God söndag!
På min friggebod är vindskivorna ruttna se här,
Detta pga vindskivan inte täcker ränndalen sr här:
Vatten rinner ner i dalen och till vindskivorna. Tyvärr! Den andra på denna sida är frisk men på andra gaveln är den ena likadant monterat.
När jag väl bytt vindskivorna, hur åtgärdar jag detta?
Mvh
På min friggebod är vindskivorna ruttna se här,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta pga vindskivan inte täcker ränndalen sr här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten rinner ner i dalen och till vindskivorna. Tyvärr! Den andra på denna sida är frisk men på andra gaveln är den ena likadant monterat.
När jag väl bytt vindskivorna, hur åtgärdar jag detta?
Mvh
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
En bredare plåt som täcker förbi nästa topp är den bästa lösningen men tycker du det blir för fult tycker jag man kan trolla med en L plåt under takplåten. Lite svårt att förklara men duger inte första lösningen kan jag skicka en skiss.
Rickard.ag skrev:
Första förslaget, finns det färdiga extra breda vindskiveplåtar eller är det egen tillverkning som gäller?
Andra förslaget, jag tror jag förstår dig. L, ena biten under takplåten och den andea som rygg mot vindskivan. Typ som en extra ränndal?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Ingen aning faktiskt då jag lärde mig tillverka egna plåtbeslag långt innan jag behövde några personligt så jag vet inte vad som finns i handeln.
Andra förslaget är lite av ett hack som jag använt en gång vid ett riktigt specialfall om än helt andra förutsättningar men med aamma problematik men det är som du trodde man gör en plåt som får ett uppvik mot vindskivan och även ett litet uppvik i hålrummet under första profiltoppen. Så ett riktigt L blir det inte men jag visste inte hur jag skulle beskriva det. En extra ränndal kanske var en bättre beskrivning.
Andra förslaget är lite av ett hack som jag använt en gång vid ett riktigt specialfall om än helt andra förutsättningar men med aamma problematik men det är som du trodde man gör en plåt som får ett uppvik mot vindskivan och även ett litet uppvik i hålrummet under första profiltoppen. Så ett riktigt L blir det inte men jag visste inte hur jag skulle beskriva det. En extra ränndal kanske var en bättre beskrivning.
T topmount skrev:
Jag tro inte det, som jag ser det behövet jag minst 5cm till helst lite till. För du menar att få bort trä så plåten kommer längre i på taket.
spontant känns en längre plåt enklast, kanske inte billigast eller snyggast men då blir det ett tak över den felande ränndalen.
Kanske byta till vindskivor i plåt så slipper du dessutom besväret med att måla dom...
Vet inte om det går att hitta färdiga. Mina föräldrar bytte tak för ett par år sen. De valde då ett plåttak (sånt som ser ut som tegelpannor) och en plåtslagare på plats satte dit vindskivor i vitmålad plåt. Ser faktiskt ganska bra ut tycker jag.
Vet inte om det går att hitta färdiga. Mina föräldrar bytte tak för ett par år sen. De valde då ett plåttak (sånt som ser ut som tegelpannor) och en plåtslagare på plats satte dit vindskivor i vitmålad plåt. Ser faktiskt ganska bra ut tycker jag.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Varför inte bara ta en plåttång och vika upp takplåten lite och få vattnet att rina neråt istället för mot trät ?
Stefan1972 har helt rätt, göra om hela taket eller vika upp dalen som för vattnet mot vindskivan. Näst bästa lösningen efter (gör om gör rätt).
Ja, det skulle jag säga är ett betydligt större fel i sammanhanget, att byta vindskivor går ju lätt, men om man inte åtgärdar läktningen finns det stor risk för röta över hela taket...Excel skrev:
Även takfotsplåt saknas, undrar vad mer som dyker upp när man lyfter på plåten?