Hej,

Jag håller på att lägga om taket men så stötte jag på problem. Det är ett brutet/mansardtak. Jag hade börjat montera pannorna på den övre delen och upptäckte att de inte går "jämt ut" med den nedre delen där pannorna tar vid igen efter del med plåttak. Se bilder.

Bara att bita ihop och ta hit en plåtslagare var min första tanke men så tänkte jag om det kanske skulle gå att få till en (ful)lösning själv?

Rent spontant tänkte jag såga av plåten där den är bockad 90° och sätta dit en egen "L-bockad" plåt så att den går jämt med pannorna på övre delen av taket (ritat i rött). Fäster den med skruv och tätmassa och fyller på med underlagsduk, läkt och pannor. Kan det vara en vettig lösning eller kan det lösas på ett bättre sätt?

• Tak med röda takpannor ovanför och under ett svart plåttak, stege lutar mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svart plåt och takpannor som inte går jämnt ut.
    Skapa konto
  • Takrenovering där röda linjer visar föreslagen lösning för ojämnheter mellan takpannor och plåttak.
    Skapa konto
ring en plåtslagare , allt annat är vansinne .
kommer garanterat bli läckage och kommer se bedrövligt ut med den lösning du funderar på .

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.