62 073 läst ·
17 svar
62k läst
17 svar
Värt att låta måla betongpannor?
Precis, frågan om när en utgift rent praktiskt går att klara ligger givetvis i andra vågskålen. Så till slut får man väga olika aspekter mot varandra och vad som är viktigast för en själv.Dowser4711 skrev:
Själv målade jag om mina takpannor för två år sedan.
Mitt resonemang var följande:
När jag flyttade in i huset ungefär 15 år tidigare var taket i uselt skick och jag fick byta ut merparten av råsponten och la därför givetvis ny papp och läkt.
Däremot var budgeten tight på grund av småbarn och en massa andra prioriterade renoveringar, så vi återanvände takpannorna.
Nu är pannorna över 40 år och läcker grus, suger åt sig vatten etc.
Men underlaget är helt okej.
Målningen skedde med 10 års garanti och ett löfte om att det oftast håller betydligt längre.
Min förhoppning är att målningen kommer att göra att underlag och pannorna kommer att ”hamna i fas” och att det kommer kännas betydligt bättre att göra jobbet när pannorna väl ger upp, oavsett om det blir om 5 eller 15 år.
Men — läcker ditt tak grus?! Hur får du upp grus på taket?? Tromb???
När betongpannor börjar bli gamla släpper de in vatten, som sedan frostspränger bort sandkorn, resultatet blir att hängrännorna blir fulla med grus. Mossa och annat hjälper också till att bryta ned dem.ricebridge skrev:
Det har slutat efter målningen.
Sedär. Man lär sig något nytt varje dag.
Klicka här för att svara