Håller på och lägger 2-kupigt från Randers Tegel och blir inte riktigt nöjd. Jag tycker att pannorna inte ligger an mot varandra på ett snyggt sätt. Den överlappande delen sticker upp så mycket istället för att ligga dikt mot den föregående pannan. Dessutom ligger de och vickar. Om man trycker till pannorna så lyfter de sig alltid i något av hörnen. Är det någon som vet om det ska vara så här eller om det är något fel?

• 20090830001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som de skulle dras isär lite..

Andra raden andra pannan från vänster ligger rätt, frågan är vad du gjort med resten..... ;)

Har du inte varit noga med läktningen kommer du få problem, men det tar också ett tag innan man kommer på hur det ska kännas när pannan ligger helt rätt. Det ska inte vicka eller sitta löst.

Jag har provat att dra isär och trycka ihop. Jag har kontrollmätt läktningen och har till och med provlagt med andra läktavstånd det blir likadant ändå. Om jag när jag ska lägga ut en panna provar flera olika tills jag får det bra så blir det hyffsat men i det stora hela så blir det som på bilden. Byggmåttet på dessa pannor är 253 mm. Så efter de 4-5 första raderna började jag måtta 253 mm uppe och nere, spännde upp murarsnöre och la efter det. Det blir likadant då också.

Ska inte varje övre högra hörn ligga under nedre vänstra hörn på pannan snett ovanför till höger?
Luddigt skrivet men hoppas du/nån förstår. :)

Lägger du dom från rätt håll?

Redigerat:
FredrikR skrev:
Ska inte varje övre högra hörn ligga under nedre vänstra hörn på pannan snett ovanför till höger?
Luddigt skrivet men hoppas du/nån förstår. :)

Lägger du dom från rätt håll?
Rätt, det är det som är felet, alla pannorna på en rad ska ligga ovanpå den undre raden, inget instick och andra konstigheter. Ger sig naturligt om du lägger från höger till vänster.

Näe, så är det inte.

Jag tror jag förstår vad fredrigR skriver men det är inte rätt. Var tvungen att titta på mitt eget tak och det ska inte vara överlapp på det viset. Däremot tycker jag att överlappet från den övre vänstra (av fyra pannor i en fyrkant) har dåligt överlapp över skarven mellan de fyra pannorna och det beror isåfall på läktavståndet.

Här ligger pannorna på samma sätt sett till överlappet och detta är rätt.

PICT1391.JPG

MathiasS skrev:
Näe, så är det inte.

Jag tror jag förstår vad fredrigR skriver men det är inte rätt. Var tvungen att titta på mitt eget tak och det ska inte vara överlapp på det viset. Däremot tycker jag att överlappet från den övre vänstra (av fyra pannor i en fyrkant) har dåligt överlapp över skarven mellan de fyra pannorna och det beror isåfall på läktavståndet.

Här ligger pannorna på samma sätt sett till överlappet och detta är rätt.

[bild]
Men du har ju en annan modell där vänstra nedre hörnet är "skuret" om pannan varit helt rak i nerkant, hur ligger den då?

Mitt nedre vänstra hörn är också skuret. Jag har mejlat bilderna till leverantören för att se vad dom tycker.

Missade att gnilrub hade skurna hörn också. :)

B
hur gjorde du när du mäte ut läkt avstånd?

Det ser ut som taket bågnar, eller åtminstone läkten.
Eller är det nockbrädan som inte är helt rak?

Det är en synvilla att det bågnar. Jag hajade också till men de blir så när man tar ett kort rakt upp.

• 20090831007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din sista bild tycker jag det syns rätt tydligt att du inte dragit isär pannorna tillräckligt mycket, dvs dom ska längre ifrån varandra i sidled.

Sådeså.

Det är klart att det kan vara så att de ligger för tätt men jag har ju använt den byggbredd som tillverkaren föreskriver. Sen är det så att en del pannor i leveransen ligger hur bra som helst medan andra eller dom flesta liger och vickar. Att dom vickar gör att någon ände alltid ligger i luften och inte på läkten. Det gör att nästa panna trycks upp av den som inte ligger på läkten och sen håller det på så där. Men det är klart att jag har funderat på om det är jag som gör fel och om jag ska ta och lägga om alla pannor från början bara för att vara säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.