I radhuset jag äger (från -69) saknas inspektionslucka till nockvinden. Det är snedtak på huset. Nu ska jag byta ut och tilläggsisolera träfasaden som leder upp till takets högsta punkt.

Bör jag passa på och bygga en inspektionslucka från utsidan? Vad är för- resp nackdelar med lucka från innertaket resp ytterväggen?

Jag har ingen bra koll på innertaket men brukar det inte sitta en fuktspärr så ånga inifrån inte kan ta sig upp på vinden? Det talar väl i så fall emot lucka från innertaket.

Å andra sidan känns det spontant som en dålig idé att ta upp ett hål utifrån.

Hjälp, hur ska jag göra?

Innertaket är ju klart enklast.
Det finns färdiga luckor med inbyggs trappa att köpa.
Installationen går på några timmar bara.

Du kanske ska kontrollera brandskyddet på vinden samtidigt mellan husen.

• Gilla
JojjeAM
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Innertaket är ju klart enklast.
Det finns färdiga luckor med inbyggs trappa att köpa.
Installationen går på några timmar bara.

Du kanske ska kontrollera brandskyddet på vinden samtidigt mellan husen.

Bra idé med brandskyddet, det hade jag inte tänkt på!

Finns det något fuktskydd eller så i de färdiga luckorna? Jag misstänker att det ligger plast på golvet i nockvinden och om jag tar hål på det bör jag väl täcka upp på annat sätt? (Trappa i luckan behövs inte, det är ändå bara kryphöjd på nockvinden så jag kommer inte ta mig dit regelbundet.)

Finns ju oxå väggluckor som är lite mindre som brukar användas till kattvindar.
Bra i vissa hus hus som har mindre än 1200 mm mellan takstolarna eller det är trångt där man vill sätta lucksn saknar då trappa men kan användas även i tak

Hej!
Jag är i samma situation, behöver en inspektionslucka men vet inte vad jag ska göra åt fuktspärren. @ChriEri fick du något svar på den frågan?

• Gilla
Jonkagoo
  • Laddar…
Köper du en färdig lucka från t.ex Dolle så släpper inte den igenom fukt. Befintlig plast ansluter mot den ram av reglar man får bygga upp. Sen drevar man mellan karm och regelverk.

M markusgustavsson skrev:
Hej!
Jag är i samma situation, behöver en inspektionslucka men vet inte vad jag ska göra åt fuktspärren. @ChriEri fick du något svar på den frågan?
Nej, allt jag vet är det som syns i denna tråd. Jag byggde min fasad utan lucka i alla fall. Sätter antingen in den från gaveln eller så installerar jag lucka i innertaket.

M mattias_75 skrev:
Köper du en färdig lucka från t.ex Dolle så släpper inte den igenom fukt. Befintlig plast ansluter mot den ram av reglar man får bygga upp. Sen drevar man mellan karm och regelverk.
Det var rätt eleganta luckor det där!

Dock såg jag inget om drevning och plast i den film jag tittade på. (https://www.dolle.se/produkt-3/vindstrappa-dolle-clickfix-36-mini-1) Oavsett så behöver jag ingen trappa. Jag behöver bara en lucka man kan öppna för att kolla om taket har läckt, det är inte ståhöjd eller så på min vind. Däremot fick jag lite tips om hur man skulle kunna bygga själv, så tack för det.

Täta mot karmen till lucka precis som man gör med fönster , plasten ut på regeln, sen drev mellan regel och karm, sen en ångspärr tejp från karm till plast så blir de tätt(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.