Vad är sannolikt orsaken till att takutsprånget har ruttna råspontbrädor som här och rutten takfotsbräda.

Pappen och råsponten längre upp verkar okej.

Ruttna brädor och skadad takfot under ett rött takutsprång mot bakgrund av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka och fuktgenomträngning i takpapp till 99,99% säkerhet :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spricka och fuktgenomträngning i takpapp till 99,99% säkerhet :)
Ok men känns märkligt då det bara är såhär längst ner vid tak utsprång ingenstanns längre upp?

Fotot är på det absolut värsta stället.

Rickard.
Sådär brukar det bli när det är målat med tät plastfärg och det är en ökad fuktbelastningen ofta pga dåligt tak/felaktigt gjord takfot. Dom nedersta plankerna är mest utsatta och tätar man dom med färg kan dom inte torka ordentligt.

• Gilla
pelle plåttak och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Sådär brukar det bli när det är målat med tät plastfärg och det är en ökad fuktbelastningen ofta pga dåligt tak/felaktigt gjord takfot. Dom nedersta plankerna är mest utsatta och tätar man dom med färg kan dom inte torka ordentligt.
Så det kan eventuellt räcka med att byta råspontrader en bit upp?

Byta råsponten längst ner (och upp till det är friskt igen) samt lägga ny papp där du bytt råsponten

Rickard.
N Novisfixaren skrev:
Så det kan eventuellt räcka med att byta råspontrader en bit upp?
Så kan det vara. Det är absolut inget ovanligt att dom nedersta 1-4 bräderna är skit medans resten är som nytt.
Viktigt är att se till att stoppa fukten. Är det ett papptak?

Så kan det vara. Det är absolut inget ovanligt att dom nedersta 1-4 bräderna är skit medans resten är som nytt.
Viktigt är att se till att stoppa fukten. Är det ett papptak?
sir_daniel sir_daniel skrev:
Byta råsponten längst ner (och upp till det är friskt igen) samt lägga ny papp där du bytt råsponten
Nej det ör betongpannor. Dock flackt så inte så mycket lutning. Under nedersta pannorna ligger mossa och gräs kan detta ha påverkat avrinning från pappen? Ingen fotplåt finns.
Definitivt målat med nån tät plastfärg/oljefärg.

Rickard.
Jaa där har du nog svaret på din ursprungliga fråga.

Jaa där har du nog svaret på din ursprungliga fråga.
Vilken av mina påståenden menar du är orsaken :)

Rickard.
Kombinationen av allt

Har du kollat hela vägen upp till nock för om taket är brant så kan läckaget vara nästan vart som helst inte bara vid takfoten

Jag hade likadant när jag köpte huset.
Heltäckande plastfärg och pappen under betongpannorna var fäst med häftpistol genom båda lagren.
Påbörjade arbetet med att bara byta den exponerade sponten, men när jag rev upp pappen visade det sig vara röta vid varje pappskarv över hela taket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.