Någon som isolerat taket utifrån med Thermisol?

57k läst  150 svar

1. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Det finns många inlägg om att isolera tak utifrån med Thermisol, cellplast, för att bygga bort tex mögel på kallvindar.
    Finns det någon som gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Alltså, inga spekulationer om hur det fungerar, utan erfarenheter från någon som har lagt ett sådant tak.
    Jag väntar entusiastiskt :p

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag kommer att göra det på mitt hus, som byggs mars - juni i år.

Sorry, det var ju inte vad du ville veta, men om ett år kan du få en bättre rapport, hoppas jag :)

//KoW

3. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Nära skjuter ju nästan en hare ibland ;o)
    Har du beställt Thermisol själv från någon återförsäljare eller ingår det i det övriga? Vet du kostnaden för den delen?
    Jag var på Beier idag och de verkade ganska okunniga om Thermisol som tilläggsisolering på tak.

4. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Lyfter den här tråden eftersom det borde vara någon på forumet som använt Thermisols takisolering.
    Eller som åtminstonne har en kompis vars brorsas kusin känner någon som gjort det.

Någon?

5. P
    Medlem Nivå 6
    Jag eller rättare sagt byggare gjorde det i höstas och var klara precis innan all snö kom. Det var svårt att få tag i byggare som ville görat och nu när snön smälter märker jag alla svårigheter de och plåtslagaren har haft. Min lista men anmärkningar börjar bli lång.
    Just nu jobbar jag med insidan och röjer ut gammal inredning så att jag så småningom kan börja sätta ångbroms och ta dit någon som sprutar in isolering mellan takstolarna.

Undrar du över något specifikt?

6. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Undrade nog precis efter det du nämner = eventuella problem. Vad de består i, och vad man ska tänka på för att undvika dom.

Kan du beskriva problemen och varför ska du spruta isolering mellan takstolarna och sätta ångbroms? Var kommer du placera ångbromsen?

7. M
    Medlem · Nivå 6
    Gjorde detta för ett par år sedan, och vad jag vet så fungerar det. Har du några specifika frågor du undrar över?

8. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Jag undrar om det är något speciellt som jag bör tänka på för att undvika problem.
    Gick du på Thermisols anvisningar fullt ut?
    Hur tjock cellplast använde du?

9. P
    Medlem Nivå 6
    Lite problem med montering av takfönster mm.
    Har även byggt/låtit bygga en takkupa som har falsat plåt på sig. I den måste jag ha luftspalt men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Även tätning av andra genomförningar (imkanal och avluftning) är lite oklart.

Jag ska spruta isolering mellan takstolarna för att 10 cm är alldeles för lite isolering. Ångbromsen monterar jag på insidan av takstolarna. Den ska vara 5 gånger tätare än takpappen.

10. P
    Medlem Nivå 6
    Ska tillägga att jag ska inreda vinden, dvs utgår jag från ritningen för parallelltak. Men jag anser det som både dumt och svårt/omöjligt att lägga cellplast mellan takstolarna så jag väljer att spruta in ett trä/cellulosabaserad isolering där fukten vandrar och jämnar ut sig mycket bättre.

11. M
    Medlem · Nivå 6
    Jo jag följde anvisningarna från thermisol med använde en annan cellplast eftersom dom inte kunde leverera i tid. 10 cm lade jag utvändigt och 195mm stenull på insidan. Det problemet jag hade var att duken mynnar ju inte ut vid hängrännan som vanlig papp, den ligger ju 10 cm längre ned så första vintern innan jag inrett ovanvåningen och fått dit plasten invändigt så hade jag rejäla istappar runt hela huset av all fukt som vandrade ut, kondenserde i cellplasten rann ner på duken och ut i takfoten.

12. Macki
    Medlem Nivå 3
    Enligt Thermisol så ska membranet numera monteras ovanpå cellplasten. Detta är dock inte uppdaterat i broschyrerna ännu.

Mvh

13. MaZtoR
    Medlem Nivå 6
    Var har du fått den informationen ifrån? Det borde ju förstöra hela meningen med cellplasten. Då kommer ju eventuell fukt som kondenseras i cellplasten att hamna på råsponten som då kan mögla/ruttna.

• Laddar…
  14. janwide
    Medlem · Nivå 7
    Mycket intressant information och funderingar kring detta.

Vilken cellplast använde du? Är den "spontad" så att den tätar mellan skivorna?

15. Macki
    Medlem Nivå 3
    Jag ringde Thermisol idag för att prata om taklösningen då jag själv är intresserad av den till mitt kommande hus. Nu ska man givetvis inte gå och sätta membranet över cellplasten utan att kolla med Thermisol men det var den uppgiften jag fick. Gunnar(tror jag han hette) sa att den gamla principen fungerar men att det var bättre med membranet över cellplasten.

Är inte själva meningen med cellplasten att värma upp vindsutrummet och tillsammans med måttlig ventilation skapa varm och torr luft? Kan fukten passera råsponten bör den väl kunna passera cellplasten och membranet för att sedan kondenseras mot takplåten(i mitt fall) för att sedan rinnan undan på duken. Den konstruktionen borde vara något som liknar figur 6 i denna länk. http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf

Redigerat 3 mar 2010 19:40
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: