Hej. Jag håller på att fundera på en sommarstuga som är begränsad till en våning. Huset kommer bli i vinkel och tanken är att inreda vinden som loft för att få mer yta.

Enligt en snabb googling kallar National Encyklopedin ett tak med två korsande sadeltak för korstak men det är enda referensen så det kanske de hittat på själva...

Hur som, för att få mer volym på loftet i själva vinkeln på loftet så funderar jag på hur man kan bygga bygga med två genomgående taknockar. Hörnet får då som två stora takkupor med möjlighet till fönster

Nock1 som är blå skulle kunna byggas med takstolar men Nock 2 som är röd vill jag ha fulltakhöjd under.

Hur skulle ni bygga detta tak?
Om varje nock byggs av en limträbalk, kan de mötas i samma plan eller måste en vara under den andra?
Finns det något annat smart sätt att maximera ljus och volym på loftet?

Huset sett uppifrån:
Korstak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
T toolman77 skrev:
Enligt en snabb googling kallar National Encyklopedin ett tak med två korsande sadeltak för korstak men det är enda referensen så det kanske de hittat på själva...[bild]
Jag vill följa upp denna fråga då jag är intresserad av att bygga ett hus med "korstak" dvs två korsade sadeltak. Se t ex grov skiss:

Grov skiss av ett hus med korstak, där två sadeltak är korsade över en rektangulär byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga: Hur konstruerar man takstolarna för en sådan konstruktion? Särskilt om "övervåningen" byggs hög (säg 5m) med plats både för övervåning och vindsloft t ex?

Det är i princip ett sadeltak med två stora takkupor. Enklast är att placera balkar i takskärningarna som alla avsågade högben (både från sadeltaket och respektive takkupa) landar på. Man kan se dessa balkar som två lite kraftigare och diagonalt placerade takstolar. Att konstruktionen blir hög är inget problem

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.