Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Sådär brukar det bli när det är målat med tät plastfärg och det är en ökad fuktbelastningen ofta pga dåligt tak/felaktigt gjord takfot. Dom nedersta plankerna är mest utsatta och tätar man dom med färg kan dom inte torka ordentligt.
Så det kan eventuellt räcka med att byta råspontrader en bit upp?Rickard.ag skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Byta råsponten längst ner (och upp till det är friskt igen) samt lägga ny papp där du bytt råsponten
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Rickard.ag skrev:
Nej det ör betongpannor. Dock flackt så inte så mycket lutning. Under nedersta pannorna ligger mossa och gräs kan detta ha påverkat avrinning från pappen? Ingen fotplåt finns.sir_daniel skrev:
Definitivt målat med nån tät plastfärg/oljefärg.
Jag hade likadant när jag köpte huset.
Heltäckande plastfärg och pappen under betongpannorna var fäst med häftpistol genom båda lagren.
Påbörjade arbetet med att bara byta den exponerade sponten, men när jag rev upp pappen visade det sig vara röta vid varje pappskarv över hela taket...
Heltäckande plastfärg och pappen under betongpannorna var fäst med häftpistol genom båda lagren.
Påbörjade arbetet med att bara byta den exponerade sponten, men när jag rev upp pappen visade det sig vara röta vid varje pappskarv över hela taket...
Klicka här för att svara