Tak & Vind
Fulkemisten: [citat] Du menar i överkant va? På sidorna måste det väl gå att lägga den över befintlig papp? Har som sagt 24 graders lutning och det är papp under betongpannor vi pratar om.
messijah: [citat] Nej det bästa är väl om dom hade bytt direkt och målat dom samtidigt. Finns ändå pannor i lager. Såg dock inte att de gjort sånna här reparationer förens jag kontrollerade taket iår.
Killix: Hej. Har gått i takbyte tankar ett tag nu. Huset är 110kvm vanligt sadeltak med zanda pannor från tidigt 80 tal. Riktigt ut nötta, inget ytskikt kvar. Tänkte först anlita firma som målar tak fick offert på ca 25000kr för att måla det. Valde sedan ta offert på att byta ut hela skitet då plåten har flagnat och jag vet inte hur länge deras färg håller på plåt. Fick först offert
Geol00g1: Hej alla hjälpsamma och duktiga byggare! Jag skall sätta igång och inreda en del av övervåningen som idag endast är kallvind och vill försäkra mig om att jag gör rätt. Utrymmet består av två delar där ena delen är ovan ett kök med ryggåstak, dubbla ventilationsgaller på vardera gavel och lös sprutisolering. Andra delen är halvklart med isolerat golv. Det jag tänkt göra är
Dea_34: Får nog boka synkontroll, för visst var det lilla Robertson.... skyller på att dom var ganska sönderkörda men med rätt bits gick dom att få loss . Tack!
justusandersson: Jag har än så länge ADSL via en kopparledning. Fiber är utlovat innan årets slut, vilket jag ser fram emot. Jag har överspänningsskydd både på elnätet (sitter i elcentralen) och på teleledningen. Projekterat av en elkonsultfirma men flyttat av en elektriker i samband med en tillbyggnad.
Frågan: Återkoppling. Blev en lösning med en trekantig plåt på hängrännan i hörnet. Har funkat fint i vinter. Funkar även för sommarregn :) [bild]
Nacho: Verkar råda koncensus i att behålla eterniten, något även besiktningsmannen ansåg man kunde göra. Bra! Är osäker på avståndet mellan takstolarna men där ligger rejäl läkt idag som blir kvar så just bärigheten ser jag inte som något större problem. Att fästa ströläkten med skruv ser jag inte heller som något problem. Men för min förståelse, är det ur ett
Rickard.: Undvik osb, plywood kommer att funka men annat än kanske tidsbesparingen så tycker jag att ny 20x120 råspont är ett bättre val. Men det är min högst personliga åsikt då jag flera gånger sett vad som händer med plywoodtak när dom tagit in vatten. Finns ingen återvändo när plyfan väl blivigt riktigt blöt.
Fadito Carlito Cool: [citat] Tjena. Tack för svaret. Japp jag kollade på flera olika ställen det såg bra ut. Dätemot har jag inte kollat under just den platsen. Upptäckte detta idag nämligen. Haft 2 besiktningsmän där tidigare så har aldrig krympt in och kollat så mycket som jag gjorde idag. Dem nämde inte något om det.
prototypen: Det där kan vara hål för avloppsventilation, det har tydligt läckt in mer är väl numera täckt av pappen. Håll ett öga på detta men var inte orolig. Protte
Sippan7: Efter lite efterforskning verkar det vara liknande på alla pannor nuförtiden, även mina gamla pannor är målade men faktiskt ljusare under än vad de nyare pannorna är (så lite pigment har de ju blandat i). Tegel är väl det bästa avseende varaktighet i färg kan jag tänka mig..
frlise: En uppdatering, efter att ha pratat med en byggfirma fick jag förslaget att bygga en regelvägg och använda konstruktionsplywood för att använda sig av något som kallas skivstabilisering. Pelarna och balkarna förankras sedan i denna vägg. Nu återstår att någon får räkna på lasterna för detta.
JSE: [citat] Nej, 1000:- var för bara för bortkörning. Resten av kostnaderna listade jag i tidigare inlägg. Jag plastade allt själv.
cpalm: Ser nu att det är kopplat till rördimensionen, så det avgör ju saken :)
Rickard.: Nej det låter riktigt dumt. Teorin med kallvindar är att vinden ska ha så liten temperaturskillnad mot utomhustemperaturen som möjligt.
vedklyv: Måhända det är kattfan på vinden som varit framme?
per-o: [citat] https://www.luftbutiken.se/content/82-sokresultat?q=Vilpe+decra ?
Sockerhög: Angående taket så är det ju inte klart ännu så fråga hur lösningen ska bli. I normala fall sätter man vindskivebeslag ovanpå takkupans vindskivor. De skjuter in nån decimeter över yttersta takpanneraden så om man kapat i dalen ska inte spela nån roll då vattnet leds till näst yttersta dalen. Dock svårt att exakt se hur konstruktionen p.g.a fotoperspektivet. Varje panna kan
Claes Sörmland: Du kan enligt konsumenttjänstlagen reklamera fel på taket inom tio år. Fakturan är ditt intyg. Sen kan du alltid avtala med företaget om andra specifika garantier. Den största osäkerheten här är nog om företaget finns kvar om några år. Mindre företag blir inte alltid så långlivade i byggbranschen.
Rickard.: Nu skrev jag aldrig att det var lättare att klammra men det är nog det i och med man slipper kompressor, slangar och ev kärvande pistoler. Men det känns ointressant då båda är jätteenkelt och knappast ett hinder.
petealex: hej jag tänkte bygga en takkupol och undrar om någon har konstruktionsritningar till en sådan. jag behöver göra en bygganmälan enl. Attefalls modellen Så jag vore tacksam om någon som gjort det kunde vara hjälpsam med det så behöver jag inte uppfinna hjulet en gång till :) MVH Peter
stf01: Jag skulle testat, vi satte plåt på vår ena skorsten (används ej) med flöjel och det läckte in i stocken vid regn, inte bra eftersom det aldrig hade torkat upp. Men jag märkte att när vi väntade på plåtisen att ventilationen påverkades rejält, vi ingen insats i den murstocken...
justusandersson: Dina takstolar är en variant av fackverkstakstolar. Fördelen med sådana takstolar är att de klarar stora spännvidder med ganska klent material. Nackdelen är att det är svårt att utnyttja vindarna på ett bra sätt. I takstolskonstruktionen ingår även det som kallas underramarna, dvs det som vindsgolvet ligger på. Vill du göra om en fackverkstakstol till en annan typ av takstol som