Det finns tillfällen då jag nära på ångrar mitt husköp.Och det är när min höjdskräck knackar mig på axeln och vill ha min uppmärksamhet.

Som nu,när jag skulle behöva klättra upp och kolla om ena hängrännan är full med skräp,för den svämmar över när det regnar,och regnvattnet stänker mot husgrunden och grunden blir blöt vid varje regntillfälle....

Känner mig även osäker på exakt var jag ska placera stegen. På husfasaden,eller på hängrännan?
Om jag lägger stegen på hängrännan blir jag rädd för att den går sönder av tyngden när jag går upp för stegen.

Huva.....Hängrännor och höjdskräck går inte ihop,har jag upptäckt....:oops::D

T tgr_se skrev:
Finns ju lösningar

[länk]

[länk]
Perfekt. Tack för tipset. Att slippa gå upp för en stege är för mig guld värt. Visste inte ens att det fanns så långa skaft.Tack och bock.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Hyr en skylift men det är kanske lika illa om du är höjdrädd

A AndersS skrev:
Motorisera med t.ex. en Stihl lövblås och sedan tillbehör för att blåsa rent i rännan, sydväst på.
[länk]
Jag kör med sådan och blåser rent varje höst på våra fastigheter, du når ca 4 m.
Detta var också ett bra tips,tack.

nikasp
Jag har sprungit så mycket på taket på vårt torp i år så min värsta höjdskräck har helt lagt sig. Reagerade på att jag inte alls fick nåt darr ens när jag monterade hängrännor i helgen som var. Brukar starkt ogilla att stå långt upp på stege och jobba med båda händerna.

Ett överlevnadstips är förutom ställning att köpa en bra stegfot så risken att glida i sidled minskar.

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hyr en skylift men det är kanske lika illa om du är höjdrädd
Skylift är fruktansvärt om man är höjdrädd, själv blir jag sjuk av det.

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Det finns tillfällen då jag nära på ångrar mitt husköp.Och det är när min höjdskräck knackar mig på axeln och vill ha min uppmärksamhet.

Som nu,när jag skulle behöva klättra upp och kolla om ena hängrännan är full med skräp,för den svämmar över när det regnar,och regnvattnet stänker mot husgrunden och grunden blir blöt vid varje regntillfälle....

Känner mig även osäker på exakt var jag ska placera stegen. På husfasaden,eller på hängrännan?
Om jag lägger stegen på hängrännan blir jag rädd för att den går sönder av tyngden när jag går upp för stegen.

Huva.....Hängrännor och höjdskräck går inte ihop,har jag upptäckt....:oops::D
Vi har tagit hänsyn till min höjdskräck när vi köpp nytt fritidshus, lågt envånings sjuttiotalshus med plåtpannor :-)

harry73
Det är väl rätt så smart att öva med att rensa hängrännorna för att få bort sin höjdskräck. Det kommer en dag man behöver måla eller byta vindskivor och då är det skönt att man inte blir alltför osäker och rädd.
Sedan är det bra att se över sitt tak med jämna mellanrum, ta bort mossa innan det äter upp betongen och byta trasiga pannor.
Om man då inte vågar stå på ett stege för att titta i hängrännorna har man ett problem.
Ett alternativ kan vara att köpa en rullställning, så att jobbet på höjden blir lite enklare och säkrare.

Ställer man ett stege mot taket, ska det luta mot hängrännorna och sticka upp minst 50 cm eller kanske en meter.
Då får man bra arbetshöjd och kan man hålla sig i steget medan man jobbar. Ta med liten hink eller plastkasse för att kunna lägga renset i.
Sätt på dig arbetshandskar om det finns lite utrymme ovanför rännan och det finns risk att skada fingrarna. Ta med diskborste för att underlätta rengöring av hängrännan.
Under regnperioder är det bra att börja vid stupröret och jobba mot mitten, då får kvarstående vattnet en möjlighet att rinna undan medan man jobbar och slipper du jobba i en vattenfylld hängränna.
Finns det mycket mossa på taket, kan man med fördel ta med en sopkvast på taket och rensa taket så långt upp man når.

Se till att ha en stege med breda "stegben". Alltså en sådan där tvärbalk där nere. Då kan stegen i princip inte välta i sidled.

Nästa fara med en stege är att man skall ställa den med rätt lutning. Den skall stå brant, så att den inte glider utåt på underlaget. Men står den för brant, så kan den välta baklänges när man klättrar.

Enligt en tumregel som en skyddsingenjör lärde mig, så skall stegen stå med ca 70 graders lutning. Och det kan man kontrollera genom att ställa sig med fötterna i sidled mot stegfoten, och sticka ut armbågen mot stegen. Det är rätt lutning om du kan sätta handen mot midjan (på sidan av kroppen), och armbågen når fram till stegen. Det finsn bilder av förfarandet på nätet. Följer man tumreglen så kommer inte stegen att glida bakåt, och den kommer inte att välta bakåt när man klättrar. När stegen står så brant, så blir det också låggt tryck mot väggen eller hängrännan som du lutar den mot.

Skulle rännan gå sönder av din stegbelastning, så är rännan i så dåligt skick att det ändå är hög tid för ett byte. och det är inte farligt om den knäcks, stegen kommer då att luta mot takkanten istället.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
Enligt en tumregel som en skyddsingenjör lärde mig, så skall stegen stå med ca 70 graders lutning. Och det kan man kontrollera genom att ställa sig med fötterna i sidled mot stegfoten, och sticka ut armbågen mot stegen.
Jag tänkte skriva att om takfoten är 2 - 2,5 m hög, då ska stegets fot stå en meter ut från takfoten. Då befinner du dig på rätt sida från stegets fot (taksidan) och kan steget inte välta baklänges. Det stämmer rätt så bra med Hempularens 70 graders lutning

nikasp
H hempularen skrev:
När stegen står så brant, så blir det också låggt tryck mot väggen eller hängrännan som du lutar den mot.

Skulle rännan gå sönder av din stegbelastning, så är rännan i så dåligt skick att det ändå är hög tid för ett byte. och det är inte farligt om den knäcks, stegen kommer då att luta mot takkanten istället.
Här litet tips för att vara lite snäll mot rännan: https://gds.se/tak/hangrannor/taklaggningstips-skydda-hangrannan

En annan idé är att ta bort silarna i hängrännan, där stuprännan är ansluten.
Sådana var vanliga förr, och gör att löv, barr och kvistar stannar kvar i rännan.
Installera i stället sådana här nederst på stuprännorna:
88-451_xl_1.jpg

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En annan idé är att ta bort silarna i hängrännan, där stuprännan är ansluten.
Sådana var vanliga förr, och gör att löv, barr och kvistar stannar kvar i rännan.
Installera i stället sådana här nederst på stuprännorna:
[bild]
Den produkten är bland det absolut smartaste enkla jag sett, gråter blod för inte JAG uppfann den.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.