Hej alla,

Vi har köpt en superfin lägenhet byggd 2009, enda problemet är taket (se bilder). Det är betongtak dom har skarvar mellan plattorna, hela lägenheten har sådan tak & jag tycker att det är jättefult. Finns det något smidigt sätt att dölja eller gömma detta?

• Tak i en lägenhet med synlig skarv mellan två betongplattor, inredningsdetaljer i rummet synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i lägenhet med synliga skarvar mellan betongplattor, vit gardin och spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är väl underbart att varje dag få se att man har plattbärlag och inte håldäck!

• Gilla
Goshow och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Bo in er ordentligt så kommer du mest troligt inse att du faktiskt inte bryr dig om det och lägger tiden, energin och pengarna på saker som faktiskt gör skillnad för er.

Om jag har fel hade jag provat med några varv grovspackel och avslutat med ett varv mediumpackel och målning såklart.

Lappa igen dem går ju, men det är nog lika bra att vänja sig. I princip alla nybyggda lägenheter sedan många år tillbaka byggs med filigran och har således dessa fasade skarvar.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om man ger sig på att spackla det där, så är jag rädd att dte blir ojämnt. De olika blocken har troligen inte superbra toleranser. Utan det kommer att visa sig att ett av dem hänger ned ett par mm mer än de andra. Syns inte förrän du försöker spackla jämnt. Går givetvis att spackla det också, men det blir ett stort projekt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man ger sig på att spackla det där, så är jag rädd att dte blir ojämnt. De olika blocken har troligen inte superbra toleranser. Utan det kommer att visa sig att ett av dem hänger ned ett par mm mer än de andra. Syns inte förrän du försöker spackla jämnt. Går givetvis att spackla det också, men det blir ett stort projekt.
Nja, det ska allt vara fruktansvärt slarvigt monterat om de ligger i olika nivåer.
De ligger ju på balkar i en nivå och gör man rätt blir det ingen tandning. Däremot kan jag hålla med om att det inte är värt jobbet oavsett.

Den diffen kallas ju fogsprång och jag har sett det i storleken nån centimeter många gånger. Har till och med ett ställe i egna lägenheten. Är ju reglerat i toleransreglerna men passerar ofta.

Kostnaden är inte värd mödan. Spackla och slipa det där är inget roligt. Kommer ju damma ner duktigt mycket och ni måste plasta in/dammsuga mycket vid arbete. Inte svaret på din fråga men jag hade avstått.

Gud vad åsikter och ingen hjälp. Svara på frågeställningen istället för att förstöra tråden. Suck!

• Gilla
Southmaaan
  • Laddar…
Nej, det finns inget smidigt sätt.

• Gilla
Mattias_Eson och 4 till
  • Laddar…
N
Hej
Skulle möjligen funka med en styv renoveringstapet, för att täcka skarven? Det blir ju ändå en del spacklande av tapetskarven, och om det inte blir bra, så är det ju lite besvärligt att få bort tapeten.
Jag hade nog låtit det vara som det är faktiskt!
/Norra

Det borde vara grängade tak vilket gör det "omöjligt" att spackla. Om nu smaken tillåter kan man ju alltid lista över fogen.

• Gilla
Noodlesoupchan och 1 till
  • Laddar…
Täck den med en list så kan du störa dig på den ett tag!
Omväxling förnöjer!

• Gilla
Niblet och 4 till
  • Laddar…
Provspackla nån decimeter i ett utav hörnen. Hur djup är skarven? Kommer säkert behövas spacklas i omgångar för att det inte ska släppa

Ser många rekommendera spackel, finns det ingen risk för rörelse mellan plattorna så att man istället senare irriterar sig på en spricka i spacklet?
(Som kommer se betydligt mer fel ut än nuvarande avsiktliga skarv)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.