Medlem
· 16 inlägg
Hej.
Jag har sett så många olika typer av takstolar att jag blir osäker på hur jag ska bygga.
Jag hittar inget enkelt program för dimensionering av takstolar.
Kanske någon här som kan?
Sadeltak över utbyggnad 9300mm x 5640mm
Spännvidd på takstolen blir 5640mm, taklutning 37°, snözon 2,
tegel på utsida och isolering/innertak i taket.
Mina frågor är: funkar konstruktionsvirke c24 i dimension 45x170 vid cc120 eller cc60 ?
vart bör stödbenen vara?
funkar detta utan bärande inneväggar?
laddar upp en snabbskiss på hur tankarna går..
Jag har sett så många olika typer av takstolar att jag blir osäker på hur jag ska bygga.
Jag hittar inget enkelt program för dimensionering av takstolar.
Kanske någon här som kan?
Sadeltak över utbyggnad 9300mm x 5640mm
Spännvidd på takstolen blir 5640mm, taklutning 37°, snözon 2,
tegel på utsida och isolering/innertak i taket.
Mina frågor är: funkar konstruktionsvirke c24 i dimension 45x170 vid cc120 eller cc60 ?
vart bör stödbenen vara?
funkar detta utan bärande inneväggar?
laddar upp en snabbskiss på hur tankarna går..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är alldeles för stor spännvidd för att kunna fungera med vanligt konstruktionsvirke. Det finns tre alternativ: 1 Fackverkstakstol, 2 Limträ i underramen och kanske även i överramarna eller 3
En stödjande vägg på mitten i våningen under. Tänker du använda vinden till något speciellt påverkar det givetvis valet.
En stödjande vägg på mitten i våningen under. Tänker du använda vinden till något speciellt påverkar det givetvis valet.
Medlem
· 16 inlägg
Det är alldeles för stor spännvidd för att kunna fungera med vanligt konstruktionsvirke. Det finns tre alternativ: 1 Fackverkstakstol, 2 Limträ i underramen och kanske även i överramarna eller 3
Jag misstänkte det.
Planlösningen är inte spikat än och det mesta skulle varit öppet hela vägen upp i nock.
Fackverktakstol är inte så snyggt då.
Funkar limträbalk i underramen och resten konstruktionsvirke?
Under några takstolar kommer det förmodligen gå en vägg på tvären där högsta spännvidden blir 3,6.
Är det fortfarande för långt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej då är fackverk inte något alternativ. Limträ är säkert det bästa. Vill du ha öppet till nock på en del av husets längd kan alternativet med en nockbalk vara intressant. Vilka är längdmåtten? Förutsättningarna för att göra något snyggt är goda!
Medlem
· 16 inlägg
Svårt att förklara utan bild. Här kommer en dålig men förhoppningsvis förklarande skiss..
Rum 3 ska vara öppet i nock. Där har jag betämmt mig för limträbalk i nock och 2 limträstolpar.
En i ytterväggen och en i innerväggen mellan rum2&3.
Till detta har jag hittat dimensionerinshjälp på nätet. 115x115 stolpar och 56x225 nockbalk.
Bygga takåsar med C24 45x170 med cc60 var ochså inom toleranser.
Jag hittar dock inget där man kan dimensionera takstolarna till resten av bygget.
Det röda i skissen är limträ. det blåa c24 45x170.
Om väggen till hallen blir bärande, borde inte limträ i 42x180 hålla?
Anledning att jag helst vill bygga med 45x170 är att jag har massor liggandes..
Rum 3 ska vara öppet i nock. Där har jag betämmt mig för limträbalk i nock och 2 limträstolpar.
En i ytterväggen och en i innerväggen mellan rum2&3.
Till detta har jag hittat dimensionerinshjälp på nätet. 115x115 stolpar och 56x225 nockbalk.
Bygga takåsar med C24 45x170 med cc60 var ochså inom toleranser.
Jag hittar dock inget där man kan dimensionera takstolarna till resten av bygget.
Det röda i skissen är limträ. det blåa c24 45x170.
Om väggen till hallen blir bärande, borde inte limträ i 42x180 hålla?
Anledning att jag helst vill bygga med 45x170 är att jag har massor liggandes..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska svara senare idag samt kolla dimensionerna. Tanken i stort är riktig, även om detaljer behöver ändras.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
56x225 tycker jag är för klent för nockbalken, Den bör snarare vara 56x315 mm. Däremot räcker det med 90x90 limträpelare. Takbjälkarna kan vara 56x225 om de ligger på c/c 1200 mm. Om du använder den dimensionen hela vägen kan du strunta i stödbenen.Det duger inte med konstruktionsvirke som golvbjälkar i delen utan nockbalk heller. Golvbjälkar med c/c 600 mm kan vara limträ 56x225 också. Det finns dock många tänkbara varianter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag glömde skriva i mitt inlägg igår att jag tycker att storleken på det rum som ska ha öppet till nock är tveksam. Din ritning är inte skalenlig och därför tänker man inte på det först. (Man ska alltid rita skalenligt, annars lurar man sig själv!) Med en bredd på drygt fem meter och en längd på knappt tre meter kommer det att upplevas som ett schakt. Längden bör åtminstone vara lika stor som bredden.
Medlem
· 16 inlägg
56x225 tycker jag är för klent för nockbalken, Den bör snarare vara 56x315 mm. Däremot räcker det med 90x90 limträpelare. Takbjälkarna kan vara 56x225 om de ligger på c/c 1200 mm. Om du använder den dimensionen hela vägen kan du strunta i stödbenen.Det duger inte med konstruktionsvirke som golvbjälkar i delen utan nockbalk heller. Golvbjälkar med c/c 600 mm kan vara limträ 56x225 också. Det finns dock många tänkbara varianter.
Är det bara något du tycker eller hur har kommit fram till dimensionerna?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kanske uttryckte mig lite dumt, men dimensioner är inget jag tycker om utan att ha räknat på dem. Jag anser att de dimensioner som du kommit fram till genomgående är för klena. Det är alltid en risk förknippat med att använda verktyg på nätet. Om man ger fel grunduppgifter blir svaren också fel.
Liknande trådar
-
Dimensionering takstolar / avsaknad stödben
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av takstolar
Lösvirke & Timmerhus -
Dimensionering av stålstolpar till takstolar.
Byggnadsfysik -
Dimensionering av takstolar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Svenskt Trä tar fram handbok för dimensionering av takstolar
Artikelkommentarer