Hej.
Jag bygger en veranda och har tänkt mig dubbelfalsat plåttak på den.
Lutning 4 grader

Nu ligger råspont
Jag har också lagt underlagspapp YAP 2200 och enligt instruktionerna på den pappen skulle jag spika genom båda lagren vid skarvning dvs synlig spikning.

Nu hade jag en plåtslagare hör för att få offert på läggning av plåttaket.

Han säger att det ska vara dold spikning för att spiken inte ska komma i kontakt med plåten. Han är också osäker på om det är rätt papp.
Enligt papptillverkaren är pappen för minst 14 grader men jag har läst mig till nånstans att den funkar till 3 grader under plåt.
En annan plåtslagare sa att det var den jag skulle ha och det var den som stod i "Lathunden" från Svenskt Trä.
Ytterligare en plåtslagare visste inte vilken papp det skulle vara.

Eftersom det oftast finns olika lösningar och åsikter så kollar jag här om det finns några svar.
Ange gärna i svaren om ni jobbar som plåtslagare etc.
Tack på förhand
/Petter

Brukar man ha papp under riktigt plåttak då?

S Stefan1972 skrev:
Brukar man ha papp under riktigt plåttak då?
Jomen det verkar de vara överens om. Mest för kondensen förstod jag det som. Men jag är ju uppenbarligen ingen takläggare

Dold spikning körde vi på. Sen klisterkanten över spikarna. Det mest logiska eftersom annars riskerar spik att skrapa i plåten och dessutom anser inte jag att dubbelspikning är bra i långa loppet. Eftersom minsta lilla som pappen rör på sig med åren så kan det bli ett läckage in. Även om det är minimalt...

Man lägger alltid underlagspapp under falsade plåttak nu för tiden. Normalt duger nästan vilken papp/duk som helst, men i ditt fall, med endast 4 graders lutning är nog pappen viktigare. Det är egentligen ett gränsfall att lägga falsat plåttak på den lutningen, även om det har gjorts på en väldigt många balkonger och verandor genom alla tider.

Pappen skall dock absolut vara dold spikad, men du kan säkert rädda det med att smeta asfaltsklister över alla synliga spikskallar.

Du spikar med doldspikning och du ska använda en papp med vikt på 1800g/m2. Det finns speciella utan sand just för detta.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tack. Det handlar om 2000 spik 57 kvm och nollgradigt. Hoppar nog över klistret. Får väl lägga en ny duk istället...

P pelob22 skrev:
Tack. Det handlar om 2000 spik 57 kvm och nollgradigt. Hoppar nog över klistret. Får väl lägga en ny duk istället...
Ja viktigt att den duken inte är kapilärbildande eller hydrofob.. den där sandlösa pappen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.