P
Hejsan alla
Vet inte om jag använder alla termer rätt, så om jag är otydlig så är det bara att fråga. Nu är det så att taket ovanför kupan hos föräldrarna har börja svikta. Kupan är tillbyggd efter det att huset byggdes. Det som gjordes då var att en av takreglarna sågades av så att den inte längre gick ner till husväggen samt att den och bredvidliggande takreglar förstärktes.

Men nu räcker det inte riktigt till och jag undrar hur saker å ting kan förstärkas upp och/eller rättas till. Se bifogade bilder.

Innertak med synlig sviktning nära fönsterkupa, sprickor längs med skarvar och takhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket sviktar!
Innertak med synlig sviktning nära rummets hörn ovanför en stor fönsterkupa, med inredning synlig.
Skapa konto
Större bild på kupan.
Spricka i innertaket vid en trästolpe, tecken på strukturell sviktning i byggnaden.
Skapa konto
Närliggande skada på innertak ovanför (icke bärande?) stolpe vid trappa. Denna skada är mitt emot kupan.

Takstolar med en sågad och förstärkt regel i en vindskupa, isolering och träpanel syns.
Skapa konto

Takstolar i ett vindsutrymme, en avsågad för att göra plats, med synliga förstärkningar och isolering.
Skapa konto
Takregel i mitten är avsågad för att göra plats för kupan, den samt bredvidliggande förstärkta.
Vind med avsågade takreglar vid tillbyggd kupa, förvaringslådor synliga, skador på trä.
Skapa konto
Reglar som det ej gjorts något med.

Har man tagit bort nån bärande innervägg?

De där takstolarna ser verkligen inte rätt byggda för det spannet. Så ja. Det är nog konstruktionen som gör att taket sviktar. Speciellt om man använder vindsytan

P
Jag tror inte att någon bärande innervägg blev borttagen. Det byggdes för nog en 30 år sedan så
kupan har varit där ett tag.

Om man kapar takstolar för en takkupa så brukar man väl förstärka med en limträbalk mellan de kvarvarande takstolarna.
Jag ser ingen sådan förstärkning på bilderna.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.