7 282 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Teglet ligger inte bra
Ligger rätt och ligger rätt, dom vickar hur man än lägger dom. Om jag tar valfri panna ur leveransen och lägger den någonstan på taket där det inte ligger några pannor förut så vickar den. Lägger jag den på en plan bordsskiva så vickar den. Provar jag fem-sex olika så hittar jag en som ligger kvar utan att vicka.
Kan du få pannorna att ligga still och 'rakt' om du avviker från byggbredd som tillverkarn anger?
Isåfall är ju det ett alternativ.
När jag la pannorna på garagetaket la jag dom så dom låg bra och funderade inget över byggbredden.
Isåfall är ju det ett alternativ.
När jag la pannorna på garagetaket la jag dom så dom låg bra och funderade inget över byggbredden.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Men det låter ju faktiskt som om dina pannor är skeva och olika mellan panna till panna. Då är nog inte läktavstånd, byggbredd mm. helt ovesäntligt, det är ju fel på pannorna. Vänta på utsago från leverantör och se, kanske en dålig sändning.
Men jag tycker nog iallafall att du skulle prova med ett tätare läktavstånd och låta pannorna gå mer omlott.
Men jag tycker nog iallafall att du skulle prova med ett tätare läktavstånd och låta pannorna gå mer omlott.
Nu har jag provat lägga lite pannor på andra sidan taket. Jag har gjort så att jag har sorterat undan pannorna som inte ligger bra. Det blir väldigt mycket sorterande och tar en jäkla tid. De pannor som inte ligger bra är de som är skeva och ligger och vickar. Tillverkaren säger att det är normalt att man får kasta ner någon panna som inte duger då och då. Frågan är var man ska dra gränsen? Ska man underkänna alla pannor som inte ligger perfekt dikt an mot läkten eller är det normalt att det vickar och skevar lite grann? När jag höll på igår tog det mig 30 min att lägga 14 pannor. Jag gick säkert igenom 50 st innan jag fick dessa 14 att ligga skapligt. Perfekt skulle jag inte säga att det blev. Läktavstånd och byggbredd verkar inte göra någon skillnad.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Byggbredden är oerhört viktig. Ett bra sätt att få det rätt är att du spänner fast en rak planka mot läkten lägg första kolummnen dikt mot plankan. Flytta plankan på millimetern till rätt byggbredd, lägg en kolumn till osv.
Har du väl lagt ett par kolumner för tätt så fortplantar sig felet så att det blir fel även på efterföljande.
Själv använde jag metoden på enkupigt tegel. Det funkade bra. Men man skall komma ihåg att lertegel kan inte ligga helt perfekt överallt, det är lite av charmen med materialet. Fast på din första bild ser det inte bra ut.
Har du väl lagt ett par kolumner för tätt så fortplantar sig felet så att det blir fel även på efterföljande.
Själv använde jag metoden på enkupigt tegel. Det funkade bra. Men man skall komma ihåg att lertegel kan inte ligga helt perfekt överallt, det är lite av charmen med materialet. Fast på din första bild ser det inte bra ut.
Gnilrub, om det är så stor skillnad på pannorna tycker jag du ska reklamera hela leveransen. Jag har förvisso bara erfarenhet från två uppsättningar vittinge-pannor till mitt tak men tittar jag på det jag la dit härom året (tillverkat 1991) så är alla pannor exakt lika, ingen panna har kasserats pga dålig passform.
Är Randers avsevärt billigare än tex Vittinge som skulle motivera en kvalitetsskillnad?
Är Randers avsevärt billigare än tex Vittinge som skulle motivera en kvalitetsskillnad?
Jag har varit i kontakt med Randers men inte fått något konkret svar ännu, väntar på det. Jag betalade samma för deras tegel som jag hade gjort för vittinge, 127kr/kvm. Anledningen till att det blev de danska pannorna är att de fanns i lager hos den bygghandel jag helst använder i stan. Jag ska ta en bild på hur de ligger på andra sidan där jag känner mig någorlunda nöjd. Sen är det ju det att jag har ingen som helst lust att behöva ta ner alla pannor och lyfta upp nya igen.
Hej, tillverkaren skickade ut en representant som inspekterade och kom fram till att jag fått en dålig leverans. Jag fick en del nya pannor som var bättre men inte helt hundra dom heller. Jag la till slut upp det jag hade vilket blev en blandning av både bra och dåligt tillverkade pannor. Jag var så less på det att jag inte orkade bry mig till slut. Så här 10 år senare grämer jag mig fortfarande ibland. Jag har en gammal lada på tomten med tegelpannor från 50-talet och dom ligger perfekt, det gör inte dom på huset.J Jönas skrev:
Först o ch främst: tack för ditt svar, så kul att efter nästan tio år plocka upp tråden igen.
Är själv i planeringen för att lägga ett Randers tegeltak så hoppad detta du vittnar om är en tråkig enstaka händelse.
Är själv i planeringen för att lägga ett Randers tegeltak så hoppad detta du vittnar om är en tråkig enstaka händelse.
Jag tror att jag bara hade oturen att få en dålig leverans. Har varit i kontakt med några andra som lagt samma sorts pannor och dom har varit nöja. Om man bortser från passformen som var dålig på just mina pannor så är jag nöjd. Dom är ganska mycket tjockare och tyngre än Vittinge och jag har inte behövt byta någon på dom här 10 åren. Kan faktiskt inte se några tecken på slitage ellet åldrande alls.J Jönas skrev:
En fördel med att välja Vittinge istället skulle annars vara att det verkar finnas mer tillbehör till dom. Som tex takhuvar, taksteg och sånt. Annars är det väl mest en smaksak vilka man tycker är snyggast.
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Glipor in i krypgrunden vid husknut pga syll som inte ligger dikt an
Grund & Markarbeten -
Hur ansluter jag stuprör till markrör som inte ligger i linje
Grund & Markarbeten -
Täcksida ligger inte i linje med överskåpet, råd!
Kök -
IKEA bänkskåp, ett skåpet ligger inte lika mycket ut från väggen som övriga skåp.
Kök -
Reglar ligger inte an mot väggen
Isolering