan spika upp presenningar. Har så det täcker en långsida plus en gavel ungefär. Skulle det minska risken att taket blåser bort?
Apropå blåsrisk för taket kanske jag kan spika upp presenningar. Har så det täcker en långsida plus en gavel ungefär. Skulle det minska risken att taket blåser bort?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, så här kan det gå:Rickard.ag skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/yttervaegg-detalj.312043/page-2#post-2921343
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Några fina dagar spelar ingen roll när man har ett jobb att sköta. Dessutom går nästan inget fort när jag är inblandad 
Kom på också att jag kan sätta vinkeljärn under varje takstol för att stabilisera ytterligare.
Kom på också att jag kan sätta vinkeljärn under varje takstol för att stabilisera ytterligare.
Som i bildexemplet ovan; risken att enbart taket sticker iväg är väl inte den enda/stora faran. Risken är ju att hela konstruktionen lättar. Har också en bekant som började bygga taket på nya garaget först. Där vred sig hela konstruktionen till en hög "plocke-pinn" efter en blåsig dag. I ärlighetens namn hade dom nog slarvat med stagningen i väggarna där också...M Munkfors skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden