Hej!
Jag håller på att riva ut ett gammalt expansionskärl på min kallvind. Från kärlet går det 2 rör ner i bostaden som jag kommer plocka bort vilket leder till att jag får ett hål i vindsbjälklaget.
Hur kan jag täta detta på bästa sätt?

Konstruktionen är (nedifrån och upp):
Innertak - brunt papper / kartong - kutterspånisolering - mineralull - vindpapp (ligger utlagt på isoleringen över hela vinden, varför undrar jag?)

Det är ett gammalt hus och jag är inte pigg på att sätta ångspärr. Har kollat på ångbroms men alla tillverkare rekomenderar inte att sätta detta på kallvinden.

Det jag vill uppnå är att minska / ta bort konvektionen genom att täta hålet som finns. Jag misstänker dessutom att det finns hål på andra ställen i vindsbjälklaget men de får jag ta senare.

Min plan är:
1. Ta bort kärlet och rören
2. skotta bort all kutterspån och mineralull
3. Täta hålet / hålen (här behöver jag hjälp av er :) )
4. Skotta tillbaka kutterspånet men INTE mineralullen
5. Fylla på med Termoträ

Kollar man idag så ser det ut som att det ligger "brunt papper / kartong" under kutterspånet. Antar att detta är till för att inte spånet ska rasa ner genom taket?

Jag har lite påväxt på yttertakets insida (dvs råsponten) så detta är ett steg i att försöka åtgärda problemet. Ni kommer säkert fråga om min ventilation i huset - Den är fixad :)!

Mvh
Clay

Peta ner lite isolering i hål/en och täck med en masonit/träbit och fäst med ett par skruvar så är det klart

J jonaserik skrev:
Peta ner lite isolering i hål/en och täck med en masonit/träbit och fäst med ett par skruvar så är det klart
Ok. Om jag hittar fler hål / springor på andra ställen? Samma sak med dem?

Ja du kan lägga vanligt brunpapper ( omslagspapper ) över springor och hål, är dom inte stora så håller det för kutterspån/mineralull, det är inga stora tyngder som är där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.