Tak & Vind
xLnT: Lutar åt det första, var på bevego och areco imorse men de hade inte rätt kulörer. Allcoating hade en bra lackerad plåt som hette flexcoat. Lite dyr men det verkar vara det alternativet som väljs. Vill gärna inte plocka ner pannor för att ta ner taksäkerheten plus att vi gillar den kulören bättre mot pannorna.
Marsman80: Jag skaffade plåt med filt under till min vedbod för att jag skulle undvika att kondensen droppade på veden men tycker väl inte att det är jättebra. Jag har bara lite lutning på taket och då blir effekten att vattnet rinner under kanten på plåten och sugs upp av filten och sedan rinner ned på fotbrädan. Tror jag inte fått den effekten om jag använt vanlig plåt istället.
Rickard.: Se på rackarns jag lever visst inte som jag lär (inte för att jag byggt lekstugan men). Tycker det ser lite fel ut i verkligheten också. [bild]
sunnis: [citat] Fuktbelastningen på vind? Ni borde väl redan ha någon form av ventilation i badrummen? Ventilen på taket är avloppsavluftningen. Helt normalt att den ser ut som på bild. Angående taket så låter protokollet precis som alla andra låglutande tak med taktegel/betongpannor... Är det fräscht sedan 1988 så står det nog 20år till.
aka_the_barf: [bild] Mycket finare och dessutom kändes jönåker stenet klent, en liten punktsvets som håller i plåten, kändes klent och billigt. det här ställbara steget kostar 50kr mer men är betydligt mer välgjort och tåligt med riktiga svetsömmar. har kastat ned det från taket säkert 5 ggr under testerna det enda som hänt är att det blivit lite lätt skevt. jönåker steget kastade jag ned 1
john68: Tvättade och målade för tre år sen. Glashalt så all snö is rasar av trotts låg lutning. Så viss ytskillnad blev det. Och snyggt. Hade annan färg på en sida av 4 innan.
Torptillgäststuga: Vi håller på att få tillbaka livet i en gammal timmerstuga (ca 9x5m) som förmodligen är byggd ca 1800, senast renoverad troligen ca 1968-1970, senast nyttjad 1985. Delmål 1 är att säkerställa vädersäkert skal. Nu har turen kommit till taket. Idag ligger det 3"/8 över de längsgående stockarna med ett CC på ca 100. Som (istället för) råspont sitter det pärlspont på ca 16-17mm.
Per i Hamrånge: [citat] Precis. Jag har "förstört" många innertak med att försöka putsa med disktrasa. Dödsdömt. En unge slog ketchupflaskan i matbordet så det skvätte upp i taken. Vis av tidigare erfarenhet lät jag fläcken vara.
svårt med beslut Caroline: Hej Vi sitter och jämför offerter för att lägga om tegeltak på fritidshuset. Inte så lätt. Alla är snarlika men ändå inte riktigt. Till slut får det bli magkänslan som avgör. Men hur gör man det när man inte träffar själva hantverkarna utan bara säljaren...? Är det något jag ska se upp med? Vad tänker ni om; Underlagspapp/Underlagsduk? Vilken sort? Hos oss regnar det och
Janne82: Hej! Inspekterade kattvindarna på våran 1.5 plans smålandsvilla idag och hittade till min förvåning en död talgoxe i en av vindarna. Hur kan en talgoxe ta sig in där? Vi har panel på takutsprånget och nät i luftspalten. Tänkte på om den kunde legat sen huset byggdes men tycker inte det borde vara så mycket kvar av en fågel på 10år. Mvh J
Rimbolasse: [citat] Bra bild, där ser man hur det ska se ut. Var och köpte materialet idag på Byggmax, nu är det bara att invänta lite vackert väder till takjobbet. Funderar nu bara på om man kommer behöva en varmluftspistol till detta, eller om det räcker med att stampa fast klisterfogen med foten...
Struler: Pratade med supporten på Monier idag och dom rekommenderade som du att behålla klackarna och kapa i nederkant. Tack för svaret
Morris34: Då återkommer jag med mer fakta om mitt hus 84Kvm (fritidshus som är ”vinterbonad”). Är ett projekt över 15 år.. får tillgång till huset 16 aug. Återkommer då...
Tfgk: Tänker bygga till ett skärmtak i vinkel mot bef uterum och huvudbyggnad (90gr vinkel) Min idé är att bygga med bärande stålbalkar i passande dim med hänsyn till laster som snö Taket skall vara så plant som möjligt, råspont och 2 lager takpapp klistrat så låga balkar som möjligt längden på balkarna blir 4,10m mellan stolparna bredden blir 2m jag skall ha skjutdörrar i glas så
TheGame: [citat] Jag häftade fast väv på takstolarna. Spikade sen vanlig ströläkt som man köper på Byggmax längst med takstolarna och sen 45*90 som bärläkt. Plåttak använda jag Kami terra plegel med sandad yta så det ser ut som betongpannor.
Manstream: Hej, skall bygga om en pulpettak på sommarstugan med nuvarande kallvind, till ett paralleltak och få lite mer takhöjd inne. Det finns olika skolor om isolering med luftspalt mot råsponten eller isolerat fullt upp. Kan någon beskriva fördelarna med det ena eller andra?
Staffans2000: Lasyr! Aha! Läkten/regeln kan ha använts som distans vid målandet av panelen.
pelle plåttak: Svartjobb är bara korkat , om det inte är nån du känner . Full inklädnad skorsten med huv samt ny stos på platta får du nog betala 15000 -20000 efter rotavdrag . Beror på vad förutsättningarna är . Jag hade tagit 18000-19000 efter rot
pelle plåttak: Ring en plåtslagare . Kostar en slant , men det är det värt
Fulkemisten: [citat] Du menar i överkant va? På sidorna måste det väl gå att lägga den över befintlig papp? Har som sagt 24 graders lutning och det är papp under betongpannor vi pratar om.
messijah: [citat] Nej det bästa är väl om dom hade bytt direkt och målat dom samtidigt. Finns ändå pannor i lager. Såg dock inte att de gjort sånna här reparationer förens jag kontrollerade taket iår.
Killix: Hej. Har gått i takbyte tankar ett tag nu. Huset är 110kvm vanligt sadeltak med zanda pannor från tidigt 80 tal. Riktigt ut nötta, inget ytskikt kvar. Tänkte först anlita firma som målar tak fick offert på ca 25000kr för att måla det. Valde sedan ta offert på att byta ut hela skitet då plåten har flagnat och jag vet inte hur länge deras färg håller på plåt. Fick först offert
Geol00g1: Hej alla hjälpsamma och duktiga byggare! Jag skall sätta igång och inreda en del av övervåningen som idag endast är kallvind och vill försäkra mig om att jag gör rätt. Utrymmet består av två delar där ena delen är ovan ett kök med ryggåstak, dubbla ventilationsgaller på vardera gavel och lös sprutisolering. Andra delen är halvklart med isolerat golv. Det jag tänkt göra är