pelle plåttak
pelle plåttak: om det är mer än 45 grader takvinkel är inte lösa steg godkända
8 svar · 3,7k läst
·
U
Uppfinnar-Nils: [citat] Ja, det är rätt, man bör komplettera med förankringspunkter på gavlarna också om man ska jobba över hela taket. I mitt fall tänkte jag bara på en förankringspunkt inför kommande arbete med att sätta upp en takbrygga alldeles under skorstenen och för ev. framtida inspektion av skorstenen. När takbryggan är på plats blir den också en godkänd förankringspunkt för
9 svar · 7,4k läst
·
M
MAJOhusprojekt: Hej! Ja precis! Igår var var det extremt väder med blåst och regnhagel. Fönstren i vardagsrummet började imma igen och sen kom då det plötsliga läckaget av vatten genom taklampfästet där det nu enbart finns elkablar. Lite läskigt med tanke på vatten nära el. Vi ska ta oss upp på taket idag genom takluckan till skorstenen. Det kanske är just där läckaget finns, runt skorstenen.
4 svar · 1,1k läst
A
Asse_softberg: Hej! Förbereder uppe på vinden så en firma ska kunna komma och spruta lösull på vår vind, satt Bewi luftspaltsskiva på långsidorna men då jag har lågt i tak på vinden och det är ett helvalmat tak så är det för trångt för att komma åt och lägga luftspaltsskivorna på kortsidorna. Köpt isoleringsmaterial som jag tänkte man kunde peta in där och trycka på plats så ej
0 svar · 781 läst
W
www: Hej. När gamla takspån tas bort från taket kvarstår många spikar. Kan naturligtvis sitta i 3 dagar på taket med en hammare i handen... Hur gör man det snabbare? Kanske finns det ett lämpligt verktyg?
0 svar · 823 läst
Magnus E K
Magnus E K: Att göra som Stefan föreslår är det klart enklaste om målet enbart är att få ett slätt tak, dvs att inte samtidigt också fälla in spottar eller annat i det nya taket.
7 svar · 3,2k läst
·
nordbear
nordbear: Ok, tack för svaren Rickard!
4 svar · 6,9k läst
·
&
&Charlie: [citat] Bra fråga, det ska vi kolla!
8 svar · 1,6k läst
·
M
Munkfors: Gött (y)
2 svar · 1,7k läst
·
M
2 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Det är taklutningen som gör att det vid regn blåser in under. Kan du lyfta lite på pannorna som stegfästena ligger under och göra rent, det finns silikon som tål 100 C och lägga en sträng mellan så blir det nog tätt
5 svar · 2,3k läst
·
J
Jarlsgård: Kollade protokollet nu och såg att det var i Åsa! Hemmaplan.. Kolla rundor på resten av radhusen som ligger där bakom huvudgatan, finns rätt gott om dem! Någon annan bör ju åtgärdat sitt tak! Värt att tänka på också gällande dessa radhusen är att det inte är allt för ovanligt att man inreder vinden och på så vis får ett "3 våning hus", perfekt allrum/ungdomsrum:)
10 svar · 5,8k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Tillägg : den plana plåten ska inte vara helt plan, utan ha nervikta kanter 10-15 mm. som passar in i takplåtens profil. Jag beställde min (1600 x 800 ) hos en plåtslagare och betalade 600:- år 2009.
3 svar · 8,5k läst
·
A
ArneTW: [citat] Var det några skador på råsponten? Tror att utvecklingen gått mot tunnare takplåt som lättare deformeras så det kanske är sämre nu... Min tro är att det kommer in lite vatten i spikhålen men det är inga mängder och det torkar upp innan det gör hittar igenom pappen. /ATW
25 svar · 11,6k läst
J
Johan190123: Har pannor byter alla på bild och byter tak om 5 år;)
15 svar · 4,8k läst
·
D
Dallastower: Tack för tipset, har kontaktat en plåtslagare :-)
2 svar · 3,0k läst
T
Termit: [citat] Varför ingen ångspärr vid oisolerat?
3 svar · 1,8k läst
·
S
svårt med beslut Caroline: De fick lägga dubbla takpapp...
4 svar · 2,1k läst
Matti_75
Matti_75: Vänd plåten med långa änden ner i rännan, som det är nu kan vatten och snö blåsa in under plåten. Sedan måste du dra upp takplåten den ska inte ha något överhäng när du monterar den typ av plåt du har.
11 svar · 18,5k läst
·
ginnfilt
ginnfilt: Någon som vet något om kompatibilitet mellan Wijo och Lindab? Passar till exempel Lindabs ränngavel på en ränna från Wijo?
9 svar · 14,9k läst
Anders243
Anders243: Sök på Takhuv ventilation eller kinahatt. Finns enklare sorter på de flesta bygghandlare, som t.ex. Byggmax. Annars har ventilationsbolag såsom t.ex. Soliduct huvar. Edit: www.byggmax.se/takhuv-p315026 Eller https://soliduct.se/takhuv-k-100-svart.htm
1 svar · 3,3k läst
X
xLnT: Kan vara så enkelt att det är pannor som var sönder vid leverans och användes där det inte syntes.
3 svar · 2,5k läst
·
G
Gustafss: Nej, tyvärr. De är hämtade. Lycka till i letandet. Hälsar, gustafss
8 svar · 9,2k läst
nikasp
nikasp: Vi får se hur länge det håller innan första läckan.
52 svar · 30,3k läst
·
Y
Yrrol: Har liknande problem och började täta springor utan att få bort det helt. Doften försvann när jag hade öppet ett fönster och insåg då att jag kan nog ha obalanserad ventilation/undertryck som tvingar ner dofter från där isoleringen ligger. Kollade andra fönster där jag glömt öppna spaltventilerna efter ett experiment att öka luftutbytet i andra delar av huset. - Tänker be en
3 svar · 2,7k läst
VidarH
VidarH: Jag tänkte väl sätta de sämre pannorna nere vid hängrännan för att minska problemen så gott det går. Alternativt att jag hystar dem och tar modernt material ett par rader närmast gavlarna. (ena/bägge?)
2 svar · 748 läst
Rickard.
Rickard.: Precis, det är pappen som ska vara vattentät.
16 svar · 9,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ser inte speciellt märkvärdigt ut, håll koll efter väta efter ett häftigt regn och snösmältning (om ni har möjligheten). Och som sig bör så kontroll vinden nån gång per år och se så det inte växer, att ringa in med penna och datum är ett lätt sätt att hålla koll.
1 svar · 2,2k läst
·
Smackbonk
Smackbonk: [citat] Tack för svar, jag kommer göra som du
8 svar · 4,6k läst
SysterNett
SysterNett: Hur menar du bytt färg på teglet?
7 svar · 1,7k läst
C
cpalm: [citat] "Allmänt råd" are basically examples on how the associated requirements can be met. Or rather what's usually done to meet them. As such, they also give a hint on what aspects of a requirement are important and what acceptable levels are. So you're free to use an alternate way that provides the same level of compliance, but you can't just ignore the recommendation completely.
2 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.