Svartvit bild av ett tvåvåningshus med balkong och lutande tak, potentiell tillbyggnadsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi planerar ett tillbygge av nytt badrum i anslutning till farstun. Tänkte först fortsätta balkongen även på tillbyggnaden men tycker att det blir för klumpigt och tungt utseende. Vill att det ska smälta in och passa huset så bra som möjligt och tänker att ett plåttak typ kuverttak skulle göra sig snyggt. Men Hur konstruerar man det för att avrinningen ska bli rätt när det kommer ha två sidor mot befintliga byggnader?

Staffans2000
Du får rita hur du tänkt dig. Av beskrivningen begriper jag inte mycket

Man ger taket en lutning från den gamla byggnaden så att det rinner av vid tillbyggnadens gavel …

Svartvit bild på en tvåvånings trävilla med blå markering där tillbyggnad planeras.
Skapa konto
Tillbyggnaden blir där den blå markeringen är. Ett pulpettak är väl ett alternativ men jag funderade på om det gick att få till något lite finare..

Ljust gulmålat hus med valmat tak och ett mindre tak i vinkeln mellan två huskroppar.
Skapa konto
...liknande detta exempel (lilla taket i vinkeln mellan huskropparna)

Rickard.
Vet inte riktigt om det räknas som valmat men det blir snyggare tycker jag. Då har du alltså 2 takfötter och en diagonal "nock". Dåligt förklarat jag vet.

Tänk på att även en bandtäckning bör få rätt lutning, minst 6° är en bra rekommendation.

• Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Rickard.
Ser att du var på samma spår hela tiden. Plåten görs på samma sätt som en bandtäckning på ett valmat tak och mot väggarna görs en ståndskiva som antingen ska gå upp bakanför träpanelen eller i ditt fall gå upp mot bef tak under utsticken, bör vara minst 30cm högt och ska vara helt tätt uppifrån.

Denna lösning är inget unikt och en duktig plåtslagare löser det men det är klokt att höra med dom innan bygget börjar så dom kan berätta vilka förutsättningar dom vill ha.

• Gilla
Syster.K
  • Laddar…
S Syster.K skrev:
[bild] ...liknande detta exempel (lilla taket i vinkeln mellan huskropparna)
Ja, där har du ju lösningen.

Trevligt att försöka bevara det gamla fina utseendet/stilen på huset. :)

• Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.